TLC-webinaarisarja: Pedagoginen hyvinvointi

13. maaliskuun 2024

Teaching and Learning Centren (TLC) tarjoaa kevään 2024 aikana kuuden webinaarin sarjan, jonka teemana on pedagoginen hyvinvointi. Tule kuulemaan pedagogisen hyvinvoinnin eri näkökulmia, saamaan vinkkejä työhösi ja jakamaan ajatuksiasi!

Työhyvinvoinnin ja opiskeluhyvinvoinnin rinnalla on alettu puhua pedagogisesta hyvinvoinnista. Pedagoginen hyvinvointi on systeeminen kokonaisuus, joka rakentuu opettajan ja opiskelijoiden sekä muiden sidosryhmien ja verkostojen välisestä vuorovaikutuksesta. Lisäksi siihen vaikuttaa työyhteisön tuki ja vuorovaikutus. Rakentuakseen pedagoginen hyvinvointi tarvitsee pedagogista tietoisuutta: ymmärrystä opetuksesta, oppimisesta, hyvinvoinnista sekä niiden välisestä yhteydestä. Pedagoginen hyvinvointi –webinaarisarja tarjoaa tietoa ilmiöstä kokonaisuutena, erilaisia näkökulmia ja arjen ratkaisuja pedagogisen hyvinvoinnin vahvistamiseen.

Pedagogisen hyvinvoinnin webinaarisarja:

Helmikuu:

19.2.2024 klo 14.15-15.15: TLC-webinaari: Pedagoginen hyvinvointi – yhteinen tehtävämme opetuksen ja opiskelun arjessa

Esityksessä käsitellään pedagogisen hyvinvoinnin ilmiötä kokonaisuutena. Siinä pohditaan, miten pedagogista hyvinvointia voidaan edistää opetuksen ja arjen toiminnassa. Lisäksi tarkastellaan yhteisöllisyyttä ja yhteisön merkitystä pedagogisen hyvinvoinnin rakentumisessa.

Asiantuntijat: Yliopettaja, KT Raija Erkkilä ja lehtori Sirpa Perunka, Ammatillinen opettajankoulutus, Oulun ammattikorkeakoulu

Maaliskuu:

11.3.2024 klo 13.00-14.00: TLC-webinaari: Opiskelijoiden näkökulmia pedagogiseen hyvinvointiin

Webinaarissa käsitellään opiskelijoiden näkökulmia siihen, miten pedagogista hyvinvointia voisi edistää ja millaiset asiat vaikuttavat opiskelijoiden kokemuksiin. Miten opiskelijoiden monimuotoisuus ja toiveita voitaisiin ottaa opetuksessa huomioon? Aihetta käydään läpi konkreettisten esimerkkien kautta. Aihetta alustamassa Tampereen ylioppilaskunta ja Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta.

Asiantuntijat: Jenna Rantanen ja Olivia Ranta, Tampereen ylioppilaskunta TREY sekä Hannastiina Ruismäki, Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Tamko

25.3.2024 klo 13.00-14.00: TLC-webinaari: Dialogia yhteisopettajuudesta – yhdessä tekeminen opokoulutuksen voimavarana

Ammatillinen opinto-ohjaajan koulutus TAMKin ammatillisessa opettajankoulutuksessa nojautuu vahvasti kouluttajien yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen. Esityksessä kerrotaan kokemuksia ja hyviä toimintatapoja, joilla opokoulutus on muotoutunut voimaannuttavaksi kokemukseksi niin opiskelijoille kuin kouluttajillekin.

Asiantuntijat: Lehtori Outi Rantanen ja lehtori Tarja Juurakko-Koskinen, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, Tampereen ammattikorkeakoulu

Huhtikuu:

8.4.2024 klo 13.00-14.00: TLC-webinaari: Opettajan roolin muuttuminen kohti ohjaavampaa otetta

Opettajuuden muuttuminen kohti ohjaavampaa otetta – webinaarissa saat näkökulmia ja reflektiota omaan toimintaan.

Asiantuntija: Erityisasiantuntija Suvi-Päivikki Ikonen, Koulutus ja oppiminen, Tampereen yliopisto

23.4.2024 klo 13.00-14.00: TLC-webinaari: Lisääkö ratkaisukeskeinen pessimismi hyvinvointia?

Pessimismipedagoginen webinaari lähtee liikkeelle siitä ajatuksesta, että pessimismi ei välttämättä ole pelkästään kielteistä ja passivoivaa. Jos on olemassa niinkin positiivinen asia kuin ratkaisukeskeinen pessimismi, on mahdollista, että se saattaa tarjota työntekijälle uudenlaisia mahdollisuuksia olla oma itsensä.

Pessimisti lähestyy pedagogista hyvinvointia siltä kannalta, että hyvinvointi ei ole pelkästään pahoinvoinnin puutetta. Webinaari keskittyy ennakoimisen ja armollisuuden näkökulmiin, koska ne ovat avaimia niin oppijan kuin opettajankin pedagogiseen hyvinvointiin. Pessimisti ei tietenkään edes yritä käännyttää ketään pessimistiksi, vaan kannustaa jokaista olemaan juuri sellainen kuin on.

Asiantuntija: Suomen kielen yliopistonlehtori, FT Maija Saviniemi, Oulun yliopisto

Toukokuu:

6.5.2024 klo 13.00-14.00: TLC-webinaari: Dialogia pedagogisesta johtamisesta

Asiantuntijat: Johtaja Hanna Ilola, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAMK sekä yliopistonlehtori Leena Ripatti-Torniainen, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta

Osallistuminen webinaareihin

Webinaariin ei ole erillistä ilmoittautumista ja ne järjestetään etäyhteydellä Zoomissa. Webinaarit tallennetaan ja ovat katsottavissa myöhemmin TLC:n webinaaritallenteissa.Tilaisuudet on avoimia myös muiden korkeakoulujen henkilöstölle. Tervetuloa mukaan!

Liity mukaan Zoomissa (Meeting ID: 626 0903 8759)

Lisätiedot: tlc@tuni.fi