Tutkiva harjoittelu, KAS.PEL.040 (5 op)
Harjoitteluopas 2022–2023
Tavoitteet
Opiskelija
– kykenee hankkimaan uutta tietoa tutkimusperustaisesti ja toimimaan siten, että teoreettinen ja käytännöllinen ymmärrys syvenee sekä kykenee kehittämään itseään, opetustaan ja koulua
– osaa tutkimuksellisella otteella suunnitella ja toteuttaa opetuskokeilun tai kehittämishankkeen, raportoida saadut tulokset sekä arvioida johtopäätösten pätevyyttä
– arvioi omaa ajatteluaan ja toimintaansa sekä ymmärtää oman subjektiivisuutensa ajattelijana ja toimijana
– kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan eheyttävän monialaisen oppimiskokonaisuuden
– osaa analysoida ja soveltaa arviointijärjestelmiä ja -menetelmiä
– kykenee tukemaan oppilaiden osallisuutta oppimisjaksolla tilanteiden ja oppilaiden erityistarpeiden vaatimalla tavalla
– hallitsee työssään tarvittavat vuorovaikutustaidot ja saa kuvan opettajan työn moninaisuudesta
Sisällöt
Sisältöalueina ovat monialaiset oppimiskokonaisuudet, opetuksen eheyttäminen, laatu ja arviointi sekä koulutyön tutkimusperustainen ja reflektoiva kehittäminen.
Toteutustavat
Luento-opetus: 6 t
Seminaari: 2 t
Pienryhmäopetusta: 14 t
Harjoitukset: 38 t
Itsenäinen työskentely: 75 t
Yhteensä 135 t
Toteutustapojen lisätiedot
Opintojakso suoritetaan normaalikoulussa.
Luento-opetus: opintojakson teemojen luennot
Pienryhmäopetus: yksittäis- ja ryhmänohjausta
Seminaari: tiedeiltapäivä
Harjoitukset: harjoitustunteja yksin tai tiimissä 30 t, opetuksen seuranta 8 t
Itsenäinen työskentely: kirjallisuuteen ja muuhun teoria-ainekseen tutustumista 10 t, opetuksen suunnittelua ja valmistelua 48 t, opetuksen arviointi ja harjoittelun raportointi sekä opetuskokeilun tulosten esittely 13 t.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan harjoitustuntien, ohjauksen ja seminaarityöskentelyn yhteydessä, sekä vertais- ja itsearvioinnin avulla.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Arviointiperusteet
Arvioinnissa painottuvat monialaisen opintokokonaisuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä seminaari- ja pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, raportin laadinta ohjeiden mukaan sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.
Ajoitus
Opintojakso järjestetään kaksi kertaa: 22.8.2022-23.10.2022 ja 30.1.-5.4.2023
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteiden perusopinnot (25 op), perusharjoittelu A (5 op), perusharjoittelu B (5 op) ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op) oltava suoritettuina.
Käytännön toimintaohjeita:
Vastuuopettaja: Sanna Isopahkala
Harjoitteluun ilmoittautuminen:
syksyn vuoroon 1.8.2022-22.8.2022 ja kevään vuoroon 14.11.2022-5.1.2023.
Ensimmäinen vuoro syksyllä:
– seuranta vko 37- 38
– opetusta viikot 39, 40, 41 eli 26.9.-14.10.2022
– ma 29.8. klo 12.15-13.45 pakollinen aloitusluento, normaalikoulun auditorio
– ma 29.8. klo 14.15 luokanlehtorin tapaaminen
– ke 31.8. klo 8.15-9.45 tutkimusperustaisuus, pakollinen luento, Zoom: https://tuni.zoom.us/j/2376880611
– ma 5.9. 14.15-15.45 arviointi, pakollinen luento, Johanna Pitkänen ja Hanna Lehikoinen, Virta 109
– ma 5.9. klo 16-18 Kirsi-Pauliina Kallion luento: Ympäristön tutkijoina, vapaaehtoinen luento opiskelijoille, luento myös nauhoitetaan, Linna 104
– ke 26.10. mennessä reflektiotehtävän palautus (Matkakirja)
– ke 26.10. klo 14.15-15.45 tiedeiltapäivä (seminaari), normaalikoulu
Toinen vuoro keväällä:
– seuranta vko 7 ja 8
– opetusta viikot 10, 11, 12 eli 6.3.-24.3.2023
– ma 30.1. klo 12.15-13.45 pakollinen aloitusluento, normaalikoulun auditorio
– ma 30.1. klo 14.15 luokanlehtorin tapaaminen
– Kirsi-Pauliina Kallion luento: Ympäristön tutkijoina, vapaaehtoinen luento, nauhoite syksyltä
– ke 1.2. klo 8.15-9.45 tutkimusperustaisuus, pakollinen luento, Normaalikoulun auditorio
– ma 6.2. klo 12.15-13.45 arviointi, pakollinen luento, Johanna Pitkänen ja Hanna Lehikoinen, normaalikoulun auditorio
– ke 5.4. klo 14.15-15.45 tiedeiltapäivä (seminaari), normaalikoulu
– reflektiotehtävän palautettu 5.4. mennessä (Matkakirja)
Opetus ja työmuodot
Opiskelija seuraa ja suunnittelee opetusta, opettaa, arvioi omaa ja oppilaiden oppimista sekä osallistuu ohjauksiin ja muihin harjoitteluun liittyviin tilaisuuksiin. Ohjauksesta vastaavat luokanlehtorit. Opetustuntien seuranta ja pitäminen tapahtuvat Normaalikoulussa.
Yksin tai tiimissä pidettäviä harjoitustunteja on yhteensä 30.
Harjoittelujakson päätteeksi pidettävässä tiedeiltapäivässä opiskelijat esittelevät ryhmissä harjoittelujakson teoreettiset lähtökohdat ja toteutuksen sisällön sähköisenä posterina. Kuvien ja kaavioiden käyttö elävöittää esitystä. Posterissa ilmenee:
– jakson keskeiset tavoitteet
– teoriakytkennät
– sisältö ja toteutus
– johtopäätökset, kehittämisideat
– käytetyt lähteet
Opetuksen seuraaminen
Opetuksen seuraaminen painottuu ajallisesti siten, että oman opetuksen alkaessa opiskelija tuntee luokan oppilaat ja heidän erityistarpeensa. Samalla hän selvittää, mihin oppimisprosessiin hänen opetuksensa liittyy. Opiskelija reflektoi toimintaansa raportoinnin yhteydessä.
Opetuksen suunnittelu
Opetuskokonaisuuksista laaditaan jaksosuunnitelmat, joissa on
– kasvatus- ja oppimistavoitteet
– oppiaineksen jäsentely opetustilanteittain
– käytettävät opetus- ja oppimismenetelmät sekä opetusmateriaalit ja -välineet
– opetuksen eriyttäminen
– arviointi suhteutettuna tavoitteisiin.
Jaksosuunnitelma toimitetaan luokanlehtoreille. Päivittäisistä opetustilanteista laaditaan suunnitelma, josta ilmenevät oppimiskokonaisuuden tavoitteet, opiskeltavat asiat, käytettävät menetelmät ja välineet, ajankäyttö, eriyttäminen sekä oppimisen monipuolinen arviointi eri oppiaineissa. Suunnitelmat lähetetään normaalikoulun ohjaajille.
Ohjaus
– Monialainen oppimiskokonaisuus: suunnittelu ja toteutus
– MOK-kokonaisuuden arvioinnin toteuttaminen – oppilaat mukaan suunnitteluun ja arviointiin (arviointia käsitellään myös pakollisella luennolla)
– Vuorovaikutustaidot ja koulun ulkopuoliset yhteistyötahot
– Opiskelijan oman toiminnan tavoitteet ja kyky reflektoida syvällisesti omaa työtä
– Opiskeluelämästä työelämään siirtyminen sekä työssä jaksaminen
– Tutkimus ja teoriaperustaisuus opetustyössä
Aloitusseminaarissa ja luokanlehtoreiden ensimmäisissä ohjauksissa sovitaan tarkemmin ohjauskäytännöistä ja -sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä yksilö-, pari- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.