• Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Fysiikon demolaitteistoa.

JULKAISUT

Tutkimus, kokeilu- ja kehitystoimintaa Tampereen Norssissa

Normaalikoulun tehtäkenttään kuuluu opetuksen ja opettajankoulutustehtävän lisäksi oleellisesti monipuolinen tutkimus-, kokeilu- ja kehitystoiminta. Tampereen norssin opetushenkilöstö on ollut mukana kirjoittajana tai toimittajana useissa julkaisuissa, joita on koottu alla olevaan listaan.

ARTIKKELIT

2026

Hakulinen, S., Smirnov, S. & Zelenin, A. (2026). Kieltenopetus Pirkanmaalla: Kansallisen politiikan ja kunnallisten käytäntöjen välinen kuilu. Kaunisto, M. & Lahti L. (Eds.). Kieltenopiskelun kynnyksiä madaltamassa. Tampere University Press, Tampere. (Painossa.)

Смирнов, С. (2026). «Погружение в свой мир никто не отменял», или языковые практики молодежи на «языковых островах» Финляндии. Протасова, Е. (Ред.) Многоязычие и культура. University of Latvia Press, Riga. (In publication.) / Smirnov, S. (2026). «Pogruženie v svoj mir nikto ne otmenâl», ili âzîkovîe praktiki molodëži na «âzîkovîh ostrovah» Finlândii. Protasova, E. (Red.) Mnogâzîčie i kultura. University of Latvia Press, Riga. (In publication.)

2025

Smirnov, S. (2025). A Case Study on Democracy and Human Rights Education in Finnish Upper Secondary Education: Everyday Praxis, “Value Jargon” or Somewhere in between? Beroš, M. & Ćurko, B. (Eds.). EdUcators in the Classroom. [online]. Pula: Juraj Dobrila University in Pula, Faculty of Educational Sciences. 127–155. Preuzeto s: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:137:324296 (Datum pristupa: 02.10.2025.)

Смирнов, С. (2026). «Языковые практики молодежи на «языковых островах» Финляндии». Русский язык на перекрестке эпох: традиции и инновации в русистике. Акопян, К. & Акопян, В. (Ред.) Славянский Университет (РАУ), Ереван, Республика Армения. (In publication.) / Smirnov, S. (2026). «Âzîkovîe praktiki molodeži na «âzîkovîh ostrovah» Finlândii». Russkij âzîk na perekrëstke èpoh: tradicii i innovacii v rusistike. Akopân, K. & Akopân, V. (Red.) Slavânskij Universitet (RAU), Jerevan, Respublika Armeniâ. (In publication.)

2024

Harjunmaa, A., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2024). Learn-Group-Limits (LGL): A framework for creating a socio-emotionally safe learning environment. European Journal of Special Education Research, 10(2), 17-32

2023

Aaltonen-Kiianmies, K., Verkama O. (2023). Hei, me osataan sanoa “kiitos” jo viidellä kielellä! Ajatuksia ja kokemuksia arvioinnista perusopetuksen alaluokilla. Kieliverkosto Journals 11/2023. Linkki: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2023/hei-me-osataan-sanoa-kiitos-jo-viidella-kielella-ajatuksia-ja-kokemuksia-arvioinnista-perusopetuksen-alaluokilla

Harjunmaa, A., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2023). How to develop a socio-emotionally safe environment in the classroom. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 10(5), 218-230.

2021

Aaltonen-Kiianmies, K. (2021). Werbeaktionen für die deutsche Sprache und Fortbildungsangebote für Deutschlehrer*innen in Zusammenarbeit mit Mittlerorganisationen und regionalen Verbänden. IDV-Magazin 99 – Juni 2021.

2020

Aaltonen-Kiianmies, K., Harju-Autti R., Lahti L., Verkama O. (2020). Tampereella panostetaan varhennetun kieltenopetuksen kehittämiseen ja monipuolisiin kielivalintoihin. Kieliverkosto Journals 03/2020. Linkki: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2020/tampereella-panostetaan-varhennetun-kieltenopetuksen-kehittamiseen-ja-monipuolisiin-kielivalintoihin

2018

Favorin, J. & Järvinen, J. (2018). Ajatuksia tietotekniikan ja teknologian oppimisympäristöstä. Teoksessa T. Tammi & M. Horila Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 91–99. http://www.enorssi.fi/enorssi-julkaisu-18/

Horila, M. & Tammi, T. (2018a). KAKSIO 56 – Uusi oppimisympäristö ja pariopettajuus. http://tuni.fi/norssi/julkaisut/flipbook/enorssi-kaksio/

Horila, M. & Tammi, T. (2018b). KAKSIO 56 – New learning environment and pair teaching. http://tuni.fi/norssi/julkaisut/flipbook/kaksio-en/

Horila, M. & Tammi, T. (2018c). KAKSIO 56 – Uusi oppimisympäristö ja pariopettajuus – kehitystyötä Tampereen yliopiston normaalikoulussa. Teoksessa T. Tammi & M. Horila Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena, 1–11. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. http://www.enorssi.fi/enorssi-julkaisu-18/

Horila, M. & Tammi, T. (2018d). Modern learning environments. Teoksessa P. Roos, L. Rantavuori, S. Mikkonen & M. Kinossalo (toim.) The Success Story of Finnish Basic Education. Nokia: Vertikal Oy, 56–57.

Kankkunen, O-T. (2018). Kuuntelukasvatus suomalaisessa perusopetuksessa – kohti yhteisöllistä äänellistä toimijuutta. Lectio Praecursoria. Musiikkikasvatus. Finnish Journal of Music Education 21 (1), 117–123.

Kulju, P., Kupiainen, R., Wiseman, A., Jyrkiäinen, A., Koskinen-Sinisalo, K-L. & Mäkinen, M. (2018). A Review of Multiliteracies Pedagogy in Primary Classrooms. Language and Literacy 20 (2), 80–101.

Kuisma, M. (2018a). Narratives of Inquiry Learning in Middle School Geographic Inquiry Class. International Research in Geographical and Environmental Education, 27 (1), 85–98. doi:10.1080/10382046.2017.1285137

Kuisma, M. & Nokelainen, P. (2018b). Effects of progressive inquiry on cognitive and affective learning outcomes in adolescents’ geography education. Frontline Learning Research, 6 (2), 1–19. doi:10.14786/flr.v6i2.309

Rantavuori, L. (2018). The problem-solving process as part of professionals’ boundary work in preschool to school transition. International Journal of Early Years Education 26 (4), 422–435. DOI: 10.1080/09669760.2018.1458600

Rantavuori, L., Karila, K. & Kupila, P. (2018). Transition practices as an arena for the development of relational expertise. Teacher Development.

2017

Jyrkiäinen, A. & Koskinen-Sinisalo, K-L. (2017). Yhteisöllisen kirjoittamisen työtapa – design-tutkimus opetuksen kehittämisen välineenä. Teoksessa V. Korhonen, J. Annala ja P. Kulju (toim.) Kehittämisen palat, yhteisöjen salat – näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen, 181–203. Tampere: Juvenes Print.

Lehtola, T., Wallin, A., Kuisma, M. & Eskola, J. (2017). Kotilukiosta kotiyliopistoksi: Lukiolaisten näkemyksiä yliopistokampuksella opiskelun merkityksestä heidän jatkokouluttautumisvalintoihinsa. Teoksessa J. Eskola, T. Mäenpää, A. Wallin (toim.) Eläytymismenetelmä 2017: Perusteema ja 11 muunnelmaa. Tampere: Tampere University Press, 134–151.

Rantavuori, L., Kupila, P. & Karila, K. (2017). Relational expertise in preschool-school transition. Journal of Early Childhood Education Research 6 (2), 230–248.

Valtonen, M., Wallin, A., Kuisma, M. & Eskola, J. (2017). Muutos lukioyhteisössä: Tampereen yliopiston normaalikoulun muuton vaikutukset lukiolaisten yhteisöllisyyden tunteeseen. Teoksessa J. Eskola, T. Mäenpää, A. Wallin (toim.) Eläytymismenetelmä 2017: Perusteema ja 11 muunnelmaa. Tampere: Tampere University Press, 114–133.

KIRJAT

2024

Tammi, T. & Horila, M. (2024). Oppimis- ja toimintaympäristön kehittäminen harjoittelukouluissa IV. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. https://enorssi.fi/oppimisymparistot-4/

2022

Tammi, T. & Horila, M. (2022). Oppimis- ja toimintaympäristön kehittäminen harjoittelukouluissa III. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. https://enorssi.fi/oppimis-ja-toimintaymparistojen-kehittaminen-harjoittelukouluissa-iii/

Harjunmaa, A. (2022). Toimintatutkimus LORRi-menetelmän kehittämisestä luokan sosioemotionaalisesti turvallisen toimintaympäristön tukemiseksi. Väitöskirja, Lapin yliopisto.

2020

Kankkunen, O-T. (toim.) (2020). Arvioinnin ulottuvuudet. Tampereen yliopiston normaalikoulu. https://www.tuni.fi/norssi/julkaisut/arvioinnin-ulottuvuudet/

Tammi, T. & Horila, M. (2020). Oppimis- ja toimintaympäristön kehittäminen harjoittelukouluissa II. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. https://enorssi.fi/oppimis-ja-toimintaymparistojen-kehittaminen-harjoittelukouluissa-ii/

2019

Sihvo, S. (2019). Wertschätzung in deutschen und finnischen Schulen. Eine rekonstruktive Untersuchung der Schüler- und Lehrerorientierungen. Hamburg: Verlag Dr. Kovac.

2018

Hildén, J. & Tammi, T. (2018). Kasvun puu -arviointimalli. Teoksessa H. Lepistö & T. Saarivirta (toim.) Oppimista edistävä arviointi. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 69–71. http://www.enorssi.fi/arviointijulkaisu/

Kankkunen, O-T. (2018). Kuuntelukasvatus suomalaisessa perusopetuksessa – kohti yhteisöllistä äänellistä toimijuutta. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia. Studia Musica 75. Helsinki: Unigrafia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-097-6

Kankkunen, O-T. (2018). Musiikkikasvatus ja äänimaisema. Suomen musiikkikasvatusseura – FiSME ry. Kuukauden kolumni 7–8. https://fisme.fi/kuukauden-kolumnit/aanimaisema/

Roos, P., Mikkonen, S., Rantavuori, L. & Kinossalo, M. (2018). The success story of Finnish Basic Education. Nokia: Vertikal Oy.

Tammi, T. & Horila, M. (2018). Oppimis- ja toimintaympäristön kehittäminen harjoittelukouluissa. Tilat ja tekniikka pedagogiikan kehittämisen tukena. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto. http://www.enorssi.fi/enorssi-julkaisu-18/

2017

Kuisma, M. (2017). Autonomian auvo ja kiro – Oppimisen itsesäätelytaitojen kehittäminen maantiedossa. Sirius 2017 (1), 26–29. http://issuu.com/enorssi/docs/sirius_1_2017

KATSAUKSET

2023

Kaihari, K., Engelholm, M-L., Aikoma, T., Korhonen, A., (toim.) Hyviä toimintatapoja osallistumisen toteuttamiseen peruskouluissa. Peruskoulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanke lukuvuonna 2022-2023. Opetushallitus. Linkki: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvia-toimintatapoja-osallistumisen-toteuttamiseen-peruskouluissa-0

2018

Hildén, J. & Tammi, T. (2018). Kasvun puu -arviointimalli. Teoksessa H. Lepistö & T. Saarivirta (toim.) Oppimista edistävä arviointi. eNorssi – Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 69–71. http://www.enorssi.fi/arviointijulkaisu/

Kankkunen, O-T. (2018). Musiikkikasvatus ja äänimaisema. Suomen musiikkikasvatusseura – FiSME ry. Kuukauden kolumni 7–8. https://fisme.fi/kuukauden-kolumnit/aanimaisema/

OPPIKIRJAT

2025

Cartwright, J., Helenius, N., Hiitti, A., Parikka, E., Rajala, S., Tierney, P. Connections 8 Texts. Helsinki: Otava.

Cartwright, J., Helenius, N., Hiitti, A., Parikka, E., Rajala, S., Tierney, P. Connections 8 Exercises. Helsinki: Otava.

Betancourt, H., Nissinen, J., Paljakka, S., Palmumäki, P. Yhdessä 1 (alakoulun yhteiskuntaoppi 1). Helsinki: Sanoma Pro.

Jegorenkov, M., Paljakka, L., Nenonen, O., Smirnov, S., Zelenin, A. & Petrovskaja, V. Винегрет / Vinegret (A-venäjää lukiolaisille). Helsinki: Cultura-säätiö.

2024

Cartwright, J., Helenius, N., Hiitti, A., Parikka, E., Rajala, S., Tierney, P. Connections 7 Texts. Helsinki: Otava.

Cartwright, J., Helenius, N., Hiitti, A., Parikka, E., Rajala, S., Tierney, P. Connections 7 Exercises. Helsinki: Otava.

2023

Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön 8. Helsinki: Otava.

Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön Tilastot ja todennäköisyys. Helsinki: Otava.

Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön 9. Helsinki: Otava.

2022

Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön 7. Helsinki: Otava.

Herranen J., Loimisto J., Mäkimarttunen T., Pusa J., Rahila S., Tapiainen T., Tikka T. Ääretön Prosenttilaskenta. Helsinki: Otava.

2021

Aikoma, T., Lehtonen, S., Valkeapää, V., Väntänen, N. YH2 Suomalainen yhteiskunta. Studeo.

Aikoma, T., Lehtonen, S., Mikkola, L., Väntänen, N. YH2 Taloustieto. Studeo.

Aikoma, T., Asiainen, M., Kontturi J., Perho K. YH3 Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma. Studeo.

Aikoma, T., Kivinen, T., Mikkola, L., Väntänen N. YH4 Kansalaisen lakitieto. Studeo

2020
Asplund, J., Hartikainen, A., Ryhänen, M., Tamminen, J., Kanto, A. Ystävien lukukirja. Helsinki: Sanoma Pro.

2019
Asplund, J., Hartikainen, A., Ryhänen, M., Tamminen, J., Kanto, A. Ystävien aapinen. Helsinki: Sanoma Pro.

Banfield, K., Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Tolkki, N. Scene 3 Texts. Helsinki: Otava.

Banfield, K., Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Tolkki, N. Scene 3 Exercises. Helsinki: Otava.

2018

Ahonen, T., Aikoma, T., Mikkola, L., Väntänen N. YH4 Kansalaisen lakitieto. Studeo

Bär, P-H., Busse C.,  Hyypiä, A.,Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 7. Helsinki: Otava.

2017

Asplund, J., Cantell, H., Suojanen-Saari, T., Viitala, M. Pisara 2. Helsinki: Sanoma Pro.

Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Sloan, C., Tolkki, N. Scene 1 Exercises. Helsinki: Otava.

Banfield, K., Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Tolkki, N. Scene 2 Texts. Helsinki: Otava.

Banfield, K., Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Tolkki, N. Scene 2 Exercises. Helsinki: Otava.

Bär, P-H., Busse C., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 4. Helsinki: Otava.

Bär, P-H., Busse C., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 5. Helsinki: Otava.

Bär, P-H., Busse C., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 6. Helsinki: Otava.

2016

Aikoma, T., Mäki, S., Väntänen, N. YH2 Suomalainen yhteiskunta. Studeo.

Aikoma, T., Mikkola, L., Mäki, S., Väntänen, N. YH2 Taloustieto. Studeo.

Aikoma, T., Asiainen, M., Kontturi J., Perho K. YH3 Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma. Studeo.
Asplund, J., Cantell, H., Suojanen-Saari, T., Viitala, M. Pisara 1. Helsinki: Sanoma Pro.

Bär, P-H., Paul I., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 2. Helsinki: Otava.

Bär, P-H., Paul I., Tolvanen R., Östring H. Magazin.de 3. Helsinki: Otava.

Hiitti, A., Lumiala, J., Parikka, E., Sloan, C., Tolkki, N. Scene 1 Texts. Helsinki: Otava.

MUUT JULKAISUT

Aue-säätiö, 11/2025, Aaltonen-Kiianmies Kirsi, Suomen Saksanopettajat ry 70 vuotta. Linkki: https://www.aue-stiftung.org/blog/

SUKOL ry, 02/2025, Aaltonen-Kiianmies Kirsi, Kielitaidon perusta rakennetaan alakoulussa. Linkki: https://sukol.fi/ajankohtaista/kielitaidon-perusta-rakennetaan-alakoulussa/

Aue-säätiö, 03/2022, Aaltonen-Kiianmies Kirsi, Yhteistyöllä saksan kielen ja kulttuurin hyväksi. Linkki: https://www.aue-stiftung.org/blog/

HS, 2020. Smirnov, S. Suomi, ruotsi ja englanti ovat kovin kapea kielivaranto. Helsingin Sanomat 23.9.2020. Linkki: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006644710.html

 


ENORSSI

Suomen harjoittelukoulut muodostavat yhdessä eNorssi-verkoston. Verkosto kattaa koko maan, ja sen vaikutus on opettajankoulutuksen lisäksi suuri kokeilu- ja kehitystyössä sekä täydennyskoulutuksessa.

Lue lisää:
www.enorssi.fi

Kuvassa kuudesluokkalaisen tytöt istuvat vierekkäin erilaisia päätelaitteita käyttäen. Yhdellä on tablet-laite, yhdellä puhelin ja kolmella kannettavat tietokoneet.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä, jossa joukko japanilaisvieraita istuu pöydän ympärillä.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.