Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Bioteknologian ja biolääketieteen tekniikka (DI) - orientaatio

Tervetuloa opiskelemaan DI-tutkintoa Bioteknologian ja biolääketieteen tekniikan tutkinto-ohjelmaan!

Kaikille tuleville uusille opiskelijoille järjestetään orientaatioviikko 19.8.-23.8.2024

Orientaatioviikko

Opintosi alkavat maanantaina 19.8.2024 orientaatioviikon merkeissä.

Tutkinto-ohjelmasi tervehtii sinua kampuksella ja järjestää erilaista ohjelmaa orientaatioviikon aikana.

Yleistä tietoa, esim. linkki orientaatiomoodleen löytyvät Uuden opiskelijan sivuilta ja täältä löytyy myös linkki näille tutkinto-ohjelmakohtaisille sivuille.

Uusille opiskelijoille suunnattuja puheenvuoroja sekä opiskeluun liittyviä ohjeita on koottu Moodleen, joka aukeaa elokuussa 2024. Linkin Moodleen löydät Uuden opiskelijan sivuilta.Tutustumalla puheenvuoroihin aloitat orientoitumisen yliopisto-opintoihin. Ennen Moodle-alueelle menoa sinun tulee rekisteröidä Tuni-tunnuksesi – ohjeet tähän löydät Uuden opiskelijan sivulta.

Maanantai 19.8.2024, Hervannan kampus

• Maisteri-info 19.8. Konetalo, K1704, klo 13-14: Yleiset opiskelukäytänteet, tietoa täydentävistä opinnoista, matematiikan tärkeys opinnoissa, Sisua eli opintotietojärjestelmää. Tallenne tulee saataville, mutta ei ole mahdollisuutta hybriditilaisuuteen.

• Tutkinto-ohjelman info: klo 14:15-16, Tietotalo TB214

Bioteknologian ja biolääketieteen tekniikan tutkinto-ohjelman oma info maisterivaiheessa aloittaville opiskelijoille. Tässä tilaisuudessa käydään läpi tutkintorakennetta ja lisää tulee tietoa täydentävistä opinnoista sekä pääset kuulemaan esittelyt tutkinto-ohjelman syventävistä kokonaisuuksista sekä tutustumaan tutkinto-ohjelman opintokokonaisuuksien vastuuhenkilöihin. Jakaudutaan lopuksi syventävien opintojen mukaisiin ryhmiin.

Tiistai 20.8.2024, Hervannan kampus

• Sisu-info klo 12-13.30 Sähkötalo S3: Opintojen suunnittelu, Sisu, opintojaksovalintojen ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) tekeminen ja aikataulut. Huomaa, että opintojaksovalinnoilla on tiukka aikataulu 1. periodia varten. Tähän tilaisuuteen voit jo ottaa oman tietokoneen mukaan

• HOPS-työpajat klo 14-16 Sähkötalo SM201, SM207 ja SM221. Jakaudutaan pienempiin ryhmiin ja tehdään työpajassa loppuun oma HOPS.Otathan tähän tilaisuuteen oman tietokoneen mukaan, mikäli mahdollista.

Keskiviikko 21.8.2024, Kaupin kampus

Klo 12.15-13.00, F115, Kaupin kampus. Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan johdon ja uusien opiskelijoiden yhteinen tapaaminen. Tähän tilaisuuteen osallistuvat tutkinto-ohjelmamme kummatkin opintosuunnat eli luonnontieteiden opiskelijat että tekniikan opiskelijat ja kandi- että maisteriopiskelijat.

Tuutorit apuna opintojen aloituksessa

Orientaatioviikolla sinua on auttamassa tutustumisessa ja opintojen aloituksessa omat tuutorit. Tapaat heidät ensimmäisen kerran heti orientaatioviikon maanantaina ja he ovat apunasi tiiviisti koko orientaatioviikon ajan.

Opintojen suunnittelu

Sinun tulee valita yksi neljästä syventävästä opintokokonaisuudesta ja opiskella valinnan mukaisesti. Hakiessasi meille opiskelemaan sinulla onkin ollut jo jokin syventävä kokonaisuus toiveessa. Joihinkin syventäviin kokonaisuuksiin sinulla on taustasi puolesta paremmat mahdollisuudet eli valitsemasi syventävä kokonaisuus vaikuttaa myös täydentäviin opintoihisi.

Sinun kannattaa etukäteen miettiä myös vapaasti valittavan aineopintokokonaisuuden valintaa.

Tarkemmat tiedot löytyvät Opiskelijan oppaasta. Etenemissuunnitelma löytyy Intran Mallilukujärjestys, opintojen suunniteltu eteneminen ja malliajoitus-sivulta (linkki vie Opiskelijan oppaan sivulle, valitse sieltä vielä MET: Bioteknologia ja biolääketieteen tekniikka).

Mahdolliset täydentävät opinnot tulee suorittaa omassa HOPSissa lueteltujen opintojen lisäksi. Jokaiselle maisterivaiheessa aloittavalle uudelle opiskelijalle tulee hyvin henkilökohtainen HOPS johtuen valitusta syventävien opintojen kokonaisuudesta, valinnaisista opinnoista ja mahdollisista täydentävistä opinnoista. Ole siis yhteydessä koulutusasiantuntijaan jo ennen orientaatioviikkoa, jotta opintojesi aloitus saataisiin mahdollisimman sujuvasti alkamaan.

Omien opintojen suunnittelun kannalta on erittäin tärkeää selvittää mahdollisimman pian ennen opintojen alkua, tai sitten viimeistään orientaatioviikolla, syventävä opintokokonaisuus eli pääaine, johon sitten tehdään diplomityö.

Yksilölliset järjestelyt/tuen tarve

• Jos sinulla on opintoihin ja opiskeluun vaikuttava sairaus, vamma tai muu terveydellinen tilanne, voit saada opiskeluihisi yksilöllisiä järjestelyjä. Yksilölliset opiskelujärjestelyt edellyttävät asiantuntijan lausuntoa sekä keskustelua yliopiston yksilöllisten opiskelujärjestelyjen asiantuntijan kanssa. Lue lisää Opiskelijan oppaasta!
  • Tukea neuromoninaisille opiskelijoille löytyy täältä neuromoninaisten opiskelijoiden tukimuodot.

Uusille opiskelijoille suunnatut infotilaisuudet yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä. Infot järjestetään seuraavasti:

• Ma 26.8. klo 11–12, keskustakampus, suomeksi
  • ke 28.8. klo 11–12, Hervannan kampus, suomeksi
  • pe 30.8. klo 11–11.30 etänä, englanniksi

Intratapahtuma ja tarkemmat tiedot löytyvät tästä (tapahtuma on intran kummassakin kieliversiossa).

Neuromoninaisten opiskelijoiden oma aloitusinfo NOOA pidetään elokuussa.

Infotilaisuudet ovat suomen kielellä mutta kysymyksiä voi esittää englanniksi.

Tilaisuudet ovat samansisältöisiä:

• ti 27.8. klo 14.00–16.00 keskustakampus, Navigaattori
  • to 29.8. klo 14.00–16.00 Hervannan kampus, Navigaattori

NOOA - Neuromoninaisten opiskelijoiden omat aloitusinfot 27.8. & 29.8.2024 (tuni.fi)

Kiltasi toivottaa sinut myös tervetulleeksi

Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus liittyä oman ammattialansa mukaiseen järjestöön eli kiltaan. Sinun kiltasi on Bioner. He ovat tehneet sinua varten oman tervetulotoivotuksensa.

Koulutusasiantuntija, Minna Uusitalo, bbt.opiskelu.tau [at] tuni.fi

Opintoneuvoja, Laura Sammalisto, 12.8.2024 alkaen