Skip to content
TLC
TLC

    • Etusivu
    • Opetustyön arki
      • Työsuhteen alkaessa
      • Työhyvinvointi
      • Ammattietiikka
      • Moninaisuus opetuksessa
        • Saavutettavuus
        • Monikulttuurisuus
      • Opettajatuutorointi
      • Tukipalvelut
    • Opetuksen suunnittelu ja toteutus
      • Teoreettisia ja käsitteellisiä näkökulmia opetustyöhön
      • Opetussuunnitelmatyö
        • Osaamisperustaisuus
        • Geneeriset taidot opetussuunnitelmassa
        • Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
        • Opintojen mitoitus
        • Harjoittelut
      • Pedagoginen suunnittelu
      • Linjakas opetus
      • Ohjaus
      • Digipedagogiikka
        • Digiopetus
        • Digimateriaalien tuottaminen
        • Digiopetuksen tuki
      • Palaute ja arviointi
      • Lait, asetukset ja säännöt
    • Kehity opetustyössä
      • Pedagogiset koulutukset
      • Eteneminen opettajan uralla
      • Pedagoginen johtaminen
        • Ajankohtaista koulutuksen kehittämisessä
      • Palkitseminen
      • Konferenssit
      • Kansainvälistyminen
    • Pedagoginen tutkimus ja hankkeet – Research projects and groups
  • joulukuu

    tammikuu 2021

    helmikuu
    MO
    TU
    WE
    TH
    FR
    SA
    SU
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    Events for tammikuu

    1

    No Events
    Events for tammikuu

    2

    No Events
    Events for tammikuu

    3

    No Events
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    Events for tammikuu

    4

    No Events
    Events for tammikuu

    5

    No Events
    Events for tammikuu

    6

    No Events
    Events for tammikuu

    7

    No Events
    Events for tammikuu

    8

    09:00 - 10:00

    Flippausklinikka, klo 9-10

    Events for tammikuu

    9

    No Events
    Events for tammikuu

    10

    No Events
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    Events for tammikuu

    11

    No Events
    Events for tammikuu

    12

    No Events
    Events for tammikuu

    13

    No Events
    Events for tammikuu

    14

    No Events
    Events for tammikuu

    15

    No Events
    Events for tammikuu

    16

    No Events
    Events for tammikuu

    17

    No Events
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    Events for tammikuu

    18

    No Events
    Events for tammikuu

    19

    No Events
    Events for tammikuu

    20

    12:30 - 15:00

    Oppimisanalytiikan aarrearkku – APOA-hankkeen Analytiikkakahvit-webinaarisarjan päätösseminaari 12:30 – 15:00

    Events for tammikuu

    21

    No Events
    Events for tammikuu

    22

    09:00 - 10:00

    Flippausklinikka, klo 9-10

    14:00 - 16:00

    HDOC webinar: Pedagogical script & learning design 14:00 – 16:00

    Events for tammikuu

    23

    No Events
    Events for tammikuu

    24

    No Events
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    Events for tammikuu

    25

    No Events
    Events for tammikuu

    26

    No Events
    Events for tammikuu

    27

    09:00 - 10:00

    HDOC mentoring workshop 09:00 – 10:00

    Events for tammikuu

    28

    No Events
    Events for tammikuu

    29

    No Events
    Events for tammikuu

    30

    No Events
    Events for tammikuu

    31

    No Events
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

  • Sivustoa kehitetään jatkuvasti paremmin opettajien tarpeita vastaavaksi.

    Tästä pääset opetuksen tietojärjestelmiin
    Tietojärjestelmät

    Kuka
  • Seuraa

    RSS
    Twitter
Etusivu
Opetustyön arki
Työsuhteen alkaessa
Työhyvinvointi
Ammattietiikka
Moninaisuus opetuksessa
Opettajatuutorointi
Tukipalvelut
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Teoreettisia ja käsitteellisiä näkökulmia opetustyöhön
Opetussuunnitelmatyö
Pedagoginen suunnittelu
Linjakas opetus
Ohjaus
Digipedagogiikka
Palaute ja arviointi
Lait, asetukset ja säännöt
Kehity opetustyössä
Pedagogiset koulutukset
Eteneminen opettajan uralla
Pedagoginen johtaminen
Palkitseminen
Konferenssit
Kansainvälistyminen
Pedagoginen tutkimus ja hankkeet
TLC

Lisää näkyvyyttä hankkeille ja tutkimusryhmille!

Nyt on aika saada näkyville Tampereen korkeakouluyhteisössä tehtävä pedagoginen tutkimus ja kehittämistyö!

2020-10-28
Uutinen

Tervetuloa TLC:een!

Lämpimästi tervetuloa tutustumaan Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centreen! TLC on julkinen verkkosivusto, joka kutsuu yhteisön jäseniä kehittymään, jakamaan ja verkostoitumaan sen eri toimintoihin. Tavoitteenamme on olla opetustyötä tekevien ja kehittävien tukena: kaikilla on mahdollisuus kehittää osaamistaan opettajaverkostojen, korkeakouluyhteisön laajojen tuki- ja koulutuspalveluiden sekä jatkuvan oppimisen polkujen avulla. Nyt julkaistu verkkosivusto on vasta tarinan alkupiste: […]

2020-09-07
Uutinen

Tätä on odotettu! TAMKin uusi Sote Virtual Lab aloittaa toimintansa

Tampereen ammattikorkeakoulun uusi tutkimus-, kehittämis- ja oppimisympäristö Sote Virtual Lab (Virtual Lab for Social and Health Care) on valmis avajaisiin. Pääset mukaan avajaistunnelmiin Teamsin kautta torstaina 20.8.2020 klo 10-11. Kytkeydy linjoille kuulemaan Labin terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä teknologiaratkaisuista ja yhteistyömahdollisuuksista. Koronaepidemian tiukentuneen linjauksen vuoksi vietämme avajaisia virtuaalisesti. Labissa tutkimme ja kehitämme käyttäjä- ja ihmislähtöisiä teknologiaratkaisuja […]

2020-08-19
Uutinen
Covid-19 ja ammattikorkeakoulu -julkaisun kansi
Covid-19 ja ammattikorkeakoulu -julkaisun kansi

Kokemuksia korona-ajan koulutuksesta

Tampereen korkeakouluyhteisössä siirryttiin keväällä 2020 etäopetukseen yhtä aikaa muiden Suomen korkeakoulujen kanssa. Tilanne oli poikkeuksellinen ja ennen kokematon. TAMKilaiset Hanna Teräs ja Marko Teräs kokosivat opettajien kokemuksia Tampereen ammattikorkeakoulussa etäopetukseen siirtymisestä. Hanna Teräs on ammatillisessa opettajakorkeakoulussa digitaalisten oppimisympäristöjen yliopettaja ja johtaa valtakunnallista APOA-oppimisanalytiikkahanketta ja Marko Teräs toimii ammatillisen opettajakorkeakoulun Moninaistuvat oppimisympäristöt -tiiminvetäjänä ja johtaa Critical […]

2020-07-10
Uutinen

Tampereen yliopisto palkitsi opetuksen kehittäjiä

Kuvassa vasemmalla koulutusvararehtori Marja Sutela ja palkituista tiimeistä apulaisprofessori Mari-Pauliina Vainikainen, kirjaston erityisasiantuntija Mervi Miettinen, professori Jaakko Kauko, yliopisto-opettaja Juha Nykänen, yliopisto-opettaja Johanna Ruoranen, yliopisto-opettaja Sanna Auvinen, yliopisto-opettaja Mikko Vanhatalo, tenure-track professori Tero Juuti ja yliopistotutkija Helena Leppäkoski Tampereen yliopisto luovutti perjantaina 5. kesäkuuta palkinnon hyvästä opetuksesta ja opetuksen kehittämisestä. Palkinnon jakoivat tekniikan kandidaatin tutkintoon […]

2020-06-13
Uutinen
TLC
tlc@tuni.fi
#tuni_tlc
Saavutettavuusseloste
TLC
Ilmoita projekti

Toimi seuraavasti, kun haluat hankkeen tai tutkimusryhmän esille TLC:n sivuille:

  1. Keskustele projektipäällikön tai tutkimusryhmän vetäjän kanssa esittelyn tuomisesta TLC:n sivulle https://www.tuni.fi/tlc/tutkimus. Tarvittaessa kysy lisää osoitteesta tlc@tuni.fi.
  2. Tarkista, että hankkeella tai tutkimusryhmällä on kortti tuni.fi-sivustolla.
  3. Täytä lomake, jolla tuodaan tiedot TLC:n sivulle.

Toimi seuraavasti, kun haluat jakaa tiettyjä hankkeen tai tutkimuksen tuloksia TLC:n sisältösivuilla:

  1. Tutustu sivuston sisältöön ja bongaa sopivat aiheet, joihin hankkeesi tai tutkimuksesi tulokset tuovat lisäarvoa.
  2. Ilmoita näistä sivuston ylläpitäjille joko yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse tlc@tuni.fi.

Aarnio, H. (1999). In Search of Dialogue: Developing Dialogue for Communication and Information Technological Environment. Acta Universitatis Tamperensis, 676. (Dissertation)

Aarnio, H. (2012). Dialogimenetelmät. Haettu osoitteesta http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/

Aarnio, H. (2012). Dialogical methods. Haettu osoitteesta http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/methods/

Aarnio, H. 2020. Dialogiosaamisen kehittäminen[podcast-sarja]. Haettu osoitteesta https://soundcloud.com/helena-aarnio

Aarnio, H. & Enqvist, J. (2016). Uudistettu DIANA-malli kehykseksi digiajan oppimiselle. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 18(3), 39-48. Haettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84877

Aarnio, H. & Ruhalahti, S. (2014). Dialogiosaamisen videosarja. Haettu osoitteesta https://www.youtube.com/playlist?list=PL5htIdnzz_FkXRMVVjQYw47MCEC3JA-OU

Aarnio,H.  Ruhalahti, S., Michaelsson, R. & Mäki-Hakola,H. (2020). Dialogi oppimisen palveluksessa [bingo ].

Jytilä, R. (2017). Toisin sanoen – Dialoginen oppimisprosessi pedagogisena haasteena. Yliopistopedagogiikka 24(1). Haettu osoitteesta https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2017/07/07/toisin-sanoen-dialoginen-oppimisprosessi-pedagogisena-haasteena/

Lähteenmäki, M.-L. (2006). Reflektiivinen dialogi ongelmaperustaista koulutusta rakentavassa yhteistyössä: esimerkkitapauksena fysioterapeuttien koulutus. Aikuiskasvatus, 26(2), 84-95. Haettu osoitteesta https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/93676

Sarja, A. (2000). Dialogioppiminen ryhmä- ja yksilötasoilla hoitotyön kontekstissa. Aikuiskasvatus, 20(2), 99-108. Haettu osoitteesta https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/93275

Ruhalahti, S. (2019). Redesigning a Pedagogical Model for Scaffolding Dialogical, Digital and Deep Learning in Vocational Teacher Education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 257.  Haettu osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-145-3

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Bergmann & Sams (2015). Flipped learning for math instruction. International society for Technology in Education.
Bergmann & Sams (2015). Flipped learning for science instruction. International society for Technology in Education.
Itä-Suomen yliopisto. (n.d.). Tervetuloa flippauksen pariin. Haettu osoitteesta https://www3.uef.fi/fi/web/flippaus/flippaus
Itä-Suomen yliopisto. (n.d.). Flippausmanuaali. Haettu osoitteesta https://www3.uef.fi/web/flippaus/flippausmanuaali
Toivola, M. (n.d.)Käänteinen oppiminen. Haettu osoitteesta http://www.flippedlearning.fi/p/kaanteinen-oppiminen_12.html
Vaderbilt University. (n.d.). Flipping the Classroom. Haettu osoitteesta https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom/


Video Flipped classroom (59 s) 
Video: The flipped classroom: overcoming common hurdles (4 min 39 s)
Video: Blended learning & flipped classroom (6 min 26 s)

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Lähteenmäki, M.-L. (2006). Reflektiivinen dialogi ongelmaperustaista koulutusta rakentavassa yhteistyössä: esimerkkitapauksena fysioterapeuttien koulutus. Aikuiskasvatus, 26(2), 84-95. Haettu osoitteesta https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/93676

Nikkarinen T. & Hoppu K. (1994). Ongelmakeskeinen opetus, ongelmalähtöinen oppiminen ja aktivoivat opetusmenetelmät. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim, 110(16). Haettu osoitteesta https://www.duodecimlehti.fi/lehti/1994/16/duo40341

Poikela, E. & Poikela, S. (toim.). (2005). Ongelmista oppimisen iloa – ongelmaperustaisen pedagogiikan kokeiluja ja kehittämistä. Haettu osoitteesta http://tampub.uta.fi/handle/10024/65756

Pyörälä, E. (2014). Paradigman muutos ja aktivoivat oppimismenetelmät lääketieteen koulutuksessa Yliopistopedagogiikka 2/2014. Haettu osoitteesta https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2014/12/09/paradigman-muutos-ja-aktivoivat-oppimismenetelmat-laaketieteen-koulutuksessa/

Tuomi, J.  (toim.). (2014). Sitkeästi reilut 10 vuotta ongelmaperustaista oppimista hoitotyön koulutusohjelmassa . Haettu osoitteesta  http://julkaisut.tamk.fi/PDF-tiedostot-web/B/76-10-vuotta-ongelmaperustaista-oppimista-hoitotyon-koulutusohjelmassa.pdf

Viitanen, K. (2007). Opas ongelmaperustaiseen oppimiseen (PBL). Eduta-instituutti.  Haettu osoitteesta http://share.hamk.fi/aokk/Opettajankoulutuksen%20materiaalit/Oppimisen_ohjaaminen_ja_arviointi_2014-2015/opas_ongelmaperustaiseen_oppimiseen.pdf


Video: Problem Based Learning in Action in Medical School (11 min 25 s)

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Kokkonen, T. & Laherto, A. (2018). Tiedeopetuksen muuttuvat tavoitteet: sisältötiedosta luonnontieteelliseen lukutaitoon. Ainedidaktiikka, 2(1), 20-38. Haettu osoitteesta https://journal.fi/ainedidaktiikka/article/view/69250

Video: Ilmiöpohjaisuus: oppiminen osana elämää (46 min 47 s)

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Digijoujou. (n.d.). Korkeakouluruotsia flipaten. Haettu osoitteesta https://digijoujou.aalto.fi/project/korkeakouluruotsia-flipaten/
Itä-Suomen yliopisto. (2019). Opiskelijat kokevat positiivisesti käänteisen opetuksen vuorovaikutuskoulutuksessa [uutinen]. Haettu osoitteesta https://news.cision.com/fi/university-of-eastern-finland/r/opiskelijat-kokevat-positiivisesti-kaanteisen-opetuksen-vuorovaikutuskoulutuksessa,c2918580
Kantanen, H. (2018). Flipped or flopped – kurssia kääntämässä [blogiteksti]. Haettu osoitteesta https://kurssiakaantamassa.blogspot.com/2018/11/


Video: Flippaatsä (10 min 41 s)
Video: Flippaatsä2 (12 min 25 s)

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Ilmoita tapahtuma
Teaching and Learning Centre kokoaa Tampereen korkeakouluyhteisön järjestämän pedagogisen henkilöstökoulutuksen ja tapahtumat koulutuskalenteriinsa. Korkeakouluyhteisön sisällöntuottaja voi ehdottaa tapahtuman tai koulutuksen julkaisemista TLC:n kalenteriin heti sitä Intraan lisätessään. Kaikki korkeakouluyhteisön tapahtumat tulee löytyä siis myös Intrasta. Lue lisää: https://intra.tuni.fi/content/news/21130.
Tällä lomakkeella voit kertoa tapahtumasta, jonka haluaisit TLC:n kalenteriin, mutta jota jostain syystä ei lisätä Intran kalenteriin.  Kerrothan myös linkin tapahtuman verkkosivulle.

Yhteydenotto

Voit antaa palautetta, kertoa opetuksen ja koulutuksen kehittämiseen liittyvästä julkaisusta, tutkimus- tai kehittämishankkeesta, ehdottaa uutta keskustelualuetta opettajainhuoneeseen tai ehdottaa uutta sisältöä sivustolle. Vastaamme yhteydenottoihin viikon kuluessa.

Voit myös ottaa yhteyttä lähettämällä viestin sähköpostiosoitteeseen tlc@tuni.fi.

Sähköposti jos haluat vastauksen.

Silander, P. (2012). Case-pohjainen oppiminen mobiilisti. Haettu osoitteesta https://sites.google.com/site/mobiilillaluonnollisesti/case-pohjainen-mobiilioppiminen

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Engblom, T. (2017). Kesäopinnot ovat vakiinnuttaneet paikkansa. HAMK Unlimited. Haettu osoitteesta https://unlimited.hamk.fi/teknologia-ja-liikenne/kesaopinnot-ovat-vakiinnuttaneet-paikkansa/#.XzI-JygzY2w

Kurvinen, A. & Juvonen, P. (2018). Projektioppiminen . UAS journal. Haettu osoitteesta https://uasjournal.fi/tag/projektioppiminen/

Lautamäki, S. & Saarikoski, L. (2018).  Monitieteinen oppiminen autenttisessa yritysprojektissa. Yliopistopedagogiikka, 25(2). Haettu osoitteesta 
https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2018/12/20/monitieteinen-oppiminen-autenttisessa-yritysprojektissa/

Upola, S. (2019). Työelämäorientoitunut projektioppiminen ammatillisen koulutuksen kontekstissa. Rovaniemi: Acta Universitas. Haettu osoitteesta https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63628

Hannula, P. (2017). 360 kuvan ja videon hyödyntäminen [blogiteksti]. Haettu osoitteesta https://blogi.eoppimispalvelut.fi/lumenlehti/2017/12/12/360-kuvan-ja-videon-hyodyntaminen-pelastustehtavan-harjoittelussa/

Keskitalo, T. (2015). Developing a pedagogical model for simulation-based healthcare education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis.  Luettavissa: https://lauda.ulapland./handle/10024/61885

LAMK. (2020). Yritysyhteisösimulaatio . Haettu osoitteesta https://www.lamk.fi/fi/hanke/tyoyhteisosimulaatio-yritysten-kasvun-ja-kehittamisen-valineena

Silvennoinen, P. & Juujärvi, S. (2018). Simulaatiot integratiivisen pedagogiikan välineenä motivoivan haastattelun oppimisessa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 20(1), 44-61. Haettu osoitteesta  https://journal.fi/akakk/article/view/84717

Tieranta, O. & Poikela, P. (2017) Helmiä hoitotyön simulaatioissa. Haettu osoitteesta https://www.theseus.fi/handle/10024/122579

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Aarnio, H. (2006). Oppijalähtöisyyttä ja yhteisöllisyyttä tietoverkkoja ja verkostoja hyödyntävään oppimiseen: Tutkimustuloksia DIANA-klinikalta . Saarijärvi, Finland: Saarijärven Offset. Haettu osoitteesta: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/96896/Oppijalahtoisyytta_Ja_Yhteisollisyytta.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Adams Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C. & Ananthanarayanan, V. (2017). NMC horizon report: 2017 Higher education edition. Austin, TX: The New Media Consortium. Haettu osoitteesta https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/2017-nmc-horizon-report-he-EN.pdf

Anderson, L. W. (Ed.), Krathwohl, D. R. (Ed.), Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., . . . Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York, NY: Longman.

Herrington, J., Reeves, T. C. & Oliver, R. (2010). A guide to authentic e-learning. London, UK: Routledge.

Paavola, S., Lipponen, L. & Hakkarainen, K. (2004). Models of innovative knowledge communities and three metaphors of learning. Review of Educational Research, 74(4), 557–576.

Ruhalahti, S. (2019). Dialogisella yhteisöllisellä tiedonrakentamisella suunnataan syväoppimiseen. Teoksessa Timonen,P. Mäkelä, H. & Lukkarinen, S. (toim.). (2019). Kampuksella digittää. HUMAK julkaisut, 84-91. Haettu osoitteesta https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2019/06/kampuksella-digittaa-timonen-makela-lukkarinen-humanistinen-ammattikorkeakoulu.pdf

Ruhalahti, S. (2020). Syväoppimisen suunnitteluperiaatteet. Haettu osoitteesta https://www.thinglink.com/scene/1321707097724813314

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Kuukkanen, T., & Hynynen, P. (2016). Moniammatillinen tiimioppiminen sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja opettajien kokemana. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 18(1), 53-61. Haettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/88249

Paakkala, T.-M. 2013. Tiimi- ja kehittämisperustaisen oppimismallin toteutumisen mahdollisuudet ja haasteet Hämeen ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö HAMK. Haettu osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201312052020

Salminen, E.-M. 2013. Osallistava ja tutkiva tiimiopiskelu – esimerkki terveydenhoitotyön opiskelusta. Teoksessa Sirkka, A. & Sankari, A. (toim.) Opettajien vinkkejä opettajille. Satakunnan ammattikorkeakoulu. Haettu osoitteesta URN:ISBN:978-951-633-100-6

Tapani, A. & Yli-Rämi, H. (2020). Tiimioppimista suomalaisittain. TAMK journal. Haettu osoitteesta https://tamkjournal.tamk.fi/tiimioppimista-suomalaisittain/

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K. (n.d.)Tutkivan oppimisen malli. Haettu osoitteesta http://mlab.uiah.fi/polut/Yhteisollinen/teoria_tutkiva_oppiminen.html

Rajakangas, E. & Romppainen, H. (2015). Tutkiva oppiminen opintojakson pedagogisena ratkaisuna. Haettu osoitteesta http://www.oamk.fi/epooki/2015/tutkiva-oppiminen/

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Korhonen, J. (2008). Yhteistyössä on voimaa! Kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta ammattiopisto, ammattikorkeakoulu ja yliopisto-opiskelijoiden yhteisellä opintojaksolla. JAMK  AOKK Kehittämishankeraportti. Haettu osoitteesta https://www.theseus.fi/handle/10024/19560

Leppilampi, A. (2019). Yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmiä. Haettu osoitteesta https://asko.leppilampi.com/yhteistoiminnallisen-oppimisen-menetelmia/

Siltala, R. (2010). Innovatiivisuus ja yhteistoiminnallinen oppiminen liike-elämässä ja opetuksessa.. Turku: Turun yliopisto.  Haettu osoitteesta https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/63301/AnnalesC304Siltala.pdf

Hellström M., Johnson P., Leppilampi A. & Sahlberg P. (2015). Yhdessä oppiminen – Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Helsinki: Into Kustannus. Ote kirjasta yhteistoiminnallisen oppimisprosessin suunnittelu haettu osoitteesta http://asko.leppilampi.com/wp-content/uploads/2018/02/Yhteistoiminnallisen-oppimisprosessin-suunnittelu-YHDESS%C3%84-OPPIMINEN.pdf

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Suhonen, M.,  Kaakinen, P.,  Kaasila, R. & Sarenius V-M. (2015). Yhteisöllinen oppiminen  pro gradu -tutkielmien pienryhmäohjauksessa.  Yliopistopedagogiikka, 3/2015. Haettu osoitteesta https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2015/03/27/yhteisollinen-oppiminen-pro-gradu-tutkielmien-pienryhmaohjauksessa/

Video:  Yhteisöllinen oppiminen (4 min 8 s)
Video: Yhteisöllisyyttä tukevia digivälineitä (3 min 17 s)

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Arpiainen, R-L. (2019). Tiimityötä, toimintaa ja tunteita – näkökulmia yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjämäisestä oppimisesta kokemuksellisen toimintaoppimisen viitekehyksessä.  Helsinki: Unigrafia. Haettu osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-8460-2

Proakatemia. (n.d). Proakatemian sivusto. Haettu osoitteesta https://proakatemia.fi/

Senge, P. (n.d). Videotervehdys Tiimiakatemian 20-vuotisjuhlaan. Haettu osoitteesta https://youtu.be/kWENQJHp-U8

Stenlund, A. (2017). Yrittäjyyden tuottaminen: tavoitteena kyvykkyys, jota kilpailu edellyttää, osaaminen rakentaa ja itsenäisyys ilmentää. Haettu osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-956-2

Tiimiakatemia. (n.d.). Ladattava materiaarit. Haettu osoitteesta https://tiimiakatemia.com/valmennukset-ja-palvelut/ladattavat-materiaalit/

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Arkko-Saukkonen A. & Merivirta M.(2015). Innostusta oppimistilanteisiin: Vinkkejä oppijalähtöiseen opetukseen. Lapin AMK. Haettu osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-103-0

Arkko-Saukkonen A. &Saloniemi K. (toim.). (2018). Innostusta verkkotyöskentelyyn. Haettu osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-214-3

Koskinen, P. & Lämsä, J. (2019). Ruotiminen: toimintamalli harjoitustehtävien  läpikäyntiin. Yliopistopedagogogiikkaa, 2/2019. Haettu osoitteesta  https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2019/06/14/ruotiminen/

Laakso, M. (2019). Aktivoi luentosi – vinkkejä somen hyödyntämiseen [blogiteksti]. Haettu osoitteesta https://www.matleenalaakso.fi/2019/03/aktivoi-luentosi-opas-paivitetty.html

OAMK. (n.d.). Tekemällä oppiminen laboratoriotyöskentelyssä. Haettu osoitteesta http://www.oamk.fi/amok/oppimat/LO/Opetusmenetelmat06a/html/laboraatiotyot.html

OAMK. (n.d.) Yhteistoiminnalliset opetusmenetelmät. Haettu osoitteesta http://www.oamk.fi/amok/oppimat/LO/Opetusmenetelmat06a/html/yhteistoim_.html

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Alaniska, H., Keurulainen, H. & Tauriainen, T-M. (toim.). (2019). Osaamisperustaisia käytäntöjä korkeakouluissa. EPOOKI, 58. Haettu osoitteesta https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/259585/ePooki%2058_2019.pdf?sequence=5

Mäkinen, M. & Annala, J. (2010). Osaamisperustaisen opetussuunnitelman monet merkitykset korkeakoulutuksessa. Kasvatus & Aika, 4(4), s. 41-61. Haettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/6823

Mäkinen, M. & Annala, J. (2012). Osaamisperustaisen opetussuunnitelman kahdet kasvot. Teoksessa M. Mäkinen, J. Annala, V. Korhonen, S. Vehviläinen, A-M. Norrgrann, P. Kalli & P. Svärd (toim.) Osallistava korkeakoulutus, s. 127-152. Tampere: Tampereen yliopistopaino. Haettu osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-8947-1

Kullaslahti, J. & Yli-Kauppila, A. (toim.). (2014). Osaamisperustaisuudesta tekoihin. Haettu osoitteesta https://ospe.utu.fi/materiaalit/Osaamisperustaisuudesta_tekoihin.pdf

Lindén, J.,  Annala, J.  & Mäkinen, M. (2016). Tieteenalakohtainen tieto ja opetussuunnitelman kriisi korkeakoulutuksessa. Tiedepolitiikka, 41(1), 19– 29. Haettu osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803141391

Opetushallitus. (2019). Osaaminen 2035– Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Haettu osoitteesta https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/osaaminen-2035

Tam, M. (2014). Outcomes-based approach to quality assessment and curriculum improvement in higher education. Quality Assurance in Education, 22(2), 158-168. Haettu osoitteesta https://doi.org/10.1108/QAE-09-2011-0059

Linkit tarkistttu 3.9.2020

McCallum, E.,  Weicht, R., Mcmullan, L., Price, A., Bacigalupo,M. & O´Keeffe, W. (2018). EntreComp into Action: get inspired, make it happen. Luxenbourg:  Publications Office of
the European Union. Haettu osoitteesta https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/entrecomp-action-get-inspired-make-it-happen-user-guide-european-entrepreneurship-competence

Lackéus, M. (2015). Entrepreneurship in education. What, why, when, how. Entrepreneurship360 background paper. Haettu osoitteesta https://www.oecd.org/cfe/leed/BGP_Entrepreneurship-in-Education.pdf

YES (2020). YES-verkosto. Haettu osoitteesta https://yesverkosto.fi

Linkit tarkistettu 3.9.2020

Opettajainhuoneen järjestyssäännöt

Huomaathan, että keskustelualueelle pääsevät kaikki TUNI-tunnuksia käyttävät henkilökunnan jäsenet. Mukana saattaa olla myös korkeakouluyhteisössä työskenteleviä opiskelijoita.

  1. Noudata hyviä tapoja. Älä julkaise
    • mitään, mitä et kehtaisi sanoa kasvotusten
    • luottamuksellista sisältöä (kuten tietoja opiskelijoista tai kollegoista)
    • Yammer-käyttösääntöjen vastaista sisältöä.
  2. Käytä aihetunnistetta parantaaksesi löydettävyyttä
    Lisää julkaisuusi aihetunniste, jonka alkuun merkitset #-merkin. Aihetunniste voi olla esim. #tutkivaoppinen #digiohjaus.
  3. Tykkää ja kommentoi
    Osallistu rohkeasti – tykkää tai kommentoi. Ole mieluummin kannustava kuin lannistava.
  4. Tägää henkilö, jonka haluat huomioivan julkaisusi tai kommenttisi
    Voit tägätä toisen käyttäjän, jolloin hän saa ilmoituksen merkinnästä. Käytä @-merkkiä ja kirjoita haluamasi käyttäjän nimi merkin perään.
  5. Kirjoita aiheeseen ja kohderyhmälle sopivalla kielellä
    Yammerin julkaisuissa ei ole kieliversiointia. Kaikki julkaisut ja kommentit näkyvät sellaisenaan käyttäjän kieliasetuksista riippumatta. Tarvittaessa käytä Näytä käännös/Show translation -toimintoa. TLC-yhteisön kielenä ovat suomi ja englanti. Halutessasi voit käyttää samassa julkaisussa tai kommentissa sekä suomea että englantia. Sekakielisyys on sallittua!

Yammer-yhteisöjen ylläpitäjillä sekä Yammerin pääkäyttäjillä on oikeus poistaa käyttösääntöjen vastainen sisältö. Ilmoita käyttösääntöjä rikkovasta sisällöstä suoraan yhteisön ylläpitäjälle tai intran palautelomakkeella tai IT-helpdeskin kautta: it-helpdesk@tuni.fi. Käyttösääntöjä rikkova käyttäjä voidaan poistaa ryhmästä tai estää käyttämästä palvelua.

Liittymisohjeet

Näin liityt opettajainhuoneiston keskusteluun:

  1. Klikkaa haluamasi huoneen linkkiä. (Jollet ole kirjautuneena O365-palveluun, Yammer pyytää sinua kirjautumaan.)
  2. Klikkaa ryhmän kansikuvan oikeasta laidasta Liity/Join.

Tämän jälkeen ylläpitäjä vahvistaa vielä liittymisesi keskusteluryhmään. Ryhmiin hyväksytään korkeakoulun työntekijät tehtävänkuvasta riippumatta.

Opettajainhuoneiston linkkien lisäksi pääset Yammeriin O365-palvelun vohvelivalikosta. Linkki O365-palveluun on Oikopolut-valikossa intran oikeassa yläkulmassa. Osallistuaksesi keskusteluun sinun pitää kirjautua O365-palveluun TUNI-tunnuksillasi.

Yammerin käyttöohjeet Microsoftin tukisivuilla.

Ruokasali: Hyvät käytänteet

Tule mukaan jakamaan opetuksen hyviä käytänteitä ja kokemuksiasi.

Keskusteluun
Pihasauna: Ope rentoutuu

Täällä pääset tuulettamaan ja tuulettumaan. Missä juuri onnistuit? Mikä meni aivan metsään? Avaudu ja tue muita. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa!

Keskusteluun
Pannuhuone: Teknologia koulutuksessa

Täällä seikkaillaan koulutusteknologian maailmassa. Kysy muilta, jaa uusimmat keksintösi, kehittele aivan jotain uutta tai kutsu uusia tekijöitä mukaan.

Keskusteluun
Työhuone: Kirjoittaminen ja julkaiseminen

Tule keskustelemaan kirjoittamisesta sen monissa muodoissa. Tilaa on tieteelle ja taiteelle! Kysele, ideoi, neuvo, vinkkaa hyvästä julkaisukanavasta tai jaa julkaisusi!

Keskusteluun
Keittiö: Pedagogiset kysymykset

Nyt pureudutaan pedagogiikkaan ja sen eri variaatioihin! Kokemuksia flippauksesta, pedagogisesta käsikirjoittamisesta, osallistamisesta ja kaikesta muusta!

Keskusteluun
Kirjoita blogiin

Teaching and Learning Centre toivottaa tervetulleeksi kirjoittajat blogiinsa koko korkeakouluyhteisöstä!

Blogissa keskitytään koulutuksen kehittämiseen, opetuksen oivalluksiin, oppimisen ihasteluun ja kaikkeen siihen, mihin korkeakouluopettaja työssään törmää. Jos sinulla on tästä jotain sanottavaa, ota rohkeasti yhteyttä!

Ohjeita kirjoittajalle

  • Blogikirjoituksessa saa näkyä kirjoittajan persoona, hänen omat ajatuksensa ja näkökulmansa.
  • Kirjoitus haastaa lukijaa kysymään ja keskustelemaan.
  • Blogitekstin maksimipituus on 4000 merkkiä, minimipituutta ei ole. Myös kuvakollaasit ja videot ovat tervetulleita! (Muistathan huomioida tekijänoikeudet.)
  • Kirjoittaa voit niin usein, kun haluat. Myös kertaluontoiset tekstit otetaan ilolla vastaan.
  • Voit kirjoittaa suomeksi tai englanniksi. Huolehdi itse kielentarkastuksesta.

Lisätiedot:
Päätoimittaja Leena Katto, toimituskunta Tanja Helle ja Sanna Ruhalahti, tlc@tuni.fi