Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Matematiikan ja tilastollisen data-analyysin tutkinto-ohjelma, Luonnontieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri - orientaatio

Huomioithan, että tiedot päivittyvät vielä elokuun alussa. Tarkistathan mahdolliset muutokset ennen orientaatioviikon alkua!

TERVETULOA OPISKELEMAAN MATEMATIIKAN JA TILASTOLLISEN DATA-ANALYYSIN TUTKINTO-OHJELMAAN!

Opintosi alkavat maanantaina 19.8.2024 orientaatioviikon merkeissä. Syksystä 2024 alkaen koulutuksen kotikampus Tampereen yliopistossa on Hervannan kampus.

Orientaatioviikon tapaamisissa ja infotilaisuuksissa käsitellään yliopisto-opiskelua, tulevan tutkintosi rakennetta, opintosuunnitelman tekoa, opintoihin ilmoittautumista ja monia muita opintojesi kannalta tärkeitä asioita, joten läsnäolo orientaatiotilaisuuksissa on tärkeää. Jos et voi osallistua orientaatioviikon ohjelmaan, ilmoitathan siitä koulutusasiantuntijalle osoitteeseen: mtt-studies.tau [at] tuni.fi

Orientaatioviikolla aloitat samalla kandidaatin tutkinnon pakollisten opintojaksojen Orientoivat opinnot sekä Opintojen ohjattu suunnittelu suorittamisen. Lisäksi tutustut tiedekunnan ja tutkinto-ohjelman henkilökuntaan, ainejärjestön toimintaan, opiskelijatuutoreihisi ja muihin opiskelijoihin.

Olemme koonneet orientaatioviikon materiaalit ja ohjelman sekä opiskeluun liittyviä ohjeita opintojakson ITC.NS.010 Orientoivat opinnot Moodle-alueelle. Ennen Moodle-alueelle kirjautumista sinun tulee rekisteröidä Tuni-tunnuksesi – ohjeet tähän löydät Uuden opiskelijan sivulta

Orientaatioviikon ohjelma

Orientaatioviikon ohjelma koostuu yliopiston yhteisistä infotilaisuuksista, oman tutkinto-ohjelmasi tilaisuuksista sekä ainejärjestön tilaisuuksista. Yliopiston kaikille uusille opiskelijoille suunnattuja puheenvuoroja sekä opiskeluun liittyviä ohjeita on koottu yliopiston yhteiseen Uusien opiskelijoiden orientaatio -Moodleen. Tutustumalla puheenvuoroihin ja yliopiston yhteisiin orientaatiomateriaaleihin voit aloittaa orientoitumisen yliopisto-opintoihin jo ennen orientaatioviikon alkua.

Tutkinto-ohjelman omat orientaatiotilaisuudet ovat osa Orientoivat opinnot -opintojakson suorittamista.

Maanantai 19.8.

klo 10.15-11.45 Tervetuloa MTT:n opiskelijaksi - Tietotalo TB104, Hervannan kampus

klo 12.00-13.00 Ainejärjestö Luuppi ry esittäytyy - Tietotalo TB103, Hervannan kampus

klo 14.00 - 15.00 Infotilaisuus maisterivaiheessa aloittaville - Tietotalo TB219, Hervannan kampus

Tiistai 20.8.

klo 10.15-11.45 Opintojen aloitus ja HOPS-info kandivaiheessa aloittaville (oma tietokone mukaan) - Tietotalo TB109, Hervannan kampus

klo 12.00-13.00 Lounas ja tutustumista uuden opiskelijan palvelumessuihin, Hervannan kampus, Päärakennuksen Kielikeskuksen aula

klo 13.00 - 14.00 Sisun HOPS-tukitilaisuus ja opettajiin tutustumista (oma tietokone mukaan) - Tietotalo TB219, Hervannan kampus

Keskiviikko 21.8.

Mahdollisuus henkilökohtaisiin tapaamisiin opettajatuutorien tai koulutusasiantuntijan kanssa kampuksella tai etänä.

Torstai 22.8.

klo 10.00-11.00 Hyväksilukuinfo aiempia korkeakouluopintoja suorittaneille - Tietotalo TB109, Hervannan kampus

Perjantai 23.8.

Kaikille Tampereen yliopiston uusille opiskelijoille järjestettävät tilaisuudet

Tiistai 20.8. ja keskiviikko 21.8. klo 10.00 - 15.00 Uuden opiskelijan palvelumessut, Hervannan kampus, Päärakennuksen Kielikeskuksen aula

Torstai 22.8. klo 12.00-14.00 Suomenkielisten ohjelmien opiskelijoiden yhteinen Teams-luento (luennolle pääset osallistumaan tästä linkistä)

• Luento tallennetaan ja jaetaan Uusien opiskelijoiden orientaatio -Moodlessa.
  • Luento on suositeltavaa katsoa jälkikäteen tallenteena, sillä samaan aikaan Luuppi järjestää Sisutuki työpajan klo 12-15.

Orientaatioviikon jälkeisellä viikolla

Infotilaisuus yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä:

• ma 26.8.2024 klo 11-12 keskustakampus,
  • ke 28.8.2024 klo 11-12 Hervannan kampus ja
  • pe 30.8.2024 klo 11-11.30 etänä englanniksi

Avoimet infotilaisuudet neuromoninaisille opiskelijoille  Navigaattori-tilassa:

• ti 27.8.2024 klo 14-16 keskustakampus
  • to 29.8.2024 klo 14-16 Hervannan kampus

Oman opintopolun valinta ja opintojen suunnittelu

Orientaatioviikon aikana opiskelija tekee itselleen opintosuunnitelman Sisu-järjestelmässä. Opintosuunnitelma tehdään yhden matematiikan ja tilastollisen data-analyysin kandidaattiohjelman opintopolun mukaisesti. Opintopolun alustava valinta on siis tehtävä ennen opintosuunnitelman tekoa. Saat tukea ja tietoa opintojen suunnitteluun orientaatioviikon infotilaisuuksissa. Apua voi aina pyytää myös tuutoreilta ja koulutusasiantuntijalta. Lisätietoa matematiikan ja tilastollisen data-analyysin tutkinnon rakenteesta saat opinto-oppaasta. Jos aloitat kandidaatin tutkinnossa, voit hyödyntää opintojen suunnittelussa myös opintojaksokarttoja (aikataulut ovat viittelliset, tarkat tiedot ja kaikki pakolliset opinnot löytyvät opinto-oppaasta).

Tässä tiivistetysti kuvattuna tutkinto-ohjelmamme neljä vaihtoehtoista suuntautumista:

• matematiikan opintopolku LuK > matematiikan opintosuunta FM
  • matematiikan aineenopettajan opintopolku LuK > matematiikan aineenopettajan opintosuunta FM
  • tietotekniikan matematiikan opintopolku LuK > tietotekniikan matematiikan opintosuunta FM
  • tilastollisen data-analyysin opintopolku LuK > Statistical Data Analytics -opintosuunta FM

Opintopolun voi ensimmäisten opiskeluvuosien aikana vaihtaa helposti tekemällä uuden opintosuunnitelman Sisuun. Tutkinnon perusopinnot ovat kaikissa opintopoluissa melko samankaltaiset.

Opiskelijatuutorit apuna opintojen aloituksessa

Opiskelijatuutorit ovat fukseihin yhteydessä jo kesän aikana tekstiviestitse.

Orientaatioviikolla opiskelijatuutorit auttavat sinua tutustumisessa ja opintojen aloituksessa. Ainejärjestö Luuppi ry esittäytyy heti maanantaina 19.8. klo 12.00 alkaen ja kertoo tarkemmin Luupin järjestämästä ohjelmasta orientaatioviikolla.

Luuppi ry toivottaa sinut tervetulleeksi!

Tapaamisiin elokuussa!

Yhteystiedot: