Hybridiopetus – ehdottomasti mahdollisuus!

18. helmikuun 2021

Teaching and Learning Centre järjesti 11.-12.2.2021 kaksi webinaaria korkeakouluyhteisön henkilöstölle otsikolla Hybridiopetus – uhka vai mahdollisuus? Webinaareissa pohdittiin hybridiopetuksen käsitettä ja käytännön järjestelyitä sekä tutustuttiin rakenteilla oleviin korkeakouluyhteisön pandemiaryhmän suosituksiin hybridiopetuksesta.

Webinaareissa kuultiin kokemuspuheenvuoroja hybridiopetusta toteuttaneilta opettajilta. Torstai-iltapäivän sessiossa Jori Leskelä ammatillisesta opettajakorkeakoulusta esitteli hybridiopetuksen hyväksi havaittuja käytäntöjä omien kokemustensa kautta. Jokaisen hybridiopetusta suunnittelevan kannattaa tutustua Leskelän julkaisemiin videoihin Youtubessa.

Torstaina korona-ajan nopeasta hybridiopetukseen siirtymisestä kertoivat myös Minna Putous ja Tuija Landström Hyvinvointi ja terveysteknologia -osaamisyksiköstä. Voimauttavan puheenvuoron aikana kuultiin opiskelijoiden tarpeista ja opetettavan aiheen luonteesta johtuneesta hybridiopetuksen organisoinnista ajanvarauskalentereineen.

Perjantaiaamun webinaarissa hybridiopetuksen kokemuksia jakoivat yliopiston työelämäprofessori Markku Saarelainen ja TAMKin Liiketoiminta-yksiköstä Tuula Andersson. Saarelainen lähestyi teemaa flippauksen (flipped learning) näkökulmasta ja kertoi, miten opetuksen hybridimuoto vaikuttaa käänteisen opetuksen suunnitteluun. Opiskelijoilta on tullut runsaasti kiitosta opetusjärjestelyistä.

Andersson kertoi oman kokemuksensa hybridiopetuksesta pandemia-aikana kansainväliselle opiskelijaryhmälle. Jonkin verran ongelmia esiintyi, mutta niistä opittiin ja toiminta sujuvoitui. Sekä Andersson että torstain puhujat Putous ja Landström nostivat esille opiskelijayhteistyön rikkauden hybridiopetuksen teknisiä yksityiskohtia selvitellessä. Kekseliäisyys ja ketteryys nähtiin tärkeänä ominaisuutena. Tarvitaan aina varasuunnitteleman vara.

Hybridiopetuksen järjestämistä varten rakennettuja tiloja ja laitteistoa esittelivät Jussi Hulkkonen ja Erkki Brotkin tilapalveluista. Esittelyssä nähtiin kolme erilaista tilaa: auditorio, laadukkaalla kattomikrofonilla ja kiinteällä kameralla varustettu luokkatila sekä Jabra-pöytämikrofonilla ja puhujaa seuraavalla Panacast-kameralla varustettu yhteisöllisen oppimisen tila. Listaus kampuksilla olevista tiloista varusteluineen löytyy IT-palveluiden Videopalvelut-käsikirjasta lock

Henkilöstöllä on myös mahdollisuus hankkia liikuteltavia laitteita erilaisiin tarpeisiin, mikäli olemassa olevat tilat eivät vastaa opettajan tarpeeseen. Ohjeet tilausten tekemiseen yliopiston henkilöstölle lock löytyvät niin ikään Intrasta (TAMKin ohjeet tulossa).

Esitysten ja keskusteluiden myötä tultiin yhteiseen ymmärrykseen siitä, että hybridiopetus on vielä uusi asia, joka vaatii opettajalta hieman ylimääräistä ponnistelua, mutta myös tukea johdolta. Korkeakouluyhteisössä hybridiopetusta ollaan ottamassa upeasti haltuun ja tukea on jo nyt tarjolla paljon. Puheenvuorojen myötä tultiin siihen tulokseen, että hybridiopetus on ehdottomasti mahdollisuus!

Kiitos kaikille webinaareihin osallistuneille. Yhdessä tehden eteenpäin!

Webinaarin aineistot

Sanna Ruhalahti & Leena Katto:

Hybridiopetus – uhka vai mahdollisuus? (pptx)

Jori Leskelä:

Verkko-opetuksen hybridimuodot, OSA1 (video 12 min 28 s)

Verkko-opetuksen hybridimuodot, OSA2 (video 13 min 58 s)

Minna Putous & Tuija Landström:

Hybridiopetus Á la Minna ja Tuija ​(pptx)

Markku Saarelainen:

Hybridiflippaus & Prime Time Teaching (pdf)

Tuula Andersson:

Mrs. Bean hybridi-opettajana​ (pptx)

Jussi Hulkkonen & Erkki Brotkin:

Intran IT-käsikirjan videopalvelut lock

Laitehankinnat yliopistossa lock

Lisäksi kannattaa seurata Matleena Laakson päivittyvää hybridiopetuksen padletia.

TLC-tuki ja vertaistoiminta

TLC:n kautta voit pyytää pedagogista tukea tai koulutusta itsellesi tai tiimillesi.

Kutsumme kaikki mukaan korkeakouluyhteisön henkilöstön rentoon keskusteluun TLC-toimijayhteisössä!