Laajentava harjoittelu, KAS.PEL.030 (5 op)
Harjoitteluopas 2022–2023
Tavoitteet
Opiskelija
– kykenee laajentamaan osaamistaan monipuolisesti opettajan ja koulujärjestelmän erilaisiin opetus- ja kasvatustehtäviin
– tiedostaa oman osaamisensa ja pystyy sen kautta osallistumaan kehittyvänä asiantuntijana opetusta- ja kasvatusta koskevaan vuoropuheluun
– ymmärtää ja osaa eritellä opettajan työhön liittyviä oikeuksia, vastuita ja velvollisuuksia sekä eettisiä valintoja
– osaa perustella toimintaansa suhteessa kasvatusta ja opetusta koskevaan teoreettiseen tietoon
– hahmottaa koulun toiminnan eettisen ja yhteiskunnallisen viitekehyksen.
Sisällöt
Opintojakson aikana perehdytään opettajan työn eri ulottuvuuksiin. Opintojakson aikana paneudutaan valittuun koulutyön osa-alueeseen sekä suunnitellaan ja toteutetaan siihen liittyvä tehtävä. Aineenopettajan kelpoisuuteen tähtäävien opiskelijoiden on mahdollista sisällyttää harjoitteluun sivuaineena (vapaasti valittavat opinnot) opiskelemansa opetettavan aineen harjoittelua.
Toteutustavat
Luento-opetus 14 t
Seminaarit 7 t
Pienryhmäopetus 15 t
Harjoitukset 28 t – 34 t
Itsenäinen työ 65 t – 71 t
Yhteensä 135 t
Toteutustapojen lisätiedot
Opintojakso suoritetaan normaalikoulussa.
Luento-opetus: opetus- ja koulutushallinto 10 t, muut luennot 4 t
Seminaarit: aloitus- ja teemaseminaari 4 t, ao- ja lo-opiskelijoiden yhteisseminaari 3 t
Pienryhmäopetus: valinnaisosioon liittyvä ohjausta 12 t, opintopiirityöskentely 3 t
Harjoitukset: työskentely ja siihen liittyvä valmistelutyö koulussa opiskelijan suunnitelman mukaan
Itsenäinen työ: opetus- ja koulutushallinnon -luentosarjaan liittyvän itsenäisen työskentelyn osuus, seminaareihin ja opintopiiriin valmistautuminen, laajentava tutustuminen perusopetuksen oppimisympäristöihin, dokumentointi osana reflektointia.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan seminaarityöskentelyn ja ohjauksen yhteydessä, myös opiskelijoiden vertais- ja itsearvioinnin sekä mahdollisen tentin avulla (tentti opetus- ja kouluhallinnon osuudesta).
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Arviointiperusteet
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on opintojakson kaikkien osioiden täysimääräinen suorittaminen sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että valinnaisosion tavoitteet on asianmukaisesti asetettu ja tavoitteet saavutettu. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.
Ajoitus
III opetusperiodi
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteiden perusopinnot (25 op), perusharjoittelu 1 (5 op), perusharjoittelu 2 (5 op) ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op) oltava suoritettuina.
Käytännön toimintaohjeita
Vastuuopettaja: Outi Erkkilä
Harjoitteluun ilmoittautuminen: 19.9.-23.10.2022
Vapaaehtoinen info valinnaisosion teemoista ma 19.9. klo 14.15 Zoomissa https://tuni.zoom.us/j/2814527015 (Zoom-ID: 281-452-7015)
– ma 14.11.2022 klo 14.15-15.45 aloitusseminaari, Normaalikoulun auditorio (Norssin H-siipi)
– ma 21.11.2021 klo 14.15 tai muuna sovittuna ajankohtana ohjaavan opettajan tapaaminen
– ke 23.11. klo 12.30-14.00 digiohjaus, Kaksio (Norssin H-siipi)
– harjoittelutehtävien suorittaminen 9.1.2023-24.2.2023 (sisältää seurantaviikon 2/23)
– ma 28.11.2022 klo 14.15-15.45 pienryhmäohjaus valinnaisosion teeman mukaan
– ke 8.3.2023 klo 14.15-15.45 seminaari harjoittelun valinnaisosion teeman mukaan
Aineopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden yhteiset osuudet:
– to 12.1.2023 klo 15.00 – 16.30 oppilas- ja opiskelijahuolto sekä moniammatillinen yhteistyö, pakollinen luento (erityisopettajat, opiskeluhuollon edustaja), Normaalikoulun auditorio
– to 26.1.2023 klo 15.00 – 16.30 ympäristökasvatus, pakollinen luento, Kirsi Pauliina Kallio, Pinni B 1100
– ma 30.1.2023 klo 14.15 – 16.30 jatkona em. luennon aiheeseen liittyvän posterin valmistaminen opintopiirityöskentelynä
– ma 6.2.2023 klo 14.15 – 16.30 tuen seminaari; moninaiset tuen tarpeet luokissa ja niiden huomioiminen omassa pedagogiikassa, mukana kodin ja koulun välisen yhteistyön näkökulma, erityisopettajat, normaalikoulu
– 8.3. klo 14.15-15.45 seminaari harjoittelun valinnaisosan teeman mukaan
Kouluhallinnon luennot:
– ti 10.1.2023 klo 15.00–16.30 Pinni B 1100
Opettajan palvelussuhde (virka- tai työsuhde), työaika ja työnhaku, OAJ:n alueasiantuntija Jussi Savolainen / lähi
– ti 17.1.2023 klo 15.00–16.30 Pinni B 1100
Ensimmäinen vuosi opettajana ja työhyvinvointi, OAJ:n NOPE-kouluttaja Lauri Heiskanen / lähi
– ti 24.1.2023 klo 15.00–16.30 Pinni B 1100
Perusopetuksen hallinnollisia asioita, Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo/Jussi Karjalainen, normaalikoulun perusopetuksen rehtori/ lähi
– ti 31.1.2023 klo 15.00–16.30 Pinni B 1100
Toisen asteen koulutuksen hallinnollisia asioita, Aulikki Leisku-Johansson, normaalikoulun lukion rehtori, vs. / lähi
– ti 7.2.2023 Opetus- ja koulutushallinnon etäluento valitettavasti PERUUNTUI
Luento tulee jakoon ja katsottavaksi tallenteena ensi viikolla ke 15.2. mennessä.
Tentti tulee olemaan auki ajalla ma 20.2. klo 7.00 – ma 13.3. klo 21.00; tämä on päivitetty Moodleen tenttiohjeeseen.
Reflektiotehtävän palautus pe 3.3.2023 mennessä (Matkakirja).
Ilmoittautumisen yhteydessä opiskelija merkitsee useita toiveitaan harjoittelun teemoista (valinnainen osio) ja perustelee valintakriteerinsä e-lomakkeella. Opiskelija suorittaa harjoittelun aikana opetusjakson ja/tai kokeilu- tai kehittämistehtävän yhdestä valitsemastaan teemasta. Lähtökohtana teemojen valinnoille on oman asiantuntijuuden kehittyminen.
Harjoittelun teemoja:
1. Alkuopetus
2. Tietyn oppiaineen hallinnan syventäminen
3. Kestävä tulevaisuus
4. Oppimisen tuen toteuttaminen
5. Opetuskokeilu tai tutkimusjakso oman kiinnostuksen mukaan
6. Koulun johtaminen
7. Koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt
8. Digitaalisen osaamisen kehittäminen oppimisessa
Harjoitus- ja työmuodot:
Opiskelija osallistuu ohjauksiin, seminaareihin ja luentoihin. Harjoitukset koostuvat valinnaisen osion opetustunneista ja/tai koulutyöhön liittyvistä kokeilu- ja kehittämistehtävistä sekä niihin liittyvästä suunnittelusta. Harjoituksiin varatusta kokonaistuntimäärästä (28-34 t) vähintään 14 t on varsinaista opetustyötä tai muuta vastaavaa työskentelyä, jolloin suunnitteluun jää 14-20 tuntia. Koulutyön seuranta sekä opetus- ja muut harjoituksiin liittyvät tehtävät toteutetaan Normaalikoululla. Ennen valinnaisosion alkua oma suunnitelma esitellään ryhmäohjauksessa. Harjoittelun aikana osallistutaan aineenopettajaksi opiskelevien kanssa yhteiseen opintopiirityöskentelyyn, johon valmistaudutaan lukemalla erikseen ilmoitettavat artikkelit ja materiaalit. Harjoittelun raportointi suoritetaan harjoittelun alussa saatavien ohjeiden mukaan. Harjoittelun päättyessä työskentelykokemuksia ja sille asetettujen tavoitteiden saavuttamista esitellään teemaseminaarissa.
Suunnittelu
Harjoittelukokonaisuudesta laaditaan suunnitelma, jossa on
– kasvatus- ja opetustavoitteet ja/tai muut kokeilu- tai kehittämistyön tavoitteet
– oman asiantuntijuuden kehittymisen tavoitteet
– teoreettinen viitekehys suhteessa jakson tavoitteisiin
– perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteet suhteessa jakson tavoitteisiin
– käytettävät opetus- ja oppimismenetelmät ja/tai materiaalit
– oppiaineksen jäsentely oppimistilanteittain ja aikataulusuunnitelma (jos harjoitukset sisältävät opetusta) ja/tai muun työskentelyn aikataulusuunnitelma
– jakson arviointi suhteessa tavoitteisiin
Opetuksen tai toiminnan seuraaminen
Opetuksen tai muun toiminnan seuraaminen painottuu ajallisesti siten, että oman opetuksen tai harjoituksen alkaessa opiskelija tuntee opetusryhmän oppilaat. Samalla hän selvittää, mihin oppimisprosessiin tai hallinnolliseen prosessiin hänen tehtävänsä/opetuksensa liittyy. Opiskelija tekee muistiinpanoja seuraamistaan tilanteista ja palauttaa raportin yhteydessä koosteen havainnoistaan.
Ohjaus
Aloitusluennolla ja ensimmäisessä ohjauksessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytännöistä, sisällöistä sekä toimintatavoista harjoittelun aikana. Ohjaukset sisältävät sekä yksilö- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa. Luokanlehtoreiden ja muiden ohjaavien opettajien ohjauksesta sovitaan niin ikään ensimmäisessä tapaamisessa. Ryhmäohjaukset toteutetaan samaa teemaa opettavien/harjoituksia tekevien kanssa. Lisäksi opiskelijat saavat ohjausta mm. opetuksen suunnitteluun ja arviointiin sekä opiskelijan pitämiin harjoituksiin liittyen. Tapaamisissa on mahdollisuus saada vertaispalautetta ja –tukea muilta opiskelijoilta.