Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Robotiikka, Tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri – orientaatio

Tervetuloa opiskelemaan robotiikan tutkinto-ohjelmaan Hervannan kampukselle!

Opintosi alkavat maanantaina 21.8.2023 orientaatioviikon merkeissä.

Saavu Hervannan kampukselle maanantaina 21.8. klo 9:15 mennessä tiedekunnan tutkinto-ohjelmien yhteiseen tervetulotilaisuuteen Festian isoon saliin. Tilaisuudesta siirrytään tuutorien kanssa tutkinto-ohjelman omaan orientaatiotilaisuuteen Konetaloon.

Tutkinto-ohjelman oma orientaatio on klo 10-12 Konetalon salissa K1703. Tässä tilaisuudessa tutkinto-ohjelman vastuuhenkilö, koulutusasiantuntija ja opintoneuvoja ottavat sinut vastaan. Tuutoriryhmät muodostetaan tässä tilaisuudessa.

Orientaatioviikon ohjelma

Ennen orientaatioviikkoa kannattaa käydä tekemässä lukuvuosi-ilmoittautuminen, ohjeet tähän löytyvät Opiskelijan oppaasta. Olemme koonneet uusille opiskelijoille suunnattuja puheenvuoroja sekä opiskeluun liittyviä ohjeita Moodle-alustalle, jonka linkin löydät Uuden opiskelijan sivulta. Sivusto aukeaa elokuun alussa. Tutustumalla puheenvuoroihin aloitat orientoitumisen yliopisto-opintoihin. Ennen Moodle-alueelle menoa sinun tulee rekisteröidä Tuni-tunnuksesi – ohjeet tähän löydät Uuden opiskelijan sivulta.

Muut asiat, kuten ensimmäisen periodin opintojaksovalinnat ja ilmoittautuminen opintoihin tehdään yhdessä tuutoreiden kanssa orientaatioviikolla. Tuutorit huolehtivat sinusta orientaatioviikon ajan.

Opintojen suunnittelu

Jokainen opiskelija ilmoittautuu kursseille ja tekee henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPSin Sisu-järjestelmässä. Kursseille ilmoittautumisen pääset tekemään orientaatioviikolla tuutorien kanssa. HOPSiin suunnitellaan kurssi- ja opintokokonaisuustasolla oma tutkinto. Tästä kerrotaan lisää mm. johdanto-opintojen aikana. Ensimmäisen vuoden opinnot ovat suurimmalle osalle yhteisiä. Toisen vuoden aikana omat valinnat lisääntyvät, kun valitaan aineopintojen rinnalle vapaasti valittavia opintoja. Apua opintojesi suunnitteluun saat opintoneuvojalta ja koulutusasiantuntijalta.

Kiltasi toivottaa sinut myös tervetulleeksi

Jokaisesta koulutusohjelmasta löytyy opiskelijoiden perustama ja ylläpitämä ainejärjestö/kilta, joka yhdistää saman opintosuunnan opiskelijoita. Killat järjestävät lukuisia tapahtumia, lajivuoroja, sekä opiskelun edunvalvontaa jäsenilleen. Sinun kiltasi on Robo. Robon nettisivujen fuksiosiosta löydät tärkeää uutta opiskelijaa koskevaa infoa. Muistathan liittyä Robon jäseneksi syksyllä, että pääset nauttimaan killan tarjoamista eduista!

Killan nettisivut: robokilta.fi

Killan nettisivujen fuksiosio: https://robokilta.fi/index.php/fuksit/