• Kuvassa kuudesluokkalaisen tytöt istuvat vierekkäin erilaisia päätelaitteita käyttäen. Yhdellä on tablet-laite, yhdellä puhelin ja kolmella kannettavat tietokoneet.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Oppimisen tukeen perehtyminen ohjatussa harjoittelussa

Harjoitteluopas 2025–2026

9 Oppimisen tukeen perehtyminen ohjatussa opetusharjoittelussa
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Laki perusopetuslain muuttamisesta tulee pääosin voimaan 1.8.2025.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisen lähtökohtana ovat sekä kunkin oppilaan että opetusryhmän vahvuudet ja oppimis- ja kehitystarpeet. On huolehdittava siitä, että oppilas kokee, että hänen oppimisensa ja koulukäynnin tuen tarpeensa tunnistetaan ja huomioidaan ja hän saa tarvitsemaansa tukea. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki järjestetään inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. Tuen järjestämisessä oleellista on tuen tarpeen varhainen tunnistaminen. Oppimisen tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä. Oppilaan saaman tuen tulee olla joustavaa, suunnitelmallista ja tarvittaessa tuen tarpeen mukaan muuttuvaa.

Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan

• oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä ja opetuksen eriyttämistä
• eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta
• opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa
• pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain
• opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet
• oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena

Oppilaiden tarvitseman tuen tulee jatkua myös ohjatun opetusharjoittelun aikana. Oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyitä voivat olla luokassa toteutettavien pedagogisten ratkaisujen lisäksi esimerkiksi oppituntien palkitukset, joustavat ryhmittelyt sekä yhteis- ja samanaikaisopetus.

Tämä tarkoittaa opiskelijalle mahdollisuutta harjoitella yhteistyön tekemistä muiden koulun toimijoiden kanssa. Tällaisia ovat esim. rinnakkaisluokkien opettajat ja opettajaopiskelijat, erityisopettajat ja erityisopettajaopiskelijat sekä koulunkäynnin ohjaajat sekä oppilashuollon toimijat. Ohjaava opettaja kertoo opetusryhmän tuen tarpeista sekä niiden tukemisen järjestelyistä ja ohjaa opiskelijaa siinä, miten nämä tarpeet tulee ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Opiskelija tutustuu ohjatun harjoittelun aikana myös ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppilaskohtaisten tukitoimien suunnitteluun ja järjestämiseen sen mukaan, miten niitä järjestetään opetusryhmissä.

Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat
• yleinen tukiopetus
• opetuskielen tukiopetus
• erityisopettajan opetus muun opetuksen yhteydessä

Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat
• erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä (alle 50% oppiaineen tunneista)
• erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä (yli 50% oppiaineen tunneista)
• erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa.
• tulkitsemis- ja avustajapalvelut, henkilökohtaiset apuvälineet
.

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.