Opetuksen seuraaminen ja suunnittelu
Harjoitteluopas 2025–2026
8.1 Opetuksen seuraaminen
Opetuksen seuraaminen painottuu ajallisesti siten, että oman opetuksen alkaessa opiskelija tuntee luokan oppilaat ja heidän erityistarpeensa. Samalla hän selvittää, mihin oppimisprosessiin hänen opetuksensa liittyy. Opiskelija reflektoi toimintaansa raportoinnin yhteydessä. Eri harjoitteluissa voi olla lisäksi harjoittelukohtaisia ohjeita opetuksen seuraamisesta. Opetuksen seuraaminen sisältää opetuksen myös edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen, ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppilaskohtaisten tukitoimien havainnointia.
8.2 Opetuksen suunnittelu
Opetuskokonaisuuksista laaditaan jaksosuunnitelmat, jotka sisältävät:
– kasvatus- ja oppimistavoitteet – oppiaineksen jäsentely opetustilanteittain – käytettävät opetus- ja oppimismenetelmät sekä opetusmateriaalit ja -välineet
– opetuksen eriyttäminen – arviointi suhteutettuna tavoitteisiin.
Oppitunneista laaditaan yksityiskohtaisempi suunnitelma. Suunnitelmasta ilmenevät oppitunnin/oppimiskokonaisuuden tavoitteet, opiskeltavat asiat, käytettävät menetelmät ja välineet, ajankäyttö, eriyttäminen sekä oppimisen monipuolinen arviointi eri oppiaineissa. Tutkivassa harjoittelussa tuntikohtaisen suunnittelun sijaan voidaan käyttää joissakin tapauksissa päiväkohtaista suunnitelmaa ohjaavan opettajan opastamalla tavalla. Lisäksi opetusta suunnitellaan yhdessä erityisopettajan ja /tai erityisopettajaopiskelijan kanssa.
Suunnitelmat laaditaan tunti- ja jaksosuunnitelmapohjille, jotka löytyvät Normaalikoulun kotisivuilta kohdasta Opetusharjoittelu, luokanopettajat. Normaalikoulun ohjaavat opettajat opastavat suunnitelmien laadinnassa. Perusharjoittelussa myös didaktiikan lehtorit ohjaavat jaksosuunnitelman tekemistä. Kaikki suunnitelmat toimitetaan ohjaaville opettajille. Jaksosuunnitelman tulee olla hyväksytty ennen oman opetuksen alkua. Tunnin/oppimiskokonaisuuden suunnitelma toimitetaan ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin ennen kyseistä tuntia/oppimiskokonaisuutta, jotta hän voi antaa suunnitelmasta ohjaavaa palautetta.









