
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
PL 700
33014 Tampereen yliopisto
Olemme kasvatuksen ja yhteiskunnan tilaa ja muutosta tutkiva sekä sivistysperustaa uudistava tutkimus- ja oppimisyhteisö. Koulutamme yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti tietoisia sekä laaja-alaisesti ajattelevia kasvatusalan asiantuntijoita ja vaikuttajia varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen. Oppimisyhteisömme arvostaa moniäänisyyttä sekä kannustaa laaja-alaiseen ja kriittiseen ajatteluun.
Tutkimustoimintamme kohdistuu kasvatustoimintaan sekä kasvatustietoon, ja kasvatusinstituutioihin. Meille kasvatustoiminta merkitsee yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoa, joten me edistämme toiminnallamme kasvatuksen perusteiden ja käytäntöjen tutkimusta ja kehittämistä yhteiskunnassa.
Toiminnassamme painottuvat
- muuttuvat ja monikulttuuristuvat kasvatus- ja työympäristöt
- opettajankoulutuksen yhteiskunnallisuus sekä
- kasvatuksen ja koulutuksen politiikat, rakenteet ja kulttuurit.
Asiantuntijoina osallistumme koulutuspoliittiseen keskusteluun ja kansalaisyhteiskunnan vahvistamiseen.
Tampereen yliopiston normaalikoulu

Uutisia
Global Education Award Tampereen, Oulun ja Bambergin yliopistojen tutkimusyhteistyölle
ArtikkeliTutkimusKorkeakouluTampereen yliopistoJulkaistuTampereen yliopisto rakentaa ohjatun opetusharjoittelun mallia Brasiliaan
ArtikkeliKoulutusKorkeakouluTampereen yliopistoJulkaistuYhteisin askelin kohti työelämää-webinaari 27.4. klo 12-16
ArtikkeliAjassaKorkeakouluTampereen yliopistoJulkaistu
Kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen monitieteistä tutkimusta
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta on monitieteinen tutkimusyhteisö, jossa teemme kasvatustieteiden perus- ja soveltavaa tutkimusta. Tutkimustamme hyödynnetään yhteiskunnallisessa päätöksenteossa sekä kasvatus- ja koulutusorganisaatioiden ja työyhteisöjen kehittämisessä. Tutkimuksemme avulla voidaan tukea yksilöiden ja yhteisöjen toimijuutta, voimaantumista ja sivistysprosessia.
Tutkimuksemme kohdentuu kaikkiin ihmisen elämänvaiheisiin varhaislapsuudesta aikuisuuteen. Tutkimusympäristöjämme ovat muun muassa koulutusjärjestelmät, päiväkodit, koulut, korkeakoulut, työpaikat tai kansalaisjärjestöt- tai yhteisöt.
Tarkastelemme tutkimuksessamme kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen ilmiöitä kulloisessakin kulttuurisessa, ekologisessa, teknologisessa, poliittisessa, taloudellisessa ja sosiaalisessa ympäristössään. Tutkimme myös kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja kulttuurisia muutoksia. Samalla tuotamme uutta tieteellistä tietoa siitä, miten kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen avulla voidaan auttaa ratkaisemaan nykyajan monimutkaisia ongelmia
Koko tiedekunnan tutkimustoiminnassa voidaan hahmottaa kolme toisiaan täydentävää ja yhteen kietoutuvaa teemaa. Teema-alueilla tehdään sekä empiiristä että teoreettista tutkimusta. Tutkimuksen teema-alueet ovat: Kasvatus ja koulutus yhteiskunnassa, Yhteisöt kasvatuksessa ja koulutuksessa sekä Oppiminen, pedagogiikka ja oppimisen kulttuurit.
Tutkimuksen teema-alueet
Kasvatus ja koulutus yhteiskunnassa
Teema-alueelle sijoittuvassa tutkimuksessa tarkastellaan kasvatusta ja koulutusta yhteiskunnallisena, institutionaalisena ja poliittisena kysymyksenä. Tutkimme näitä aiheita eri tasoilla, arjen käytäntöjen tutkimuksesta laajempiin yhteiskunnallisiin näkökulmiin.
Yhteisöt kasvatuksessa ja koulutuksessa
Teema-alueella tehtävä tutkimus keskittyy yhteisö- ja toimintajärjestelmätason tekijöihin. Niitä tarkastellaan yhteiskunnallisten ja kulttuuristen arvojen ja tavoitteiden näkökulmista, suhteessa toimijuuden ja asiantuntijuuden kehittymisen ehtoihin ja sosiaalisten oppimiskäytäntöjen organisoinnin muotoihin erilaisissa yhteisöissä.
Oppiminen, pedagogiikka ja oppimisen kulttuurit
Teema-alueella tehtävä tutkimus keskittyy oppimiseen, pedagogiikkaan ja oppimisen kulttuureihin kasvatuksen ja koulutuksen kaikilla tasoilla ja erilaisissa oppimis- ja työyhteisöissä. Tutkimme yksilöllisten, yhteisöllisten, sisällöllisten, kontekstuaalisten ja kulttuuristen tekijöiden merkitystä kasvatuksessa ja oppimisessa.
Tiedekunnan tutkimusryhmät
Tiedekunnassamme on 12 tutkimusryhmää, joissa tehtävä tutkimus voi sijoittua joko yhdelle tai useammalle teema-alueelle. Tutkimusryhmien kotisivut kertovat kunkin tutkimusryhmän meneillään olevasta tutkimuksesta sekä yksittäisten tutkimushankkeiden sisällöistä ja menetelmistä:
- ECEPP Varhaiskasvatuksen instituutiot, politiikat ja käytännöt − Early Childhood Education Institutions, Policies and Practices
- EduKnow Knowledge, Power, and Politics in Education
- EduLit Tulevaisuuden tekstitaidot − Educating for Future Literacies
- EquJust Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus aikuis-, ammatti- ja akateemisessa kasvatuksessa − Equality and planetary justice in adult, vocational and higher education
- HET Korkeakoulutus muutoksessa − Higher Education in Transition
- MTT Monikulttuurisuus, ylirajaisuus ja muutos kasvatuksessa − Multiculturalism, transnationalism and transformation in education
- OPPI Oppiminen ja kehitys peruskoulussa − Learning and Development in School
- PGL Ammatillinen kasvu ja oppiminen − Professional Growth and Learning
- POISED Political philosophies and sociologies of education
- REAL Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimusryhmä − Research Group for Education, Assessment and Learning
- RESET Research Engagement for Sustainable and Equitable Transformations
- SMD Subject-Matter Didactics Research Group - Ainedidaktinen tutkimusryhmä
- SPECS Tilallisen sosialisaation ja ympäristökansalaisuuden tutkimuskollektiivi
Projekteja
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Arvioivaa sielua kouluttamassa? Itsearvioinnin eletty politiikka koulukäytännöissä ja oppilaiden kokemuksissa (EdSoul)
Kärkialue: Yhteiskunta - ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
CRITICAL: Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Dekoloniaaliset ja de-kylmän sodan vuoropuhelut lapsuudesta ja koulutuksesta
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
ENACT Aktivismia toivon ja toivottomuuden tuolla puolen – itsekasvatuksen mahdollisuudet ekokriisin aikakaudella
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
ENADA - Adaptiivisen rationaalilukujen osaamisen edistäminen
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Ilmastokriisiä torjumassa: Lasten toimijuus käytäntöihin vaikuttamisessa transformatiivisen oppimisen tukemana CCC-CATAPULT
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
INCLUSIVE Yleisopetusluokkaan ja erityisluokkaan sijoittamisen kognitiiviset ja ei-kognitiiviset vaikutukset: kvasi-eksperimentaalinen pitkittäistutkimus
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Innostavia menetelmiä kriittisen nettilukemisen opettamiseen #CORE
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Koulunkäynti, opetus ja hyvinvointi kouluyhteisössä koronaepidemian aikana
Kärkialue: Yhteiskunta - ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Laaja-alaisen osaamisen arviointi formaaleissa ja informaaleissa oppimisympäristöissä
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Mikä mahdollistaa pakolaistaustaisten oppilaiden onnistumisen kokemukset koulussa? Sukellus monikulttuuristen oppimisympäristöjen käytännön arkkitehtuureihin
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Opettajan uran alkuvaihe neljässä eurooppalaisessa maassa. Opettajan ammatillinen toimijuus kestävän koulutuksen kehittämisen välineenä?
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Opinko, pystynkö? – Jatkuvaan oppimiseen sitoutumisen mahdollisuudet ja haasteet työpaikoilla CoOL@Work
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison POLNET
Kärkialue: Yhteiskunta - ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Re-Connect / Re-Collect: Crossing the Divides through Memories of Cold War Childhoods
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
REALMEE - Regulation of learning and active learning methods in the context of engineering education
Kärkialue: Yhteiskunta - ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Relational wellbeing in the lives of young refugees in Finland, Norway and the UK
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Uskomukset yksilöiden ja ryhmien muovautuvuudesta opettajan interkulttuurisen kompetenssin ydintekijöinä (CORE)
Kärkialue: Yhteiskunta - ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Varhaiskasvatuksen paikalliset arviointikäytännöt datafikaation aikakaudella VADA
- ProjektiKorkeakouluTampereen yliopisto
WORKEE - Asiantuntijuuden kehittyminen, tunteet ja työpaikka oppimisympäristönä
Tiedekunnan väitökset 2019 alkaen
Tutustu tiedekunnan väitöksiin vuodesta 2019 alkaen tämän linkin kautta.
Koulutamme kasvatusalan ammattilaisia
Opiskelijamme valmistuvat kasvatus- ja opetusalan asiantuntijoiksi, opettajiksi, kouluttajiksi sekä kasvatusalan ammattilaisiksi monelle yhteiskunnan sektorille aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen. Heillä on taito tutkia ja ymmärtää kasvatuksen ja yhteiskunnan ilmiöitä kriittisesti ja kykyä omalla toiminnallaan olla rakentamassa eettisesti kestävää kasvatuksen ja koulutuksen tulevaisuutta.
Opiskelijamme suorittavat tutkintoja, jotka joko suoraan tuottavat kelpoisuuden erilaisiin opettajan tehtäviin tai joiden sisältöä opiskelija voi itse suunnitella siten, että tutkinto voi antaa halutun kelpoisuuden.
Koulutustarjontaamme sisältyvät kokonaisuudet ovat
- Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
- Maisterikoulutukset ja -ohjelmat
- Tohtoriohjelma
- Aineenopettajakoulutus
- Yliopistopedagogiikka
- Avoin yliopisto-opetus
- Täydennyskoulutus
Englanninkielinen tutkintoon johtava koulutus

Koulutus- ja kehittämishankkeita
Circus++ Nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen pedagogiikan kandidaattiohjelman opetussuunnitelmatyö
ProjektiTKI-projektiKorkeakouluTampereen yliopistoKuTiMat – Kulttuuritietoiset materiaalit osaksi koulun arkea ja käytänteitä
ProjektiTKI-projektiKorkeakouluTampereen yliopistoKärkialue: YhteiskuntaMentorointia ja oppimiskumppanuutta varhaiskasvatuksessa -kärkihanke
ProjektiKorkeakouluTampereen yliopistoOppimisen monikulttuuriset tilat OPTIMO
ProjektiOpetuksen kehittämisprojektiKorkeakouluTampereen yliopistoKärkialue: YhteiskuntaOROL - Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa
ProjektiOpetuksen kehittämisprojektiKorkeakouluTampereen yliopisto
Yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Vaikutamme yhteiskuntaan koulutuksen ja tutkimuksen kautta. Koulutamme tulevaisuuden kasvattajia, opettajia ja kasvatusalan asiantuntijoita, jotka kehittävät kasvatusalaa omalla työllään ja oman työnsä kautta. Heidän työnsä vaikuttaa yhteiskuntaan sukupolvien ajan.
Opiskelijaharjoittelijamme ovat osana satojen paikallisten lasten, nuorten ja aikuisten arkea. Jatko- ja täydennyskoulutusohjelmiemme kautta uusin tutkimustieto välittyy opettajien, rehtorien ja kasvatusalan asiantuntijoiden työhön. Kehitämme opetustyötä ja koulutusorganisaatoiden toimintaa myös valtakunnallisten opettajankoulutuksen kärkihankkeiden avulla. Lisäksi teemme opinnäyteyhteistyötä koulujen ja muiden alan toimijoiden kanssa.
Tutkijamme toimivat erilaisissa kasvatukseen ja koulutukseen liittyvissä yhteiskunnallisissa asiantuntijatehtävissä. Olemme muun muassa mukana opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman Opettajankoulutusfoorumin toiminnassa uudistamassa ja kehittämässä opettajien perus-, perehdyttämis- ja täydennyskoulutusta.
Vaikutamme yhteiskuntaan järjestämällä myös kansainvälistä koulutustoimintaa ja koulutusvientihankkeita. Koulutuksissamme osallistujat perehtyvät sekä suomalaiseen opettajankoulutukseen että oppimis- ja toimintaympäristöihin ja niiden tutkimukseen.
Yhteistyöverkostoja ja -projekteja
EDU/TAU - BANGLADESH
ProjektiKansainvälinen liikkuvuushankeKorkeakouluTampereen yliopistoKärkialue: YhteiskuntaEDU/TAU - KURDISTAN
ProjektiKansainvälinen liikkuvuushankeKorkeakouluTampereen yliopistoKärkialue: YhteiskuntaEDU/TAU - Tanzania
ProjektiKansainvälinen liikkuvuushankeKorkeakouluTampereen yliopistoKärkialue: YhteiskuntaLet's work together
Tutkimusryhmä tai -yhteisöKorkeakouluTampereen yliopistoKärkialue: Yhteiskunta
Tiedekunnan hallinto
Tiedekunnan asiointisähköposti edu.tau [at] tuni.fi
Johtaminen
Dekaani
Päivi Pahta
paivi.pahta [at] tuni.fi
VIRTA 201
050 318 1131
Koulutuksen varadekaani
Anne Jyrkiäinen
anne.jyrkiainen [at] tuni.fi
VIRTA 454
040 190 1754
Tutkimuksen varadekaani
Jaakko Kauko
jaakko.kauko [at] tuni.fi
050 318 7788
VIRTA 440
Johdon tuki
Johdon erityisavustaja
Jaana Fränti
jaana.franti [at] tuni.fi
050 4750 438
Tiedekunta koordinaattori
Mari Halkola
mari.halkola [at] tuni.fi
VIRTA 202
050 318 7657
Henkilöstoasiat
HR partner
Päivi Peltonen
paivi.peltonen [at] tuni.fi
VIRTA 203
050 3097 954
Talousasiantuntija
Juhani Lehtinen
juhani.lehtinen [at] tuni.fi
VIRTA 208
050 318 7569
Tutkimus
Tutkimusasiantuntija
Anneli Lehtisalo
anneli.lehtisalo [at] tuni.fi
Virta 207
050 437 7233
Koulutus
Opintopäällikkö
Liisa Ikkala-Toiviainen
liisa.ikkala-toiviainen [at] tuni.fi
VIRTA 252
040 190 1476
Tiedekuntaneuvosto
Tiedekuntaneuvoston jäsenet ja varajäsenet kaudella 1.1.2019 - 31.12.2022
Professorit:
Nokelainen Petri (Kiili Kristian)
Piattoeva Nelli (Mäkinen Marita)
Sannino Annalisa (Toiviainen Hanna)
Vainikainen Mari-Pauliina (Millei Zsuzsanna)
Värri Veli-Matti (Kallio Kirsipauliina)
Opettajat, tutkijat ja muu henkilökunta:
Hanska Jussi (Kupiainen Reijo)
Koskinen-Sinisalo Kirsi-Liisa (Kujala Tiina)
Lindén Jyri (Annala Johanna)
Tervasmäki Tuomas (Palomäki Annika)
Toivonen Vesa (Hiitti Antti)
Opiskelijajäsenet:
(opiskelijajäsenten toimikausi 1.1.2021 - 31.12.2021)
Laine Laura (Räisänen Helena)
Nuuttila Marika (Moberg Joona)
Kauppinen Tuomas (Lepikko Viola)
Taubert Iiris (Riikonen Heidi)
Yli-Rosti Saija (Myllyoja Sara)