Tervetuloa aloittamaan uusi lukuvuosi TLC:n parissa!

15. elokuun 2023

Tervetuloa aloittamaan uutta lukuvuotta! Kutsumme teidät tutustumaan Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centren pedagogisen tuen tarjontaan ja verkostoitumaan muiden opetuksesta ja opetuksen kehittämisestä kiinnostuneiden kanssa.

Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre eli TLC-verkosto kokoaa pedagogisen asiantuntemuksen sekä opettajien tarvitseman tiedon ja palvelut yhteen. Lisäksi TLC tukee kaikkia korkeakouluyhteisössä opetustyötä tekeviä lisäämällä yhteisöllisyyttä ja verkostoitumisen mahdollisuuksia.

TLC-verkoston julkinen verkkosivusto tarjoaa tietoa, koulutuksia ja tapahtumia sekä itseopiskelumateriaalia kaikille korkeakoulukentällä työskenteleville sekä suomen- että englanninkielellä.

TLC-verkkosivustolta löytyy mm. seuraavia asioita

• Opettajana korkeakoulussa -osiossa käsitellään opettajan työhön liittyviä palveluita sekä teemoja, jotka edistävät yksittäisen opetustyötä tekevän henkilön toimijuutta ja kehittymistä asiantuntijayhteisön jäseneksi. Osiossa tarkastellaan myös opetustyöhön liittyviä eettisiä ja moninaisuuden teemoja.
  • Opetuksen suunnittelu ja toteutus -osiossa syvennytään oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun sekä toteutukseen erilaisista teoreettisista näkökulmista. Osion sisältöjen kautta on mahdollista syventää osaamista hyvistä esimerkeistä, materiaaleista ja käytännön vinkeistä. Tämä osio vahvistaa opettajan ja opetushenkilöstön opetuksen ja pedagogisen toimintakulttuurin kehittämistä.
  • Pedagoginen tutkimus ja hankkeet -osion kautta pääsee tarkastelemaan Tampereen korkeakouluyhteisön tutkimusryhmiin ja hankkeisiin.
  • Blogissa Tampereen korkeakouluyhteisön toimijat pääsevät tuomaan esiin aiheita omasta arjestaan. Blogissa keskitytään koulutuksen kehittämiseen, opetuksen oivalluksiin, oppimisen ihasteluun ja kaikkeen siihen, mihin korkeakouluopettaja työssään törmää.
  • Uutisten kautta julkaistaan sekä uutiskirjettä että tarkemmin kohdennettuja uutisia.
  • TLC:n tapahtumakalenteriin kootaan tietoja korkeakouluyhteisön järjestämistä opetuksen kehittämiseen liittyvistä koulutuksista ja tapahtumista. Osa tapahtumista on avoimia myös korkeakouluyhteisön ulkopuolisille.
  • Pyydä pedagogista tukea tarjoaa asiantuntijapalvelua sekä henkilökohtaista tukea yksittäisille opettajille että koulutusta ryhmille, tiimeille ja tutkinto-ohjelmille. Tukipyynnön voi lähettää joko sähköpostitse (tlc@tuni.fi) tai sivustolta löytyvällä lomakkeella.
  • Teaching and Learning Centre tarjoaa korkeakouluyhteisön henkilöstön käyttöön verkostoitumisympäristön Teamsissa. TLC-toimijayhteisö tarjoaa paremman mahdollisuuden verkostoitua erityisen teeman (SIG, special interest groups) ympärille. Toimijayhteisössä on avoimia kanavia, joissa osassa on fasilitaattori tai fasilitaattoreita. Uusia kanavia perustetaan korkeakouluyhteisöstä nousevien toiveiden perusteella. Liity keskusteluun Teamsissa.

Mukavaa alkavaa syksyä!