Kehtaanko minä, kuuleeko kukaan? Podcast-webinaarin kuulumisia

27 touko 2021

Tampereen korkeakouluyhteisön opettamisen ja oppimisen keskus Teaching and Learning Centre (TLC) järjesti Kuuleeko kukaan? Innostu podcastien opetuskäytöstä -webinaarin 11.5.2021. Webinaarissa kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja podcastien eli äänitallenteiden opetuskäytöstä, saatiin viestinnällisestä vinkkejä ja teknisiä toimintaohjeita. Paikalla oli nelisenkymmentä osallistujaa ja tallennettakin on odotettu hartaasti.

Väitöskirjatutkija Ulla Kytölä Rakennetun ympäristön tiedekunnasta kertoi Jännitetyt betonirakenteet -opintojakson ekskursioiden korvaamisesta podcasteilla etäopetusaikana. Kytölän kokemuksen mukaan podcastien tuottaminen sujui mainiosti, kunhan ensin vastasi myöntävästi kysymykseen: “Kehtaanko minä?” Podcastien tuotantoa helpottaa, kun tallennetta ei tarvitse puhua virheettömästi alusta loppuun, vaan leikkaaminen mahdollistaa myös niin sanotut välimokat.

Kytölän podcastit ovat kiinnostaneet kollegojen ja muiden alan ihmisten lisäksi myös lähipiiriä, joilla ei ole alaan varsinaista kosketuspintaa. Opetuksessa podcastien anti oli lopulta kattavampi sekä ajallisesti, että sisällöllisesti kuin ekskursioiden ja niitä on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessa, vaikkei pandemiatilanne etäopetusta vaatisikaan.

Viestinnän ammattilaiset ja Ilmaisuvaivoja-podcastsarjan tekijät Zaida Harikko ja Kirsi Lempola antoivat konkreettisia vinkkejä ja ohjeita podcastien suunnitteluun ja toteutukseen. Audiomateriaali kannattaa sitoa opetukseen käyttämällä aikaleimoja, tarjoamalla keskustelun paikkoja ja vaikkapa pyytämällä jo etukäteen opiskelijoilta kysymyksiä, joita sitten nostaa esille tallenteessa.

Lisäksi Harikko ja Lempola nostivat esille podcastien hyödyntämisen tutkimuksessa. Tutkimusta voi arkikielistää kuulijoille tai jaksoissa voi kertoa tutkimuksen vaiheista. Tämä saattaa lisätä tutkijan motivaatiota ja työn merkityksellisyyden tunnetta.

Saman suuntaisia ajatuksia esitteli suunnittelija Jussi Hannunen, joka puhui Podcast Roadmapista ja opiskelijoiden tuottamista podcasteista. TAMKin Learning Labin opiskelijat ovat päässeet toimimaan asiantuntijan roolissa podcasteja tuottaessaan, mikä on lisännyt opintojen merkityksellisyyttä ja vahvistanut opiskelijoiden asiantuntijaidentiteettiä.

Hannunen perusteli podcastien käyttöä jatkuvan oppimisen tukemisessa sillä, että podcastit mediana ovat osa ihmisten arkea ja ne on helppo ottaa mukaan myös tilanteisiin, joissa ei ole mahdollista istua ruudun äärellä. Opetuksessa podcastit voivat toimia esimerkiksi oppimateriaalina, opiskelijan tuotoksena tai julkaisuna (opiskelijan asiantuntijaidentiteetti), tutkimuksen kohteena tai orientoivana aktiviteettina, joka suuntaa opiskelijoiden ajattelua opittavaan aiheeseen.

Tampereen korkeakouluyhteisössä podcastien tuotanto on mahdollista esimerkiksi TAMKin Kuntokadun tiloihin vastikään valmistuneessa Vodcast-studiossa, mutta helpoimmillaan tallenteen voi tehdä myös omilla laitteilla. Vodcast-studio sijaitsee TAMKin D-siiven juhlasalin yläpoistumisteiden välittömässä läheisyydessä. Webinaarissa studion tiloja esitteli AV-tukihenkilö Jussi Hulkkonen, joka tarvittaessa voi auttaa myös uusia käyttäjiä tilojen hyödyntämisessä. Tietoa korkeakouluyhteisön kaikista AV-tiloista löydät täältä.

Webinaaritallenne

Esitysmateriaalit

Ulla Kytölä: Opetusta erityistilanteessa (pdf)

Zaida Harikko ja Kirsi Lempola: Ilmaisuvaivoja-podcast. Onnistuneen podin resepti. (pdf)