JULKAISUT
Tutkimus, kokeilu- ja kehitystoimintaa Tampereen Norssissa
Normaalikoulun tehtäkenttään kuuluu opetuksen ja opettajankoulutustehtävän lisäksi oleellisesti monipuolinen tutkimus-, kokeilu- ja kehitystoiminta. Tampereen norssin opetushenkilöstö on ollut mukana kirjoittajana tai toimittajana useissa julkaisuissa, joita on koottu alla olevaan listaan.
ARTIKKELIT
2026
Hakulinen, S., Smirnov, S. & Zelenin, A. (2026). Kieltenopetus Pirkanmaalla: Kansallisen politiikan ja kunnallisten käytäntöjen välinen kuilu. Kaunisto, M. & Lahti L. (Eds.). Kieltenopiskelun kynnyksiä madaltamassa. Tampere University Press, Tampere. (Painossa.)
Смирнов, С. (2026). «Погружение в свой мир никто не отменял», или языковые практики молодежи на «языковых островах» Финляндии. Протасова, Е. (Ред.) Многоязычие и культура. University of Latvia Press, Riga. (In publication.) / Smirnov, S. (2026). «Pogruženie v svoj mir nikto ne otmenâl», ili âzîkovîe praktiki molodëži na «âzîkovîh ostrovah» Finlândii. Protasova, E. (Red.) Mnogâzîčie i kul’tura. University of Latvia Press, Riga. (In publication.)
2025
Smirnov, S. (2025). A Case Study on Democracy and Human Rights Education in Finnish Upper Secondary Education: Everyday Praxis, “Value Jargon” or Somewhere in between? Beroš, M. & Ćurko, B. (Eds.). EdUcators in the Classroom. [online]. Pula: Juraj Dobrila University in Pula, Faculty of Educational Sciences. 127–155. Preuzeto s: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:137:324296 (Datum pristupa: 02.10.2025.)
Смирнов, С. (2026). «Языковые практики молодежи на «языковых островах» Финляндии». Русский язык на перекрестке эпох: традиции и инновации в русистике. Акопян, К. & Акопян, В. (Ред.) Славянский Университет (РАУ), Ереван, Республика Армения. (In publication.) / Smirnov, S. (2026). «Âzîkovîe praktiki molodeži na «âzîkovîh ostrovah» Finlândii». Russkij âzîk na perekrëstke èpoh: tradicii i innovacii v rusistike. Akopân, K. & Akopân, V. (Red.) Slavânskij Universitet (RAU), Jerevan, Respublika Armeniâ. (In publication.)
2024
Harjunmaa, A., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2024). Learn-Group-Limits (LGL): A framework for creating a socio-emotionally safe learning environment. European Journal of Special Education Research, 10(2), 17-32
2023
Aaltonen-Kiianmies, K., Verkama O. (2023). Hei, me osataan sanoa “kiitos” jo viidellä kielellä! Ajatuksia ja kokemuksia arvioinnista perusopetuksen alaluokilla. Kieliverkosto Journals 11/2023. Linkki: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/hei-me-osataan-sanoa-kiitos-jo-viidella-kielella-ajatuksia-ja-kokemuksia-arvioinnista-perusopetuksen-alaluokilla
Harjunmaa, A., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2023). How to develop a socio-emotionally safe environment in the classroom. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 10(5), 218-230.
2021
Aaltonen-Kiianmies, K. (2021). Werbeaktionen für die deutsche Sprache und Fortbildungsangebote für Deutschlehrer*innen in Zusammenarbeit mit Mittlerorganisationen und regionalen Verbänden. IDV-Magazin 99 – Juni 2021.
2020
Aaltonen-Kiianmies, K., Harju-Autti R., Lahti L., Verkama O. (2020). Tampereella panostetaan varhennetun kieltenopetuksen kehittämiseen ja monipuolisiin kielivalintoihin. Kieliverkosto Journals 03/2020. Linkki: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/tampereella-panostetaan-varhennetun-kieltenopetuksen-kehittamiseen-ja-monipuolisiin-kielivalintoihin
2018
Favorin, J. & Järvinen, J. (2018). Ajatuksia tietotekniikan ja teknologian oppimisympäristöstä. Teoksessa T. Tammi & M. Horila Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 91–99. http://www.enorssi.fi/enorssi-julkaisu-18/
Horila, M. & Tammi, T. (2018a). KAKSIO 56 – Uusi oppimisympäristö ja pariopettajuus. http://tuni.fi/norssi/julkaisut/flipbook/enorssi-kaksio/
Horila, M. & Tammi, T. (2018b). KAKSIO 56 – New learning environment and pair teaching. http://tuni.fi/norssi/julkaisut/flipbook/kaksio-en/
Horila, M. & Tammi, T. (2018c). KAKSIO 56 – Uusi oppimisympäristö ja pariopettajuus – kehitystyötä Tampereen yliopiston normaalikoulussa. Teoksessa T. Tammi & M. Horila Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena, 1–11. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. http://www.enorssi.fi/enorssi-julkaisu-18/
Horila, M. & Tammi, T. (2018d). Modern learning environments. Teoksessa P. Roos, L. Rantavuori, S. Mikkonen & M. Kinossalo (toim.) The Success Story of Finnish Basic Education. Nokia: Vertikal Oy, 56–57.
Kankkunen, O-T. (2018). Kuuntelukasvatus suomalaisessa perusopetuksessa – kohti yhteisöllistä äänellistä toimijuutta. Lectio Praecursoria. Musiikkikasvatus. Finnish Journal of Music Education 21 (1), 117–123.
Kulju, P., Kupiainen, R., Wiseman, A., Jyrkiäinen, A., Koskinen-Sinisalo, K-L. & Mäkinen, M. (2018). A Review of Multiliteracies Pedagogy in Primary Classrooms. Language and Literacy 20 (2), 80–101.
Kuisma, M. (2018a). Narratives of Inquiry Learning in Middle School Geographic Inquiry Class. International Research in Geographical and Environmental Education, 27 (1), 85–98. doi:10.1080/10382046.2017.1285137
Kuisma, M. & Nokelainen, P. (2018b). Effects of progressive inquiry on cognitive and affective learning outcomes in adolescents’ geography education. Frontline Learning Research, 6 (2), 1–19. doi:10.14786/flr.v6i2.309
Rantavuori, L. (2018). The problem-solving process as part of professionals’ boundary work in preschool to school transition. International Journal of Early Years Education 26 (4), 422–435. DOI: 10.1080/09669760.2018.1458600
Rantavuori, L., Karila, K. & Kupila, P. (2018). Transition practices as an arena for the development of relational expertise. Teacher Development.
2017
Jyrkiäinen, A. & Koskinen-Sinisalo, K-L. (2017). Yhteisöllisen kirjoittamisen työtapa – design-tutkimus opetuksen kehittämisen välineenä. Teoksessa V. Korhonen, J. Annala ja P. Kulju (toim.) Kehittämisen palat, yhteisöjen salat – näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen, 181–203. Tampere: Juvenes Print.
Lehtola, T., Wallin, A., Kuisma, M. & Eskola, J. (2017). Kotilukiosta kotiyliopistoksi: Lukiolaisten näkemyksiä yliopistokampuksella opiskelun merkityksestä heidän jatkokouluttautumisvalintoihinsa. Teoksessa J. Eskola, T. Mäenpää, A. Wallin (toim.) Eläytymismenetelmä 2017: Perusteema ja 11 muunnelmaa. Tampere: Tampere University Press, 134–151.
Rantavuori, L., Kupila, P. & Karila, K. (2017). Relational expertise in preschool-school transition. Journal of Early Childhood Education Research 6 (2), 230–248.
Valtonen, M., Wallin, A., Kuisma, M. & Eskola, J. (2017). Muutos lukioyhteisössä: Tampereen yliopiston normaalikoulun muuton vaikutukset lukiolaisten yhteisöllisyyden tunteeseen. Teoksessa J. Eskola, T. Mäenpää, A. Wallin (toim.) Eläytymismenetelmä 2017: Perusteema ja 11 muunnelmaa. Tampere: Tampere University Press, 114–133.
![]()
KIRJAT
2024
Tammi, T. & Horila, M. (2024). Oppimis- ja toimintaympäristön kehittäminen harjoittelukouluissa IV. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. https://enorssi.fi/oppimisymparistot-4/
2022
Tammi, T. & Horila, M. (2022). Oppimis- ja toimintaympäristön kehittäminen harjoittelukouluissa III. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. https://enorssi.fi/oppimis-ja-toimintaymparistojen-kehittaminen-harjoittelukouluissa-iii/
Harjunmaa, A. (2022). Toimintatutkimus LORRi-menetelmän kehittämisestä luokan sosioemotionaalisesti turvallisen toimintaympäristön tukemiseksi. Väitöskirja, Lapin yliopisto.
2020
Kankkunen, O-T. (toim.) (2020). Arvioinnin ulottuvuudet. Tampereen yliopiston normaalikoulu. https://www.tuni.fi/norssi/julkaisut/arvioinnin-ulottuvuudet/
Tammi, T. & Horila, M. (2020). Oppimis- ja toimintaympäristön kehittäminen harjoittelukouluissa II. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. https://enorssi.fi/oppimis-ja-toimintaymparistojen-kehittaminen-harjoittelukouluissa-ii/
2019
Sihvo, S. (2019). Wertschätzung in deutschen und finnischen Schulen. Eine rekonstruktive Untersuchung der Schüler- und Lehrerorientierungen. Hamburg: Verlag Dr. Kovac.
2018
Hildén, J. & Tammi, T. (2018). Kasvun puu -arviointimalli. Teoksessa H. Lepistö & T. Saarivirta (toim.) Oppimista edistävä arviointi. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 69–71. http://www.enorssi.fi/arviointijulkaisu/
Kankkunen, O-T. (2018). Kuuntelukasvatus suomalaisessa perusopetuksessa – kohti yhteisöllistä äänellistä toimijuutta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. Studia Musica 75. Helsinki: Unigrafia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-097-6
Kankkunen, O-T. (2018). Musiikkikasvatus ja äänimaisema. Suomen musiikkikasvatusseura – FiSME ry. Kuukauden kolumni 7–8. https://fisme.fi/kuukauden-kolumnit/aanimaisema/
Roos, P., Mikkonen, S., Rantavuori, L. & Kinossalo, M. (2018). The success story of Finnish Basic Education. Nokia: Vertikal Oy.
Tammi, T. & Horila, M. (2018). Oppimis- ja toimintaympäristön kehittäminen harjoittelukouluissa. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. http://www.enorssi.fi/enorssi-julkaisu-18/
2017
Kuisma, M. (2017). Autonomian auvo ja kiro – Oppimisen itsesäätelytaitojen kehittäminen maantiedossa. Sirius 2017 (1), 26–29. http://issuu.com/enorssi/docs/sirius_1_2017
![]()
KATSAUKSET
2023
Kaihari, K., Engelholm, M-L., Aikoma, T., Korhonen, A., (toim.) Hyviä toimintatapoja osallistumisen toteuttamiseen peruskouluissa. Peruskoulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanke lukuvuonna 2022-2023. Opetushallitus. Linkki: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvia-toimintatapoja-osallistumisen-toteuttamiseen-peruskouluissa-0
2018
Hildén, J. & Tammi, T. (2018). Kasvun puu -arviointimalli. Teoksessa H. Lepistö & T. Saarivirta (toim.) Oppimista edistävä arviointi. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 69–71. http://www.enorssi.fi/arviointijulkaisu/
Kankkunen, O-T. (2018). Musiikkikasvatus ja äänimaisema. Suomen musiikkikasvatusseura – FiSME ry. Kuukauden kolumni 7–8. https://fisme.fi/kuukauden-kolumnit/aanimaisema/
![]()
OPPIKIRJAT
2025
Cartwright, J., Helenius, N., Hiitti, A., Parikka, E., Rajala, S., Tierney, P. Connections 8 Texts. Helsinki: Otava.
Cartwright, J., Helenius, N., Hiitti, A., Parikka, E., Rajala, S., Tierney, P. Connections 8 Exercises. Helsinki: Otava.
Betancourt, H., Nissinen, J., Paljakka, S., Palmumäki, P. Yhdessä 1 (alakoulun yhteiskuntaoppi 1). Helsinki: Sanoma Pro.
Jegorenkov, M., Paljakka, L., Nenonen, O., Smirnov, S., Zelenin, A. & Petrovskaja, V. Винегрет / Vinegret (A-venäjää lukiolaisille). Helsinki: Cultura-säätiö.
2024
Cartwright, J., Helenius, N., Hiitti, A., Parikka, E., Rajala, S., Tierney, P. Connections 7 Texts. Helsinki: Otava.
Cartwright, J., Helenius, N., Hiitti, A., Parikka, E., Rajala, S., Tierney, P. Connections 7 Exercises. Helsinki: Otava.
2023
Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön 8. Helsinki: Otava.
Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön Tilastot ja todennäköisyys. Helsinki: Otava.
Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön 9. Helsinki: Otava.
2022
Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön 7. Helsinki: Otava.
Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön Prosenttilaskenta. Helsinki: Otava.
2021
Aikoma, T., Lehtonen, S., Valkeapää, V., Väntänen, N. YH2 Suomalainen yhteiskunta. Studeo.
Aikoma, T., Lehtonen, S., Mikkola, L., Väntänen, N. YH2 Taloustieto. Studeo.
Aikoma, T., Asiainen, M., Kontturi J., Perho K. YH3 Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma. Studeo.
Aikoma, T., Kivinen, T., Mikkola, L., Väntänen N. YH4 Kansalaisen lakitieto. Studeo
2020
Asplund, J., Hartikainen, A., Ryhänen, M., Tamminen, J., Kanto, A. Ystävien lukukirja. Helsinki: Sanoma Pro.
2019
Asplund, J., Hartikainen, A., Ryhänen, M., Tamminen, J., Kanto, A. Ystävien aapinen. Helsinki: Sanoma Pro.
Banfield, K., Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Tolkki, N. Scene 3 Texts. Helsinki: Otava.
Banfield, K., Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Tolkki, N. Scene 3 Exercises. Helsinki: Otava.
2018
Ahonen, T., Aikoma, T., Mikkola, L., Väntänen N. YH4 Kansalaisen lakitieto. Studeo
Bär, P-H., Busse C., Hyypiä, A.,Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 7. Helsinki: Otava.
2017
Asplund, J., Cantell, H., Suojanen-Saari, T., Viitala, M. Pisara 2. Helsinki: Sanoma Pro.
Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Sloan, C., Tolkki, N. Scene 1 Exercises. Helsinki: Otava.
Banfield, K., Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Tolkki, N. Scene 2 Texts. Helsinki: Otava.
Banfield, K., Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Tolkki, N. Scene 2 Exercises. Helsinki: Otava.
Bär, P-H., Busse C., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 4. Helsinki: Otava.
Bär, P-H., Busse C., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 5. Helsinki: Otava.
Bär, P-H., Busse C., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 6. Helsinki: Otava.
2016
Aikoma, T., Mäki, S., Väntänen, N. YH2 Suomalainen yhteiskunta. Studeo.
Aikoma, T., Mikkola, L., Mäki, S., Väntänen, N. YH2 Taloustieto. Studeo.
Aikoma, T., Asiainen, M., Kontturi J., Perho K. YH3 Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma. Studeo.
Asplund, J., Cantell, H., Suojanen-Saari, T., Viitala, M. Pisara 1. Helsinki: Sanoma Pro.
Bär, P-H., Paul I., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 2. Helsinki: Otava.
Bär, P-H., Paul I., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 3. Helsinki: Otava.
Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Sloan, C., Tolkki, N. Scene 1 Texts. Helsinki: Otava.
![]()
MUUT JULKAISUT
Aue-säätiö, 11/2025, Aaltonen-Kiianmies Kirsi, Suomen Saksanopettajat ry 70 vuotta. Linkki: https://www.aue-stiftung.org/blog/
SUKOL ry, 02/2025, Aaltonen-Kiianmies Kirsi, Kielitaidon perusta rakennetaan alakoulussa. Linkki: https://sukol.fi/ajankohtaista/kielitaidon-perusta-rakennetaan-alakoulussa/
Aue-säätiö, 03/2022, Aaltonen-Kiianmies Kirsi, Yhteistyöllä saksan kielen ja kulttuurin hyväksi. Linkki: https://www.aue-stiftung.org/blog/
HS, 2020. Smirnov, S. Suomi, ruotsi ja englanti ovat kovin kapea kielivaranto. Helsingin Sanomat 23.9.2020. Linkki: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006644710.html
![]()
ENORSSI
Suomen harjoittelukoulut muodostavat yhdessä eNorssi-verkoston. Verkosto kattaa koko maan, ja sen vaikutus on opettajankoulutuksen lisäksi suuri kokeilu- ja kehitystyössä sekä täydennyskoulutuksessa.
Lue lisää:
www.enorssi.fi








