Arvioinnin webinaarisarjan tallenteita

16. helmikuun 2022

Viime marraskuussa alkaneen webinaarisarjan kolme ensimmäistä osaa on katseltavissa tallenteena TLC-sivuston webinaaritallenteissa. Tallenteiden katselu on mahdollista korkeakouluyhteisön jäsenille kahden viikon ajan tallenteen julkaisusta. Tallenteet tekstitetään, joten ne palautuvat myöhemmin saataville sivuston kautta. Kolmen ensimmäisen webinaarin kuvaukset löydät alta.

Millaista oppimiskulttuuria ja oppimisen strategioita arviointi voi tuottaa?

Yliopistonlehtori Timo Keski-Petäjä toi webinaarissa esiin teesejä ja herätteitä heutologiseen eli oppimisen omistajuutta oppijassa synnyttävään ja jaettua asiantuntijuutta yhteiskehittelevään kulttuuriin. Alussa hän tarkasteli opiskelijan tapaa hahmottaa opintojaksoja sekä tehdä valintoja sen suhteen, mitä he opintojaksojen suorituksilla ajavat takaa tuoden näiden kautta esiin vaikutuksen oppimisen omistajuuden kokemiseen. Hän avasi esityksessään tiedollisen ja kognitiivisen ulottuvuuden yhteyttä sekä mahdollisuuksia että uhkia esiin nostaen. Hän kuvasi arvioinnin pyrkimystä suhteessa opiskelijan tapoihin oppia sekä motivaation merkitystä oppimisessa.

Millaista osaamista tavoitellaan?

Webinaarisarjan toisessa osiossa lehtori Jiri Vilppola johdatteli osaamisperustaiseen arviointiin ja koulutukseen. Hän pureutui osaamisperustaisen arvioinnin näkökulmiin ja erilaisiin vaikuttaviin taustatekijöihin. Hyvä osaamisperustainen arviointi lähtee ajantasaisista osaamistavoitteista, konkreettisuudesta ja arviointikriteereistä. Nämä tulisi kulkea koko oppimisprosessin ajan mukana ja suunnata arviointia. Osaamisperustainen arviointi tulee nähdä myös prosessina ja toisaalta mahdollistaa monipuolinen eri tavoin hankitun osaamisen arviointi. Webinaarissa esitettiin myös paljon kriittisiä kysymyksiä osaamisen ja osaamisperustaisuuden ääreltä. Vilppola toteaa, että arviointi ohjaa opiskelijan oppimista ja tämän johdosta pitäisi miettiä arviointimenetelmiäkin tarkemmin. Lisäksi webinaarissa syntyi arvioinnin työkalupakki.

Miten opiskelijat ovat mukana arvioinnissa?

Yliopistonlehtori Liisa Mustanoja avasi webinaarisarjan kolmannessa osassa kokemuksiaan opiskelijoita osallistavan arvioinnin näkökulmasta. Hän kertoi esimerkkejä äidinkielen opintojaksoista, jotka ovat keskenään erityyppisiä opiskelijoiden opintojen vaiheen sekä ryhmien koon osalta. Mustanoja korostaa yhteyden luomisen tärkeyttä: miten tästä kurssista saadaan yhdessä tehden innostava, opettavainen ja hauska. Osallistaminen ja kuulluksi tuleminen auttavat myös arviointiin osallistumisessa sekä arvioinnin vastaanottamisessa. Mustanoja toteaa, että osallistavan opetuksen luonteva osa on osallistava arviointi. Tärkeää on tehdä arvioinnista avointa ja mahdollistaa myös siitä keskusteleminen. Opettajalla on tärkeä rooli myös arvioinnin aiheuttamien tunteiden sanoittamisessa sekä eteenpäin kannustamisessa.