• Kaksi alakoulun oppilasta ovat oppitunnilla värittämässä monisteen tehtävää.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Erityisopetuksen syventävä harjoittelu 10op (KAS.ERI.610)

4 Erityisopetuksen syventävä harjoittelu 10op (KAS.ERI.610)

4.1 Ajoitus

toteutus osana maisterivaiheen opintoja

4.2 Edeltävät opinnot

Kasvatustieteiden perusopinnot (25 op), perusharjoittelu A (5 op), perusharjoittelu B (5 op) ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op).

4.3 Tavoitteet

Opiskelija

– syventää erityisopettajan ammatillista identiteettiään suuntautuen valitsemaansa toimintaympäristöön
– hallitsee monipuolisesti erityisopettajan työtehtävissä vaadittavia tuen tarpeen arviointimenetelmiä
– osaa monipuolisesti suunnitella tukea, toteuttaa tukitoimia ja arvioida tuen vaikuttavuutta valitsemassaan toimintaympäristössä sekä yhteisön, ryhmän että yksilön näkökulmasta
– osaa toimia erityisopettajan roolissa oppimista, kehitystä ja hyvinvointia tukevassa monialaisessa yhteistyössä
– syventää erityisopettajan tehtävissä edellytettäviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja
– osaa laatia pedagogisen tuen kirjaamiseen tarkoitettuja asiakirjoja ja hyödyntää niitä oppimisen, opiskelun ja hyvinvoinnin tuen prosesseissa
– osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa ammatillisessa toiminnassaan
– osaa tehdä perusteltuja eettisiä valintoja kestävästi valitsemassaan toimintaympäristössä
– osaa analysoida kasvatuksen ja koulutuksen kenttää osana yhteiskunnan ja kasvatusajattelun kehitystä ja asemoida oman harjoittelupaikkansa suhteessa niihin

4.4 Sisällöt

Sisällöt määräytyvät opiskelijan valitseman toimintaympäristön mukaan. Opintojaksoa koskevat tarkemmat ohjeet annetaan kasvatuksen ja kulttuurin tiedekunnasta ja opintojakson käytännön toteutus tehdään kenttäkoulussa.

4.5 Toteutustavat

Opintojakso toteutetaan erillisen ohjeen mukaan ohjatusti kenttäkoulussa.

4.6 Toteutustapojen lisätiedot

Harjoittelujakson päätteeksi pidettävässä tiedeiltapäivässä opiskelijat esittelevät ryhmissä harjoittelujakson teoreettiset lähtökohdat ja toteutuksen sisällön sähköisenä esityksenä. Kuvien ja kaavioiden käyttö elävöittää esitystä.

Esityksessä ilmenee:
– jakson keskeiset tavoitteet
– teoriakytkennät
– sisältö ja toteutus
– johtopäätökset, kehittämisideat
– käytetyt lähteet.

4.7 Ohjaus

Opetusharjoittelu on ohjattua työskentelyä.

4.8 Reflektioteksti

Opintojakson päätteeksi kirjoitetaan reflektioteksti.

4.9 Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.