• Kaksi alakoulun oppilasta ovat oppitunnilla värittämässä monisteen tehtävää.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Opetuksen seuraaminen ja suunnittelu

EO-harjoittelu

5 Opetuksen seuraaminen ja suunnittelu

5.1 Opetuksen seuraaminen

Opetuksen seuraaminen painottuu ajallisesti siten, että oman opetuksen alkaessa opiskelija tuntee luokan oppilaat ja heidän erityistarpeensa. Samalla hän selvittää, mihin oppimisprosessiin hänen opetuksensa liittyy. Opiskelija reflektoi toimintaansa raportoinnin yhteydessä. Eri harjoitteluissa voi olla lisäksi harjoittelukohtaisia ohjeita opetuksen seuraamisesta.

Opetuksen seuraaminen sisältää opetuksen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen, ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppilaskohtaisten tukitoimien havainnointia. Seurantatuntien pohjalta laaditaan palautettava kirjallinen tehtävä, jossa esitellään opetusryhmän ja yksilön tuen tarpeiden kartoittaminen sekä toimenpiteet ja suunnitelma tuen antamiseen

5.2 Opetuksen suunnittelu

Opetusta suunnitellaan yhdessä luokan- tai aineenopettajan ja /tai luokan- tai aineenopettajaopiskelijan kanssa. Kaikilla oppitunneilla huomioidaan opetusryhmän tarvitsemat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt.  Osa opetustunneista käytetään ryhmäkohtaisten tukimuotojen suunnitteluun ja toteuttamiseen ja osa yksilöllisen tuen antamiseen. Opetuskokonaisuuksista laaditaan jaksosuunnitelmat sekä opetettavista oppitunneista yksityiskohtaisemmat suunnitelmat. Suunnitelmasta ilmenevät oppitunnin/oppimiskokonaisuuden tavoitteet, opiskeltavat asiat, käytettävät menetelmät ja välineet, ajankäyttö, eriyttäminen sekä oppimisen monipuolinen arviointi.

Kaikki suunnitelmat toimitetaan ohjaaville opettajille. Jaksosuunnitelman tulee olla hyväksytty ennen oman opetuksen alkua.  Tunnin/oppimiskokonaisuuden suunnitelma toimitetaan ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin ennen kyseistä tuntia/oppimiskokonaisuutta, jotta hän voi antaa suunnitelmasta ohjaavaa palautetta.

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.