Normaalikoulu varautuu sähkökatkoihin

Normaalikoulu on työstänyt syksyn aikana valmiussuunnitelmaa mahdollisten sähkökatkojen varalle yhdessä koulutuksen järjestäjämme Tampereen yliopiston kanssa. Lähtökohtana on, että Normaalikoulun perusopetuksen oppilaiden ja lukion opiskelijoiden koulunkäynti jatkuu normaalisti lukujärjestyksen mukaan mahdollisista lyhyistä sähkökatkoista huolimatta. Myös opetusharjoittelun toiminnot jatkuvat normaalisti. Ennakkotiedon mukaan lyhyitä n. 2 tunnin mittaisia sähkökatkoja saattaa esiintyä erityisesti tammi- ja helmikuun kovilla pakkasjaksoilla arkiaamuisin tai iltapäivisin.

Keskustelemme sähkökatkoihin varautumisesta sekä sähkön säästämiseen liittyvistä asioista oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa koulussa ennen joululomaa. Lisäksi harjoittelemme sähkökatkon aikana toimimista oppitunnilla opettajan johdolla.

Mahdollisissa sähkökatkotilanteissa poissaoloilmoitusten käytänteet pysyvät ennallaan. Sähkökatkojen aikana koulussa hyödynnetään paristo- ja akkutoimintoisia valonlähteitä ja opetusta jatketaan tilanteeseen sopivin menetelmin turvallisuus huomioiden. Koululounaan ruokalistoihin voi tulla sähkökatkojen takia muutoksia, mutta koululounas tarjotaan jokaisena koulupäivänä erityisruokavaliot huomioiden. Wc:n käyttömahdollisuus säilyy lyhyiden sähkökatkojenkin aikana. Olemme kuitenkin varautuneet myös mahdollisiin vikatilanteisiin ja varalla on muutamia kuivakäymälöitä.

Kotiväen tuella lapsia ja nuoria on hyvä muistuttaa heijastimista ja lämpimästä vaatetuksesta pimeänä ja kylmänä vuodenaikana, toki myös ajatellen mahdollisia sähkökatkoja. Lisäksi on hyvä muistuttaa pitämään omat laitteet, esim. kännykkä ladattuna ennakoivasti.

Tavoitteenamme on elää lasten ja nuorten kanssa koulussa mahdollisimman turvallista ja tavallista arkea maailmantilanteen muutostenkin keskellä ja tarjota lisätukea tarpeen mukaan. Toivomme, että olette koulun henkilökuntaan edelleen matalalla kynnyksellä yhteydessä, jos jokin asia koulunkäynnissä tai lapsen/nuoren voinnin kohdalla mietityttää. Yhteistyöllä tuemme lasten ja nuorten kasvua parhaalla tavalla.

Heidi Östring
Normaalikoulun johtava rehtori, vs.