• Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Fysiikon demolaitteistoa.

TUTKOKE

Tutkimus, kokeilu- ja kehitystoimintaa Tampereen Norssissa

Normaalikoulun tehtäviin kuuluu opetuksen ja opettajankoulutustehtävän lisäksi oleellisesti monipuolinen tutkimus-, kokeilu- ja kehitystoiminta. Tampereen norssi on mukana useissa hankkeissa ja tutkimuksissa sekä julkaisuissa, joita esitellään TutKoKe-sivuilla lyhyesti.

Ajankohtaista

eNorssi-julkaisu 4/2025
Opetusharjoittelun ohjauksen tutkimusta, kokeilua ja kehittämistä
Toim. Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila. Teos esittelee suurimman osan vuosina 2023–2024 järjestetyn ohjaajakoulutus moduuli 3:n osallistujien tekemistä kehittämistehtävistä. Teoksen ensimmäisen osan kehittämistehtävät keskittyvät tarkastelemaan positiivista pedagogiikkaa, hyvinvointiosaamista ohjauksessa ja tunnetaitoja.
– Lue lisää –

eNorssi-julkaisu 4/2026
Uusi oppimisympäristöjulkaisu V

Uusiin oppimis- ja toimintaympäristöihin sekä digitaalisuuteen, teknologiaan ja tekoälyyn liittyvistä artikkeleista koostetaan julkaisu, jonka toimittavat Tuomo Tammi ja Mikko Horila Tampereen yliopiston normaalikoulusta. Huhtikuussa 2026 ilmestyvä julkaisu kokoaa eNorssin ja FCLabin toimintaa, ja se on samalla osa FCLab-toiminnan V-vaiheen raportointia ja esille tuomista. Julkaisu on jatkoa neljän aiemmin toimitetun oppimis- ja toimintaympäristöjulkaisun sarjaan (Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa, Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena I-IV).

 


ENORSSI

Suomen harjoittelukoulut muodostavat yhdessä eNorssi-verkoston. Verkosto kattaa koko maan, ja sen vaikutus on opettajankoulutuksen lisäksi suuri kokeilu- ja kehitystyössä sekä täydennyskoulutuksessa.

Lue lisää:
www.enorssi.fi

Kuvassa kuudesluokkalaisen tytöt istuvat vierekkäin erilaisia päätelaitteita käyttäen. Yhdellä on tablet-laite, yhdellä puhelin ja kolmella kannettavat tietokoneet.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä, jossa joukko japanilaisvieraita istuu pöydän ympärillä.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.