• Kaksi alakoulun oppilasta ovat oppitunnilla värittämässä monisteen tehtävää.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Perusharjoittelu A (KAS.PEL.010) 5 op

Harjoitteluopas 2025–2026

4 Perusharjoittelu A (KAS.PEL.010) 5 op

4.1 Ajoitus

I ja II opetusperiodi

4.2 Edeltävät opinnot

Työelämään tutustumisen osuus opintojaksosta KAS.ORIE sekä opetettavien aineiden monialaiset opinnot.

4.3 Tavoitteet
Opiskelija
– osaa soveltaa opetettavien aineiden ainedidaktisia periaatteita sekä erilaisia opetusmenetelmiä ottaen huomioon kestävän kehityksen periaatteet
– osaa suunnitella ja toteuttaa opetusta ja arviointia opetussuunnitelmaan perustuen ja oppilaiden yksilölliset tarpeet ja turvallisuusnäkökulmat huomioiden
– ymmärtää oppilaiden ja opetusryhmien moninaisuutta sekä edistää yhdenvertaisuutta ja kasvua ihmisyyteen
– tiedostaa omia käsityksiään ihmisestä, tiedosta, oppimisesta ja opetuksesta ja ymmärtää niiden vaikutuksen opetukseen
– osaa kehittää omaa opettajuuttaan
– ymmärtää opettajan työn vastuullisia ja eettisiä ulottuvuuksia
– osaa toimia rakentavassa kollegiaalisessa yhteistyössä ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.

4.4 Sisällöt

Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan opetusta yhteistyössä ohjaavan opettajan, ainedidaktikon sekä muiden opetusharjoittelijoiden kanssa. Pääsääntöisesti harjoittelu toteutetaan pariharjoitteluna ja parit arvotaan kurssille osallistujien kesken.

Suunnittelussa huomioidaan kunkin oppiaineen ainedidaktiset lähtökohdat sekä oppilaiden yksilölliset tarpeet.

Harjoittelu koostuu opetettavista tunneista, reflektiosta, kollegiaalisesta yhteistyöstä, yksilö- ja pienryhmäohjauksesta, luennoista, seminaareista sekä itsenäisestä työstä. Opintojakso sisältää reflektiotyöskentelyä. Harjoitteluun kuuluu opetettavina oppiaineina suomen kieli ja kirjallisuus sekä matematiikka. Näiden lisäksi 1–2 taide- ja taitoainetta (käsityö, musiikki, liikunta) ja / tai katsomusaine/historia/yhteiskuntaoppi. Yhteensä harjoittelun kuuluu 3–4 opetettavaa oppiainetta.

4.5 Toteutustavat

Ilmoittautuminen 1.8.–17.9.2025

Seminaarit 6 t  
  • Aloitusseminaari sis. turvallisuusaiheen teeman to 2.10.2025 klo 12.15-13.45 Pinni B1100 
  • Didaktikkojen ryhmänohjaus ma 20.10.2025 klo 12.00–16.00  (V109)

Luennot 2 t

  • Pedagoginen tuki ma 27.10. klo 14.15–15.45 Linna K103 

Pienryhmäopetus 20 t

  • Luokanlehtorin tapaaminen ma 6.10. klo 14.15–15.45 Normaalikoulu 
  • Digitaidot ke 8.10. klo 14.15–15.45 Normaalikoulu 
  • Ryhmäohjaus luokka-asteittain ma 3.11. klo 14.15–15.45 tai muulloin sovittavana aikana Normaalikoululla. 

Lisäksi on ohjaavien opettajien ja didaktikkojen järjestämiä muita ryhmäohjauksia erikseen sovittavina aikoina mm. teemoista oppiaineiden erityispiirteet, opetussuunnitelma, eriyttäminen.

Harjoitukset 40 t
• opetuksen seuraamista/osallistuvaa havainnointia (10 t) sisältäen oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden havainnointia vk 43–44 eli 20.10. –31.10.2025
• opetus (30 t) parin kanssa vk 45–50 eli 3.11.–12.12.2025
reflektiotekstin palautus 18.12. 2025 mennessä

Itsenäinen työskentely 67 t
Yht. 135 t

4.6 Toteutustapojen lisätiedot

Perusharjoittelu suoritetaan Normaalikoulussa. Perusharjoittelussa oppiaineet jaetaan luokan opiskelijoiden kesken niin, että jokaiselle opiskelijalle muodostuu kokemus useimmista peruskoulussa opetettavista oppiaineista. Ohjaaja määrittää harjoittelussa opetettavat aineet luokan tarpeiden mukaan.

Syksyn harjoittelussa (A) pakollisia opetettavia aineita ovat suomen kieli ja kirjallisuus ja matematiikka. Opiskelijat vaihtavat oppiaineita harjoittelujakson puolivälissä. Lisäksi valitaan yksi taito- ja taideaine tai reaaliaine, jota opetetaan koko jakson ajan. Kevään harjoittelussa (B) pakollinen opetettava aine on ympäristöoppi ja lisäksi valitaan yksi taito- ja taideaine ja/tai reaaliaine. Tarvittaessa voidaan opettaa myös neljää eri oppiainetta.

Esimerkiksi


.
4.7 Ohjaus

Aloitusseminaarissa ja ensimmäisessä didaktiikan lehtoreiden ohjauksessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytännöistä ja sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä pari- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.

Yleiset teemat luokassa käsiteltäväksi molemmissa perusharjoitteluissa luokanlehtorin kanssa

• Opetussuunnitelma suunnittelun ja opetuksen lähtökohtana (oppiainekuvaukset, tavoitteet, sisällöt ja arviointi opetettavien aineiden osalta)
• Jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen ja palauttaminen sekä oppiaineiden erityispiirteet
• Luokan toimintakulttuurissa toimiminen, seurantatehtävien havaintojen purkaminen sekä kyseisen luokan hallinta
• Luokassa työskenteleviin aikuisiin ja työpariin tutustuminen
• Arvioinnin erityispiirteet opetettavissa aineissa (tästä aiheesta luento perusharjoittelu B:ssä)

Perusharjoittelu A ryhmänohjausteemat

• Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtainen tuki käytännössä (erityisopettaja)
• Yhteissuunnittelu ja yhteistyö luokkien välillä
• Opettajan itsereflektion herääminen

4.8 Reflektioteksti

Kirjoita reflektioteksti, jossa pohdit alla lueteltuja teemoja harjoittelujaksostasi. Otsikoi reflektiotekstisi yläotsikoiden mukaisesti. Koko reflektiotekstin pituus on n. 4–6 sivua. Muista, että reflektiotekstisi painopiste on omassa kehittymisessäsi. Ota siis huomioon anonymiteetti: Älä kuvaa harjoitteluluokastasi mitään, minkä perusteella voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita tai opettajia. Älä siis sisällytä tekstiisi esimerkiksi nimiä, sukupuolia tai ihmisten ulkoisia piirteitä.

Hyväksytyssä suorituksessa on reflektoitu kaikkia seuraavia osa-alueita:

Omat tavoitteet suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin
• Mitä asetit harjoittelujakson tavoitteiksi, miten saavutit tavoitteet ja miten edistit niiden toteutumista?

Oman pedagogiikan kehittyminen
• Millaisia havaintoja teit opettamiesi oppiaineiden ainedidaktisista menetelmistä?
• Mitä oivalsit opetussuunnitelmasta ja sen soveltamisesta?
• Miten kehityit opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa? Entä arvioinnissa?

Vuorovaikutustaitojen kehittyminen
• Millaisia tunteita vuorovaikutustilanteet oppilaiden kanssa herättivät sinussa ja miten käsittelit niitä?
• Analysoi yhteistyötä harjoitteluparisi kanssa ja pohdi omaa kollegaksi kasvuasi.
• Pohdi, miten moniammatillinen yhteistyö toimi harjoittelusi aikana.

Opettajan etiikka ja yhdenvertaisuus
• Miten oma toimintasi tuki oppilaiden yhdenvertaisuutta (esim. eriyttämisen avulla)? Millaisia havaintoja teit opettamiesi ryhmien ja yksilöiden tarpeista ja edellytyksistä?
• Millaisia ristiriitatilanteita kohtasit ja kuinka ratkaisit niitä?
• Pohdi arvioinnin toteuttamista etiikan ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
• Millaisia kieliin, kulttuureihin ja katsomuksiin liittyviä huomioita teit harjoittelun aikana? Miten pyrit huomioimaan kielten, kulttuurien ja katsomusten moninaisuutta ja yhdenvertaisuutta?

Syventävä reflektio
• Valitse yksi harjoittelun aikana esille tullut tilanne tai kokemus, jonka koet jollain tapaa merkitykselliseksi. Kirjoita siitä Miten reflektoin -kuvion kysymysten mukaisesti edeten ylhäältä alaspäin (kuvio löytyy esimerkiksi tämän oppaan luvusta 2.2).

4.9 Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, jaksoon liittyvät erilliset oppimistehtävät sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

.

Harjoittelut (lo): https://www.tuni.fi/norssi/opetusharjoittelu/opetusharjoittelu-lo/

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.