TAMKin opiskelijan käsikirja

Tekniikan ala (AMK), siirto-opiskelija -orientaatio

Onneksi olkoon saamastasi opiskelupaikasta!

Olet lämpimästi tervetullut opiskelemaan tekniikan (AMK)-tutkintoa TAMKiin!

Huomioithan, että tämän sivun opintojen aloitukseen liittyvät tiedot voivat täydentyä koronaan liittyvien rajoitusten ja suositusten mukaisesti.  Tästä syystä tarkista yleiset ja tutkinto-ohjelmakohtaiset uuden opiskelijan ohjeet vielä ennen opiskelun alkua. Seuraathan myös sähköpostiasi mahdollisten lisäviestien takia.

Opintojen alkaminen

Opintosi alkavat tiistaina 2.1.2024 klo 10.00, osoitteessa TAMK, Teiskontie 33 (Kuntokatu 3), 33520 Tampere.  Ota henkilötodistuksesi ja kannettava tietokoneesi mukaan.

Saavuthan hyvissä ajoin Teiskontien puoleiseen aulaan, josta sinut opastetaan vertaistuutoreiden johdolla eteenpäin tilaan E1-06. Tekniikan siirto-opiskelijoille on kaikille tutkinto-ohjelmille yhteinen orientaatio. Opiskelupaikan vastaanottaneen ja läsnä olevaksi ilmoittautuneen tulee olla tällöin paikalla. Orientoivat päivät ovat tärkeä osa opintojesi sujuvaa aloitusta. Mikäli perustellusta syystä et voi osallistua orientoiviin päiviin kampuksella, ilmoitathan asiasta tutkinto-ohjelmasi opintoasiainkoordinaattorille.

Lukujärjestyksen mukainen opetus alkaa ma 8.1.2024.

Orientoivien päivien ohjelma

Siirto-opiskelijoiden orientoivien päivien ohjelma on yhteinen kaikille tutkinto-ohjelmille.

Tietokonetta tarvitset orientoivilla päivillä ohjelman mukaan. Pidäthän mukanasi henkilötodistusta orientoivilla päivillä.

Oman tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma

Tutustuthan ennen opintojesi alkua myös tutkinto-ohjelmasi opetussuunnitelmaan. Näin voit myös aloittaa opintojen hyväksilukujen suunnittelun aiempiin korkeakouluopintoihin tai aiemmin hankittuun muuhun osaamiseen perustuen.

Opetussuunnitelmat löydät opinto-opas opintosuunnitelmat

Opintojen ja osaamisen hyväksilukeminen

Olethan heti opiskelupaikan saatuasi yhteydessä tutkinto-ohjelmasi opinto-ohjaajaan sähköpostilla. Opinto-ohjaajien yhteystiedot löydät kohdasta lisätietoja. Tutustu tutkinto-ohjelmasi opetussuunnitelmaan ja mieti mahdollisia hyväksilukuja etukäteen. Hyväksilukujen suunnitelma on oltava valmis ennen koulun alkua 8.1.2024.

Opiskeluvälineet

Tekniikan alan ammattikorkeakouluopiskelijana tarvitset opinnoissasi kannettavan tietokoneen. Tietokoneen tekniset vaatimukset selviää opintojen alussa oppitunneilla.

Kaikissa tutkinto-ohjelmissa käytetään toimisto-ohjelmistoja, muut käytettävät ohjelmistot vaihtelevat koulutuksittain, esimerkiksi CAD-ohjelmistot ovat yleisesti käytössä. Monet opinnoissa käytettävät ohjelmistot sinun on mahdollista asentaa maksutta ilmaiseksi myös omalle tietokoneelle.

Laskimen hankintasuosituksista saat lisätietoja opintojen alussa orientoivilla päivillä ja matemaattisten aineiden opettajilta.

Opintojen aikana opiskelijat tulevat tarvitsemaan henkilökohtaisia suojavarusteita, kuten turvakenkiä, työtakkeja tai suojalaseja. Varusteiden tarve ja tarkemmat vaatimukset riippuvat omasta tutkinto-ohjelmastasi. Tarvittavista lisävarusteista voit lukea alla olevan linkin kautta.

Lisätietoja

TAMK Palvelupiste neuvoo sinua opiskeluun ja koulutukseen liittyvissä kysymyksissä. Voit lähettää viestiä  osoitteeseen palvelupiste.tamk [at] tuni.fi (palvelupiste[dot]tamk[at]tuni[dot]fi).

Palvelupiste on avoinna kampuksella (B1-44) Kuntokatu 3, arkisin klo 9-14.

Tutkinto-ohjelmasi opinto-ohjaajan löydät Opinto-ohjaajat-sivulta.

Tutkinto-ohjelmavastaavat:

• Autotekniikka: Mika Ijas
  • Biotuotetekniikka: Päivi Viitaharju
  • Konetekniikka: Erkki Kiviniemi
  • Laboratoriotekniikka: Eeva-Leena Tuominen
  • Rakennustekniikka: Petri Murtomaa
  • Rakennusalan työnjohto: Hannu Kauranen
  • Rakennusarkkitehti: Minna Nyström-Järvinen
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka: Jarkko Lehtonen
  • Talotekniikka, LVI-tekniikka: Antti Mäkinen
  • Talotekniikka, Sähköinen: Aki Kortetmäki
  • Tietotekniikka: Esa Kujansuu

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi [at] tuni.fi (etunimi[dot]sukunimi[at]tuni[dot]fi).

Julkaistu: 20.5.2021
Päivitetty: 1.12.2023