Hyppää pääsisältöön
Tutkinto-ohjelma

Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma

Tampereen yliopisto

Muuttuva maailma tarvitsee kasvatuksen ja oppimisen monialaisia erityisasiantuntijoita

Sivistys ja elinikäinen oppiminen voivat ratkaista muuttuvan ja globalisoituvan maailman ongelmia.

Koulutustyyppi

Tohtori

Tutkintonimike

Filosofian tohtori
Kasvatustieteen tohtori

Suunniteltu kesto

4 vuotta

Koulutuksen laajuus

240 op

Kaupunki

Tampere

Tule muuttamaan maailmaa kasvatustieteilijänä!

Tule mukaan Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelmaan rakentamaan kasvatuksen ja koulutuksen eettisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää tulevaisuutta.

Kasvatuksen ja koulutuksen tutkimusala elää vahvasti muuttuvan maailman mukana ja rakentaa tulevaisuutta. Alan asiantuntijat tarvitsevat ympäristöjä, jotka tukevat ja rohkaisevat innovatiivista ja kestävää alan kehittämistä. Kasvatusalan tutkijana osallistut sellaisten käytäntöjen, politiikkojen ja arvojen kehittämiseen, jotka muokkaavat tulevaisuuden yhteiskuntia. 

Tavoitteena on vahva ja monipuolinen kasvatustieteellinen osaaminen

" Tässä tohtoriohjelmassa väitöskirjatutkijat kehittävät taitoja ja visioita, joita tarvitaan monimutkaisten koulutushaasteiden ratkaisemiseen ja yhteiskunnan osallistavamman, eettisemmän ja kestävämmän tulevaisuuden luomiseen."
- Tohtoriohjelmavastaava

Kasvatukseen ja koulutukseen liittyy aina laajoja ja monitahoisia yhteiskunnallisia ilmiöitä. Siksi tiedekunnan tutkimusryhmät tarkastelevat kasvatustieteen ilmiöitä monialaisesti. Edustettuina ovat niin sosiologian, filosofian ja psykologian kuin tekniikan, oppimistieteiden ja taiteiden näkökulmat. Ohjelmassamme hyödynnetään monipuolista metodologiaa ja tehdään yhteistyötä eri yhteistyötahojen ja sidosryhmien kanssa. Tiedekunta käyttää myös runsaasti erilaisia ​​metodologisia lähestymistapoja ja edistää laajaa yhteistyötä niin korkeakoulujen sisällä kuin sen ulkopuolellakin, mikä tarjoaa mahdollisuuksia osallistua tieteidenvälisiin hankkeisiin, joilla on merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Tiedekunnan tutkimusryhmissä tehtävä tutkimus on organisoitu kolmeen teema-alueeseen, jotka toimivat myös tohtoriohjelman keskeisinä painopistealueina:

  • Koulutus yhteiskunnassa
  • Yhteisöt koulutuksessa
  • Oppiminen, pedagogiikka ja oppimiskulttuurit.

Tohtorikoulutuksen opetussuunnitelma perustuu seuraaviin periaatteisiin:

  1. Yhteys tiedekunnan tutkimuksen painopistealueisiin: Opinnot liittyvät kasvatus- ja kulttuuritieteiden tiedekunnan painopisteisiin.
  2. Yhteisöllisyys ja tuki: väitöskirjatutkijoiden, ohjaajien ja tiedekunnan välistä yhteistyöympäristöä edistetään vastavuoroisen tuen, tiedon jakamisen ja yhteisöllisyyden edistämiseksi.
  3. Kattava ohjaus ja tuki: ohjausjärjestelmä, johon kuuluu korkealaatuinen ohjaus ja opintojen edistymisen säännöllinen seuranta. Varmistetaan, että tutkijoilla on käytettävissään tarvittavat akateemiset sekä käytännön resurssit.
  4. Selkeä ja ennustettavissa oleva opintopolku: Opetussuunnitelma on rakennettu helpottamaan tutkinnon suorittamista neljässä vuodessa kokopäiväisesti opiskeltaessa. Edistymistä seurataan säännöllisesti asetettujen oppimistavoitteiden mukaisesti.

Tule mukaan kannustavaan yhteisöön!

”Täällä väitöskirjatutkijat ovat tiedeyhteisön täysimääräisiä jäseniä.” 
- Väitöskirjatutkija

Väitöskirjatutkijamme ovat kollegoitamme, joiden asiantuntemus ja osallistuminen yhteisöön on korvaamatonta. Väitöstutkijat muodostavat myös aktiivisen vertaisyhteisön, jossa tutkijan uran haasteet kohdataan yhdessä.

Väitöstutkijoillemme on tarjolla monenlaista tutkimuksen tekemistä tukevaa toimintaa. Väitöskirjatutkijat järjestävät esimerkiksi säännöllisiesti tapaamisia ja työpajoja, joissa käsitellään ajankohtaisia aiheita ja annetaan metodologista tukea väitöskirjan kirjoittamisen eri vaiheisiin. Tutkimuskulttuurissamme olemme sitoutuneet avoimuuteen ja tiedon jakamiseen. Tuemme väitöskirjatutkijoitamme myös rahoituksen hakemisessa.

Maailmaa muuttamaan!

”Tohtoriohjelma avaa mahdollisuuden tarkastella, miten koulutus voi parantaa yhteiskuntaa ja toisaalta, miten yhteiskunta ja yhteiskunnalliset prosessit vaikuttavat koulutusprosesseihin.” 
- Väitöskirjatutkija

Tohtoriohjelmamme koulutus valmistaa suunnittelemaan ja toteuttamaan hankkeita eettisesti ja hallitsemaan monimutkaisia prosesseja. Kyky asettaa tavoitteita, suunnitella, organisoida ja priorisoida toimintaa monipuolisissa koulutusympäristöissä sosiaalisesti kestävällä tavalla on yksi ohjelmassamme edistämämme osaamisen ydinalue.

Tohtoriohjelmasta valmistuneet voivat toimia kansallisissa ja kansainvälisissä koulutustehtävissä eri tasoilla, henkilöstöalalla, poliittisina neuvonantajina julkisella sektorilla sekä monissa muissa monimutkaista, innovatiivista ja ihmislähtöistä osaamista vaativissa tehtävissä. Uramahdollisuuksia on tarjolla sekä liike-elämässä että julkisella sektorilla. Valmistuneet voivat esimerkiksi työskennellä koulutuskonsultteina, opetussuunnitelmien kehittäjinä, kasvatusalan tutkijoina, neuvonantajina opetusministeriöissä, johtajina oppilaitoksissa tai kouluttajina yritysten oppimis- ja kehitysosastoilla.

Arvostamme teorian ja käytännön läheistä suhdetta kasvatustieteellisen tutkimuksen vahvuutena. Luomme uutta tietoa ja kehitämme tutkijan taitoja, jotka mahdollistavat vahvan tieteellisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen. 

Tervetuloa muuttamaan maailmaa kanssamme! 

Tutustu ohjaajiin!

Opetussuunnitelma

Opintojen sisältö ja rakenne kuvataan opetussuunnitelmassa.

Opiskelijaksi

Tutustu koulutuksen lisätietoihin, valintaperusteisiin ja hakukelpoisuusvaatimuksiin Opintopolussa. Myös haku opiskelijaksi tapahtuu Opintopolku.fi-palvelussa.

Opintopolusta löydät tämän tohtoriohjelman hakukelpoisuusvaatimukset, valintaperusteet, ohjeet hakemiseen sekä tietoa tulosten julkistamisesta. Perehdythän niihin huolellisesti ennen hakemista. Mikäli sinulla on kysyttävää hakuprosessista tai hakudokumenteista, olethan yhteydessä hakijapalveluihin. Mikäli sinulla on tutkintoon ja tutkimuksen tekemiseen liittyen kysyttävää, ota yhteyttä ohjelmaan osoitteella edu.doc.tau(a)tuni.fi.

Ennen hakemista hakijalla tulee olla vastuuohjaajaa. Miettikää vastuuohjaajan kanssa yhdessä mahdolliset muut ohjaajat ja ohjausryhmä.