7. luokkien vanhempainilta 11.9.2025

Vanhempainillan aineisto löytyy tästä linkistä

 

Yhteishaussa valituille uusille lukiolaisille

Tekoälyopas rohkaisee opettajaa hyödyntämään tekoälyä työn keventäjänä – Yliopistouutiset 30.5.2024,  Tampereen yliopisto
Tekoälystä työkaveri? Tampereen yliopiston Normaalikoulun kehittäjäopettajat Tuomo Tammi, Mikko Horila ja Janne Nissinen ovat mukana työryhmässä, joka on luonut opettajille tekoälyoppaan. Nyt Opettajan tekoälyoppaasta on julkaistu toinen versio, ja kolmas on jo työn alla.
Opettajien työpäivät ovat täynnä, ja tehtävää riittää. Voisiko tekoälystä olla apuriksi? Tästä lähtökohdasta Tampereen yliopiston Normaalikoulun kehittäjäopettajat Tuomo Tammi, Mikko Horila ja Janne Nissinen lähtivät yhdessä harjoittelukoulujen opettajista koostuvan työryhmänsä kanssa kehittämään opettajille tekoälyopasta.
– Pohdimme, voisiko tekoäly tehdä jonkun asian opettajan työlistalta tai osuuden työstä, keventää opettajan arkea, Janne Nissinen kertoo.
Oppaan tarkoituksena on myös kumota vääriä uskomuksia tekoälystä ja vähentää opettajien epätietoisuutta ja pelkoa tekoälyä kohtaan… 

Norssin vuosikirja 2024-2025

VUOSIKERTOMUS 2024-2025
Tampereen yliopiston normaalikoulun kuluneesta lukuvuodesta kootaan vuosittain julkaisu.
Ohessa on linkki julkaisun sähköiseen versioon (2024-2025).

Yliopistouutiset: Tekoälyopas rohkaisee opettajaa

Tekoälyopas rohkaisee opettajaa hyödyntämään tekoälyä työn keventäjänä – Yliopistouutiset 30.5.2024,  Tampereen yliopisto
Tekoälystä työkaveri? Tampereen yliopiston Normaalikoulun kehittäjäopettajat Tuomo Tammi, Mikko Horila ja Janne Nissinen ovat mukana työryhmässä, joka on luonut opettajille tekoälyoppaan. Nyt Opettajan tekoälyoppaasta on julkaistu toinen versio, ja kolmas on jo työn alla.
Opettajien työpäivät ovat täynnä, ja tehtävää riittää. Voisiko tekoälystä olla apuriksi? Tästä lähtökohdasta Tampereen yliopiston Normaalikoulun kehittäjäopettajat Tuomo Tammi, Mikko Horila ja Janne Nissinen lähtivät yhdessä harjoittelukoulujen opettajista koostuvan työryhmänsä kanssa kehittämään opettajille tekoälyopasta.
– Pohdimme, voisiko tekoäly tehdä jonkun asian opettajan työlistalta tai osuuden työstä, keventää opettajan arkea, Janne Nissinen kertoo.
Oppaan tarkoituksena on myös kumota vääriä uskomuksia tekoälystä ja vähentää opettajien epätietoisuutta ja pelkoa tekoälyä kohtaan… 

Onnea uusille ylioppilaille

VUOSIKERTOMUS 2024-2025
Tampereen yliopiston normaalikoulun kuluneesta lukuvuodesta kootaan vuosittain julkaisu.
Ohessa on linkki julkaisun sähköiseen versioon (2024-2025).

EdUcators in the Classroom -artikkelikokoelma

Pulan ja Splitin yliopistot Kroatiassa julkaisivat keväällä 2025 kasvatustieteellisten artikkelien kokoelman otsikolla EdUcators in the Classroom. Artikkelikokoelmasta löytyy myös Tampereen yliopiston normaalikoulun lukion lehtorin, Stefan Smirnovin, kirjoittama tutkimus, jossa perehdytään eurooppalaisten arvojen toteutumiseen osana lukiomme antamaa opetusta. Smirnovin artikkeli on julkaistu otsikolla A Case Study of European Values in Finnish Upper Secondary Education: Everyday Praxis, ’Value Jargon,’ or Somewhere in Between?”

Kielten opiskelijoiden matka Saksaan ja Belgiaan

Lukion ranskan ja saksan kielen opiskelijat matkustivat yhteistyökouluihin Saksaan, Sonnebergiin ja Belgiaan, Seraigniin. Kohteissa majoituttiin paikallisten opiskelijoiden luona.
Projektin tarkoitus on käytännön kielitaidon vahvistamisen lisäksi tutustua ekologisempaan matkustamiseen. Projektiin kuului ennakkotapaamisia, joissa mm. vertailimme lentojen ja pintaa pitkin tehtävien matkojen hiilijalanjälkiä lukion matematiikan opettajan ja ekologisen sivistyksen vastuuryhmän jäsenen, Joonas Muotkan avustuksella…

Norssi mukana sovittelijapäivillä

Norssi mukana kansallisilla sovittelijapäivillä 20.-21.5.2025 – Sovittelufoorumista oltiin yhteydessä kouluun pari kuukautta ennen tapahtumaa. He toivoivat koululta työpajaan opettajan ja muutaman verso-oppilaan, koska sovittelijapäiville haluttiin kuuluviin myös lasten ja nuorten näkemyksiä. Kokonaisuudessaan tapahtuma käsitteli hyvin laajasti sovittelua ja painopisteenä oli huoli nuorten hyvinvoinnista sekä miten restoratiivisen sovittelun kautta rakennetaan yhteiskuntarauhaa.