Perusharjoittelu B (KAS.PEL.020) 5 op
Harjoitteluopas 2025–2026
5.1 Ajoitus
IV periodi
5.2 Edeltävät opinnot
Työelämään tutustumisen osuus opintojaksosta KAS.ORIE sekä opetettavien aineiden monialaiset opinnot.
5.3 Tavoitteet
Opiskelija
– osaa soveltaa opetettavien aineiden ainedidaktisia periaatteita sekä erilaisia opetusmenetelmiä ottaen huomioon kestävän kehityksen periaatteet
– osaa suunnitella ja toteuttaa opetusta ja arviointia opetussuunnitelmaan perustuen ja oppilaiden yksilölliset tarpeet ja turvallisuusnäkökulmat huomioiden
– ymmärtää oppilaiden ja opetusryhmien moninaisuutta sekä edistää yhdenvertaisuutta ja kasvua ihmisyyteen
– tiedostaa omia käsityksiään ihmisestä, tiedosta, oppimisesta ja opetuksesta ja ymmärtää niiden vaikutuksen opetukseen
– osaa kehittää omaa opettajuuttaan
– ymmärtää opettajan työn vastuullisia ja eettisiä ulottuvuuksia
– osaa toimia rakentavassa kollegiaalisessa yhteistyössä ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.
5.4 Sisällöt
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan opetusta yhteistyössä ohjaavan opettajan, ainedidaktikon sekä muiden opetusharjoittelijoiden kanssa. Pääsääntöisesti harjoittelu toteutetaan pariharjoitteluna ja parit arvotaan kurssille osallistujien kesken. Suunnittelussa huomioidaan kunkin oppiaineen ainedidaktiset lähtökohdat sekä oppilaiden yksilölliset tarpeet.
Harjoittelu koostuu opetettavista tunneista, reflektiosta, kollegiaalisesta yhteistyöstä, yksilö- ja pienryhmäohjauksesta, luennoista, seminaareista sekä itsenäisestä työstä. Opintojakso sisältää reflektiotyöskentelyä.
Harjoitteluun kuuluu opetettavina oppiaineina ympäristöoppi sekä 2–3 oppiainetta seuraavista: katsomusaine/historia/yhteiskuntaoppi sekä taide- ja taitoaineita (käsityö, musiikki, liikunta, kuvataide). Yhteensä harjoitteluun kuuluu kolme-neljä opetettavaa oppiainetta.
5.5 Toteutustavat
Ilmoittautuminen 26.1. –16.2.2026
Seminaarit 6 t
• aloitusseminaari sisältäen ristiriitatilanteiden selvittämisen teeman ma 9.3.2026 klo 12.15–13.45 Normaalikoulu
• didaktikkojen aloitusseminaari ma 16.3.2026 klo 14.15-17.45 VIRTA
Luennot 2 t
• arviointi ma 23.3.2026 klo 14.15–15.45 Normaalikoulu
Pienryhmäopetus 20 t
• luokanlehtorin tapaaminen ma 9.3.2025 klo 14.15–15.45 tai muuna sovittavana ajankohtana viikolla 11
• digitaidot ke 25.3. klo 14.15-15.45 Normaalikoulu
• ryhmäohjaus luokka-asteittain ma 30.3. 2025 klo 14.15–15.45
Lisäksi on ohjaavien opettajien järjestämiä muita ryhmäohjauksia erikseen sovittavina aikoina mm. teemoista oppiaineiden erityispiirteet, oppimisympäristöt, opetussuunnitelma, eriyttäminen.
Harjoitukset 40 t
• opetuksen seuraamista / osallistuvaa havainnointia (10 t) vk 11–13 eli 9.3–27.3.2026
• opetusta (30 t) parin kanssa vk 14–20 eli 30.3.–15.5.2026
reflektiotekstin palautus 22.5.2025 mennessä
Itsenäinen työskentely 67 t
Yht. 135 t
5.6 Toteutustapojen lisätiedot
Perusharjoittelu suoritetaan Normaalikoulussa. Perusharjoittelussa oppiaineet jaetaan luokan opiskelijoiden kesken niin, että jokaiselle opiskelijalle muodostuu kokemus useimmista peruskoulussa opetettavista oppiaineista. Ohjaaja määrittää harjoittelussa opetettavat aineet luokan tarpeiden mukaan.
Syksyn harjoittelussa (A) pakollisia opetettavia aineita ovat suomen kieli ja kirjallisuus sekä matematiikka. Opiskelijat vaihtavat oppiaineita harjoittelujakson puolivälissä. Lisäksi valitaan yksi taito- ja taideaine tai reaaliaine, jota opetetaan koko jakson ajan. Kevään harjoittelussa (B) pakollinen opetettava aine on ympäristöoppi ja lisäksi valitaan yksi taito- ja taideaine ja reaaliaine. Tarvittaessa voidaan opettaa myös neljää eri oppiainetta.

.
5.7 Ohjaus
Aloitusseminaarissa ja ensimmäisessä didaktiikan lehtoreiden ohjauksessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytännöistä ja sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä pari- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.
Yleiset teemat luokassa käsiteltäväksi molemmissa perusharjoitteluissa luokanlehtorin kanssa
• Opetussuunnitelma suunnittelun ja opetuksen lähtökohtana (oppiainekuvaukset, tavoitteet, sisällöt ja arviointi opetettavien aineiden osalta)
• Jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen ja palauttaminen sekä oppiaineiden erityispiirteet
• Luokan toimintakulttuurissa toimiminen, seurantatehtävien havaintojen purkaminen sekä kyseisen luokan hallinta
• Luokassa työskenteleviin aikuisiin ja työpariin tutustuminen
• Arvioinnin erityispiirteet opetettavissa aineissa (tästä aiheesta luento perusharjoittelu B:ssä)
Perusharjoittelu B ryhmänohjausteemat
• Kielitietoisuus
• Erilaiset toimintaympäristöt ja niiden vaikutus opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen
• Opettajana omalla persoonalla (vuorovaikutus, auktoriteetti ja opettajaksi kasvaminen) – tunnistetaan omia vahvuuksia ja harjoitellaan omien kokemusten reflektointia
5.8 Reflektioteksti
Kirjoita reflektioteksti, jossa pohdit alla lueteltuja teemoja harjoittelujaksostasi. Otsikoi reflektiotekstisi yläotsikoiden mukaisesti. Koko reflektiotekstin pituus on n. 4–6 sivua. Muista, että reflektiotekstisi painopiste on omassa kehittymisessäsi. Ota siis huomioon anonymiteetti: Älä kuvaa harjoitteluluokastasi mitään, minkä perusteella voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita tai opettajia. Älä siis sisällytä tekstiisi esimerkiksi nimiä, sukupuolia tai ihmisten ulkoisia piirteitä.
Hyväksytyssä suorituksessa on reflektoitu kaikkia seuraavia osa-alueita:
Omat tavoitteet suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin
• Mitä asetit harjoittelujakson tavoitteiksi, miten saavutit tavoitteet ja miten edistit niiden toteutumista?
Oman pedagogiikan kehittyminen
• Millaisia havaintoja teit opettamiesi oppiaineiden ainedidaktisista menetelmistä?
• Mitä oivalsit opetussuunnitelmasta ja sen soveltamisesta?
• Miten kehityit opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa? Entä arvioinnissa?
Vuorovaikutustaitojen kehittyminen
• Millaisia tunteita vuorovaikutustilanteet oppilaiden kanssa herättivät sinussa ja miten käsittelit niitä?
• Analysoi yhteistyötä harjoitteluparisi kanssa ja pohdi omaa kollegaksi kasvuasi.
• Pohdi, miten moniammatillinen yhteistyö toimi harjoittelusi aikana.
Opettajan etiikka ja yhdenvertaisuus
• Miten oma toimintasi tuki oppilaiden yhdenvertaisuutta (esim. eriyttämisen avulla)?
• Millaisia ristiriitatilanteita kohtasit ja kuinka ratkaisit niitä?
• Pohdi arvioinnin toteuttamista etiikan ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
• Millaisia kieliin, kulttuureihin ja katsomuksiin liittyviä huomioita teit harjoittelun aikana? Miten pyrit huomioimaan kielten, kulttuurien ja katsomusten moninaisuutta ja yhdenvertaisuutta?
Syventävä reflektio
• Valitse yksi harjoittelun aikana esille tullut tilanne tai kokemus, jonka koet jollain tapaa merkitykselliseksi. Reflektoi sitä Miten reflektoin- kuvion kysymysten mukaisesti ylhäältä alaspäin (kuvio löytyy tämän oppaan luvusta 2.2).
5.9 Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, jaksoon liittyvät erilliset oppimistehtävät sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.
…![]()
Harjoittelut (lo): https://www.tuni.fi/norssi/opetusharjoittelu/opetusharjoittelu-lo/









