• Kuvassa kuudesluokkalaisen tytöt istuvat vierekkäin erilaisia päätelaitteita käyttäen. Yhdellä on tablet-laite, yhdellä puhelin ja kolmella kannettavat tietokoneet.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Tutkiva harjoittelu (KAS.PEL.050) 10 op

Harjoitteluopas 2025–2026

Tavoitteet

6.1 Ajoitus

toteutus 1 /I – II periodi ja toteutus 2/ II – IV periodi

6.2 Edeltävät opinnot

Perusharjoittelu A (5 op), perusharjoittelu B (5 op) sekä perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op).

6.3 Tavoitteet

Opiskelija
– ymmärtää luokanopettajan työn kokonaisuutta
– osaa tutkimuksellisella otteella suunnitella ja toteuttaa opetusta, esitellä saatuja havaintoja sekä arvioida johtopäätöksiä
– syventää omaa osaamistaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden
– ymmärtää tutkivan työtavan sekä jatkuvan oppimisen merkityksen opettajan työssä
– reflektoi omaa ajatteluaan ja uudistaa toimintaansa, myös hyvinvoinnin näkökulmasta
– syventää työssään tarvittavia tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä
– ymmärtää ja osaa eritellä opettajan työhön liittyviä oikeuksia, vastuita ja velvollisuuksia sekä eettisiä valintoja
– hahmottaa koulun toiminnan eettisen ja yhteiskunnallisen viitekehyksen ja pystyy osallistumaan kehittyvänä asiantuntijana opetusta- ja kasvatusta koskevaan vuoropuheluun.

6.4 Sisällöt

Opintojaksolla perehdytään luokanopettajan työn kokonaisuuteen kuten yhteistyöhön huoltajien ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan opetusta tutkivalla otteella. Oman opetuksen suunnitteluvaiheessa valitaan kasvatustieteellinen näkökulma, joka ohjaa suunnittelu- ja opetustyötä. Saatuja havaintoja esitellään jakson päätteeksi tiedeiltapäivässä. Harjoittelu sisältää monialaisen oppimiskokonaisuuden (MOK). Opetusharjoittelu suoritetaan Normaalikoulussa eri luokka-asteella kuin perusharjoittelut ja tutkivassa harjoittelussa järjestetään mahdollisuuksien mukaan opetusta niissä oppiaineissa, joita perusharjoittelussa ei vielä ole opetettu. Harjoittelussa tehdään yhteistyötä myös erityisopettajan ja/tai erityisopettajaopiskelijoiden kanssa.

Harjoittelu koostuu opetettavista tunneista, reflektiosta, kollegiaalisesta yhteistyöstä, yksilö- ja pienryhmäohjauksesta, luennoista, seminaareista sekä itsenäisestä työstä. Opintojakso sisältää reflektiotekstin palautuksen.

6.5 Toteutustavat

Toteutus 1

Ilmoittautuminen 1.8.-18.8.2025

Seminaarit 8 t
• aloitusseminaari ma 25.8.2025 klo 10.15-11.45 Virta 109
• moniammatillinen yhteistyö –seminaari ke 3.9.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoulu
• Tutkiva opettaja –tapahtuma to 25.9.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoulu
• tiedeiltapäivä ke 22.10.2025 klo 14.15-15.45 Normaalikoulu

Luennot 4 t
• tutkimusperustaisuusluento ke 27.8.2025 klo 12.15-13.45 Virta 109
• Oppilas- ja opiskelijahuolto ma 1.9.2025 klo 14.15-15.45 VIRTA

Pienryhmäopetus 38 t
• luokanlehtorin tapaaminen ma 25.8.2025 klo 14.15-15.45 Normaalikoulu
• ryhmäohjaukset mm. teemoista hyvinvointi, tunne- ja vuorovaikutus, kodin ja koulun yhteistyö, kestävä kehitys, oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, kielellinen moninaisuus mok, luokkatason erityispiirteet luokkatasoittain Normaalikoululla
– to 4.9.2025 klo 13.30–15,
– to 11.9.2025 klo 13.30–15,
– to 18.9.2025 klo 13.30–15,
– to 2.10.2025 klo 13.30–15
• Lisäksi muita yksilö- ja ryhmänohjauksia

Harjoitukset: 68 t
• opetuksen seuraamista/osallistuvaa havainnointia (8 t) vko 35 eli 25.–29.8.2024
• opetusta (60 t) vk 36–41 eli 1.9. –10.10.2024 sisältäen myös muuta opettajan työtä (5–8 tuntia), esim. kodin ja koulun välinen yhteistyö, kasvatuskeskustelut, valvontatehtävä jne.)

Reflektiotekstin palautus ke 22.10.2025

Itsenäinen työskentely 152 t

Yhteensä 270 t

Toteutus 2

Ilmoittautuminen 15.9.–17.11.2025

Seminaarit 8 t
• aloitusseminaari ma 1.12.2025 klo 12.15-13.45 Normaalikoulu, KAKS10 (H-siipi)
• moniammatillinen yhteistyö –seminaari to 5.2.2026 klo 14.15–16.30 Normaalikoulun auditorio
• Edu Forum –seminaari ti 17.2.2026 klo 15.15-16.45 Normaalikoulu
• tiedeiltapäivä ke 4.3.2026 klo 14.15–15.45 Normaalikoulu

Luennot 4 t
• tutkimusperustaisuusluento ke 3.12.2025 klo 12.30–14 VIRTA 109
• oppilas- ja opiskelijahuolto -luento ti 13.1. klo 15.00-16.30 Normaalikoulun auditorio (ei 5op toteutuksessa)
Pienryhmäopetus 38 t
• luokanlehtorin tapaaminen ma 1.12.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoulun luokissa
• ryhmänohjaukset mm. teemoista hyvinvointi, tunne- ja vuorovaikutus, kodin ja koulun yhteistyö, kestävä kehitys, oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, kielellinen moninaisuus, mok, luokkatason erityispiirteet luokkatasoittain klo 14.15 – 15.45 Normaalikoulu
– ma 12.1.2026 – samanaikaisopettajuus ja yhteisopettajuus (yhdessä EO:n kanssa),
– to 22.1.2026 tai sovittu muu aika, ohjaus luokkatasoittain
– to 29.1.26 klo 15.00-15.45 ryhmänohjaus etäopetusvalmiuteen ja 11.2. järjestelyihin liittyen,  Normaalikoulun auditorio
– ma 2.2.2026 – haastavat tilanteet opettajan työssä (yhdessä EO:n kanssa)
• Lisäksi muita yksilö- ja ryhmänohjauksia

Harjoitukset 68 t
• opetuksen seuraamista/osallistuvaa havainnointia (8 t) vko 2 eli 7.–9.1. 2026
• opetusta (60 t) vk 3–8 eli 12.1. –20.2.2025 sisältäen myös muuta opettajan työtä (5–8 tuntia), esim. kodin ja koulun välinen yhteistyö, kasvatuskeskustelut, valvontatehtävä jne.

reflektiotekstin palautus ke 4.3.2026 mennessä

Itsenäinen työskentely 152 t

Yhteensä 270 t

6.6 Toteutustapojen lisätiedot

Opetusharjoittelu suoritetaan normaalikoulussa eri luokka-asteella kuin perusharjoittelu. Tutkivassa harjoittelussa järjestetään mahdollisuuksien mukaan opetusta niissä oppiaineissa, joita perusharjoittelussa ei vielä ole opetettu. Harjoittelu suoritetaan pääosin yksin lukuun ottamatta luokan opiskelijoiden yhdessä suunnittelemaa ja toteuttamaa MOK-kokonaisuutta.

Harjoittelujakson päätteeksi pidettävässä tiedeiltapäivässä opiskelijat esittelevät ryhmissä harjoittelujakson teoreettiset lähtökohdat ja toteutuksen sisällön sähköisenä esityksenä. Kuvien ja kaavioiden käyttö elävöittää esitystä. Esityksessä ilmenevät:

– jakson keskeiset tavoitteet
– teoriakytkennät
– sisältö ja toteutus
– johtopäätökset, kehittämisideat
– käytetyt lähteet.

6.7 Ohjaus

Ensimmäisessä luokanlehtoreiden tapaamisessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytänteistä ja -sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä pari- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.

Tutkivan harjoittelun ryhmänohjausteemat

• Tutkimusperustaisuus opetuksessa sekä teoreettisen tiedon sitominen käytännön työhön (myös luento)
• Luokanopettajan työn kokonaisuus – koulu, ympäröivä yhteiskunta sekä opetusta ja kasvatusta koskeva vuoropuhelu
• Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja oppilaiden osallisuuden tukeminen
• Ympäristökasvatus ja ekososiaalinen sivistys (video & keskustelu)
• Samanaikaisopettajuus ja yhteisopettajuus (sama ohjaus EO-opiskelijoille kevään toteutuksessa)
• Haastavat tilanteet opettajan työssä (sama ohjaus EO-opiskelijoille kevään toteutuksessa)
• Hyvinvointi opettajan työssä (sama ohjaus EO-opiskelijoille syksyn toteutuksessa)
• Tunne- ja vuorovaikutustaidot opettajan työssä (sama ohjaus EO-opiskelijoille syksyn toteutuksessa)
• Jatkuva oppiminen ja oman ajattelun reflektointi

6.8 Reflektioteksti

Käsittele reflektiotekstissä asiantuntijaksi kasvun kannalta alla lueteltuja asioita ja pyri kokoavaan reflektioon tarkastellen omaa kasvuasi asiantuntijana. Muista, että reflektiotekstisi painopiste on omassa kehittymisessäsi. Ota siis huomioon anonymiteetti:
Älä kuvaa harjoitteluluokastasi mitään, minkä perusteella voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita tai opettajia. Älä siis sisällytä tekstiisi esimerkiksi nimiä, sukupuolia tai ihmisten ulkoisia piirteitä.

Hyväksytyssä suorituksessa on reflektoitu kaikkia seuraavia osa-alueita:
Omat tavoitteet suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin
• Mitä asetit harjoittelujakson tavoitteiksi ja miten edistit niiden toteutumista?
• Mitä havaintoja teit luokanopettajan työn kokonaisuuden hallitsemisesta harjoittelujakson aikana?
• Miten tutkimuksellinen ote tuki tavoitteiden toteutumista?

Oma kehittyminen ja tutkimusperustaisuus
• Tarkastele ajatteluasi sekä tällä opintojaksolla että aiemmilla harjoittelujaksoilla: Millä tavoin pedagoginen tietotaitosi on kehittynyt?
• Miten tutkimusperustainen ote on näkynyt harjoittelun suunnitelmissa ja toteutuksessa?
• Mihin kasvatustieteellisiin teorioihin/malleihin olet tukeutunut harjoittelujakson aikana? Miksi valitsit juuri nämä näkökulmat?
• Millaisia muutoksia huomaat omassa pedagogisessa ajattelussasi ajatellen tätä opintojaksoa ja aiempia harjoittelujaksoja?

Oma kehittyminen sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot (avoimuus, luottamus, empatia)
• Millä tavoin tunne- ja vuorovaikutustaitosi ovat kehittyneet opetustyön näkökulmasta? Kuvaile teemaa eri näkökulmista (oppilaat, harjoittelupari, ohjaavat opettajat, muut koulun työntekijät)
Oma kehittyminen ja ammattietiikka
• Pohdi arvoja ja periaatteita, jotka ovat ohjanneet toimintaasi harjoittelujakson aikana. Mitä pidät opetustyön keskeisimpinä arvoina?
• Minkälaisia havaintoja olet tehnyt oppilaiden yhdenvertaisuudesta? Miten haluaisit tulevaisuudessa edistää yhdenvertaisuutta?

Oma kehittyminen ja hyvinvointi
• Miten olet omilla valinnoilla huolehtinut hyvinvoinnista harjoittelujakson aikana?
• Millä tavalla jaksaminen on kenties vaihdellut?
• Mikä kaikki on tukenut hyvinvointiasi? Mihin sinun tulee työelämään siirryttäessä erityisesti kiinnittää huomiota?

Syventävä reflektio
• Valitse lopuksi yksi harjoittelun aikana esille tullut tilanne tai kokemus, jonka koet jollain tapaa haastavaksi ja merkitykselliseksi. Kirjoita siitä Miten reflektoin -kuvion
kysymysten mukaisesti edeten ylhäältä alaspäin (kuvio löytyy esimerkiksi tämän oppaan luvusta 1.2).

Viittaa reflektiotekstissä vähintään kolmeen lähteeseen (tietokirja, väitöskirja, tieteellinen artikkeli). Lähteet voivat olla samoja, joita käytät Tiedeiltapäivän esityksessä ja jotka ovat lähtökohtana harjoittelun tutkivalle otteelle.

6.9 Arviointi 

Hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä seminaari- ja pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, reflektiotehtävien laadinta ohjeiden mukaan sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

Harjoittelut (lo): https://www.tuni.fi/norssi/opetusharjoittelu/opetusharjoittelu-lo/

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.