Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Rakennustekniikka, Tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri - orientaatio

Tervetuloa opiskelemaan rakennustekniikan tutkinto-ohjelmaan Hervannan kampukselle!

Orientaatioviikko

Opintosi alkavat maanantaina 19.8.2024 orientaatioviikon merkeissä. Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma tervehtii sinua kampuksella Orientaatioviikon maanantaina ja muillekin päiville on suunniteltu tapahtumia ja toimintaa.

Ennen tervetulotilaisuuksiamme sinun kannattaa tutustua Uuden opiskelijan sivuihin sekä elokuun alussa avautuvassa Moodlessa olevaan materiaaliin (linkki löytyy Uuden opiskelijan sivuilta). Tutustumalla materiaaliin aloitat orientoitumisen yliopisto-opintoihin. Ennen Moodle-alueelle menoa sinun tulee rekisteröidä Tuni-tunnuksesi – ohjeet tähän löydät Uuden opiskelijan sivulta

Huomioithan, että tietoturvakurssi on pakollinen kaikille TUNI-palveluiden käyttäjille. Voit suorittaa kurssin verkkokoulutuksena Moodlessa: Korkeakouluyhteisön tietoturva- ja tietosuojakoulutus Koulutus on käytävä 29 päivän sisällä tunnuksen aktivoinnista. Mikäli kurssia ei suoriteta määräaikaan mennessä, käyttäjän salasana resetoidaan.

Jos sinulla on ei ole mahdollisuutta osallistua Orientaatioviikolle (sairastuminen tai muu syy), olethan yhteydessä koulutusasiantuntija Tiina Sainioon rak.opiskelu.tau [at] tuni.fi (rak[dot]opiskelu[dot]tau[at]tuni[dot]fi). Varmistamme, että saat tarvittavat tiedot opintojen aloittamiseen muilla tavoin.

Tutkinto-ohjelman omat tervetulotilaisuudet maanantaina 19.8.2024

Tiedekunnan yhteinen tervetulotilaisuus: klo 10.15-11.00 Festian iso sali (FA044)

Infotilaisuus fukseille: klo 11.00-13.00 Festian iso sali (FA044)

Infotilaisuus maisterivaiheessa aloittaville: klo 15.00-16.00, sali RH201

Tuutorit ottavat sinut kampuksella vastaan ja auttavat löytämään saleihin. Festian iso sali sijaitsee Festia-rakennuksen aulassa. RH201 sijaitsee Rakennustalon 2. kerroksessa.

Opintojen suunnittelu

Infotilaisuuksissa kerrotaan, mistä voi saada tietoa ja tukea opintojen suunnitteluun, myös tuutorit auttavat sinua alkuun opinnoissa. Voit lisäksi katsoa elokuun alkuun mennessä päivitettävästä opintojaksokartasta, mitä opintojaksoja syksyn aikana opiskellaan ja mille opintojaksoille sinun tulisi elokuussa ilmoittautua.

Jos aloitat kandidaatin tutkinnossa, voit tarkastella tutkinnon rakennetta Opiskelijan käsikirjasta sekä syksyn opintojaksoja opintojaksokartoista (sivua päivitetään elokuun alkuun mennessä ja aikataulut ovat viitteelliset, tarkemmat tiedot löytyvät Opiskelijan oppaan Opetussuunnitelmat ja -tarjonta -osiosta opintojakson kohdalta).

Jos aloitat maisterivaiheessa, tulisi sinun valita yksi neljästä syventävästä opintokokonaisuudesta ja opiskella valinnan mukaisesti. Syventävät opintokokonaisuudet ovat Infrarakenteet, Liikennejärjestelmät, Rakennesuunnittelu tai Rakentamistalous. Tarkemmat tiedot löydät Opiskelijan oppaan Opetussuunitelmat ja -tarjonta -osiosta ja opintojaksoja voit tarkastella opintojaksokartoista. Mahdolliset täydentävät opinnot tulee suorittaa lueteltujen opintojen lisäksi.

Kaikki opiskelijat voivat tarvittaessa varata henkilökohtaisen ohjausajan koulutusasiantuntijalta tai opintoneuvojalta mm. opintojensa suunnittelemiseksi.

Mikäli sinulla on aiempia opintoja, jotka mahdollisesti korvaavat rakennustekniikan tutkintojen opintojaksoja, ole ennen opintojen alkua elokuussa yhteydessä tutkinto-ohjelman koulutusasiantuntijaan (rak.opiskelu.tau [at] tuni.fi (rak[dot]opiskelu[dot]tau[at]tuni[dot]fi)).

Tuutorit apuna opintojen aloituksessa

Orientaatioviikolla sinua ovat auttamassa tutustumisessa ja opintojen aloituksessa omat tuutorit.

Kiltasi toivottaa sinut myös tervetulleeksi

Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus liittyä oman ammattialansa mukaiseen järjestöön eli kiltaan. Rakennustekniikan kilta on Tampereen Rakentajakilta TARAKI. Lisätietoja killasta löydät nettisivuilla www.taraki.fi.

Tarvitsetko ohjausta ennen opintojen alkua?

Jos kaipaat tarkempaa ohjeistusta tai opintojen ohjausta ennen orientaatioviikkoa, voit olla yhteydessä koulutusasiantuntija Tiina Sainioon (rakennustekniikan ohjaustiimin asiointiosoite rak.opiskelu.tau [at] tuni.fi (rak[dot]opiskelu[dot]tau[at]tuni[dot]fi)). Voimme tarvittaessa sopia tapaamisen jo ennen orientaatioviikon alkua. Tapaamiset voivat olla etänä Teamsin kautta tai kampuksella.

Yksilölliset opiskelujärjestelyt

Jos sinulla on opintoihin ja opiskeluun vaikuttava sairaus, vamma tai muu terveydellinen tilanne, voit saada opiskeluihisi yksilöllisiä järjestelyjä. Yksilölliset opiskelujärjestelyt edellyttävät asiantuntijan lausuntoa sekä keskustelua yliopiston yksilöllisten opiskelujärjestelyjen asiantuntijan kanssa. Lue lisää Opiskelijan oppaasta!

Neuromoninaisille opiskelijoille on tarjolla omia tukimuotoja. Katso tiedot Opiskelijan oppaasta!

Yliopisto järjestää infotilaisuuksia yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä. Infot järjestetään seuraavasti:

• Ma 26.8. klo 11–12, keskustakampus, suomeksi
  • ke 28.8. klo 11–12, Hervannan kampus, suomeksi
  • pe 30.8. klo 11–11.30 etänä, englanniksi

Intratapahtuma ja tarkemmat tiedot löytyvät tästä (tapahtuma on intran kummassakin kieliversiossa). Linkki johtaa Tampereen yliopiston intranettiin, johon tarvitset tuni-tunnukset.

Tiina Sainio, koulutusasiantuntija (tavoitettavissa 30.7.2024 alkaen)

rak.opiskelu.tau [at] tuni.fi (rak[dot]opiskelu[dot]tau[at]tuni[dot]fi)

Julkaistu: 6.6.2019
Päivitetty: 20.6.2024