Erasmus+ -koulutusmatka Nizzassa 8/2023

Resilience and Wellbeing Strengths for Teachers

Bonjour de Nice!

Opiskelin viikon Europass Teacher Academyn kurssilla ”Resilience and Wellbeing Strengths for Teachers” Nizzassa, Ranskassa elokuussa 2023. Kurssin opettajana toimi todella kokenut, kansainvälinen ja asiantunteva Natalie Croome. Natalie on tasmanialainen kieltenopettaja, joka oli työskenneltyään 30 vuotta englannin opettajana ympäri maailmaa, rakastunut ranskalaiseen ja asettunut elämään hänen kanssaan Etelä-Ranskaan.

Kurssikaverini olivat eri asteilla työskenteleviä, eri aineiden opettajia Espanjasta, Sloveniasta, Saksasta, Itävallasta ja Italiasta; yhteensä meitä oli kymmenen. Kansainvälinen ilmapiiri luokkahuoneessa ja Natalien kertomukset Tasmaniasta, Australiasta, Kanadasta, Intiasta ja muista hänen kotimaistaan olivat todella mielenkiintoisia ja antoivat paljon lisätietoa ja näkemystä eri maiden koulukulttuurista.

Kurssin aiheena oli opettajien hyvinvointi. Opettajan ammatti on Suomessa arvostettu (monien kurssikollegoideni maissa ei niinkään), mutta opettajiksi hakeutuvien määrä on ollut laskussa jo jonkun aikaa. Yhtenä syynä on se, että työ koetaan stressaavaksi ja työnkuva on muuttunut. Työn kuormittavuuden vuoksi opettajien on todella tärkeää pitää hyvää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Kurssillakin todettiin useaan kertaan, että vain hyvinvoiva opettaja voi luoda hyvinvoivan oppimisympäristön.

Keskustelimme kurssilla opettajan hyväksyvän ja lempeän läsnäolon merkityksestä hyvinvoivalle ryhmälle. Harjoittelimme resilienssin kasvattamista ja kävimme läpi erilaisia haastavia tilanteita luokkahuoneessa. Havainnoimme sitä, kuinka opetamme sanoillamme ja esimerkillämme oppilaille hyvinvointia tai ei-hyvinvointia. Natalie kertoi ihastuneensa japanilaiseen Kintsugi-perinteeseen, jossa nähdään, että mikään ei todella koskaan mene pysyvästi rikki ja että epätäydellinen on kaunista. Ekologisen näkökulman lisäksi tämä ajatus on tärkeä ja tervehdyttävä some-maailmassa eläville lapsille ja nuorille.

Teimme viikon aikana useita hyvinvointiteemaan liittyviä harjoituksia. Positiivinen psykologia oli vahvasti läsnä harjoitustemme teoreettisena viitekehyksenä. Heti palattuani käytinkin oppilaiden kanssa puuropäivänä pientä, mutta tehokkaasti kiitollisuuteen ohjaavaa tehtävää: The bad news is we have porridge for lunch. The good news is we’ll have something more expensive food later. (huomio lukijoille: Itsehän tykkään puuropäivistä kuin hullu puurosta!)

Sain kurssilta myös muita kielten tunneilla hyvin käyttökelpoisia pieniä ja laajempia tehtäviä, ja tietenkin paljon materiaalia ranskan kielen ja kulttuurin opetukseen. Paikallisen taiteilijan kotona asuminen, Nizzaan ja sen lähiseutuun tutustuminen oli tavattoman antoisaa kulttuuriin sukeltamista. Oppilaani saivat tuliaisena paikallisten suosittelemia karkkeja, joiden kääreissä on ranskaksi vitsejä (Carambar-caramel).

Yhtenä isona antina viikon aikana oli ystävystyminen erimaalaisten kollegoideni kanssa. Intensiivisten opiskelupäivien jälkeen kävimme yhdessä syömässä ja retkillä. Olemme toisiimme yhteydessä ja jaamme ideoitamme esim. kieltenopettajien Halloween-pukeutumisesta tai eri maiden joulunviettotavoista. Lisäksi olemme suunnitelleet job shadowing -jaksoa ja oppilaiden pienimuotoisia yhteisprojekteja.

Koen saaneeni hurjan paljon tältä viikon täydennyskoulutuskurssilta ja kiitollisena ajattelen kaikkea kokemaani.

Nina Sipilä