Opetuksen seuraaminen ja suunnittelu
EO-harjoittelu
5 Opetuksen seuraaminen ja suunnittelu
5.1 Opetuksen seuraaminen
Opetuksen seuraaminen painottuu ajallisesti siten, että oman opetuksen alkaessa opiskelija tuntee luokan oppilaat ja heidän erityistarpeensa. Samalla hän selvittää, mihin oppimisprosessiin hänen opetuksensa liittyy. Opiskelija reflektoi toimintaansa raportoinnin yhteydessä. Eri harjoitteluissa voi olla lisäksi harjoittelukohtaisia ohjeita opetuksen seuraamisesta.
Opetuksen seuraaminen sisältää opetuksen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen, ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppilaskohtaisten tukitoimien havainnointia. Seurantatuntien pohjalta laaditaan palautettava kirjallinen tehtävä, jossa esitellään opetusryhmän ja yksilön tuen tarpeiden kartoittaminen sekä toimenpiteet ja suunnitelma tuen antamiseen
5.2 Opetuksen suunnittelu
Opetusta suunnitellaan yhdessä luokan- tai aineenopettajan ja /tai luokan- tai aineenopettajaopiskelijan kanssa. Kaikilla oppitunneilla huomioidaan opetusryhmän tarvitsemat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt. Osa opetustunneista käytetään ryhmäkohtaisten tukimuotojen suunnitteluun ja toteuttamiseen ja osa yksilöllisen tuen antamiseen. Opetuskokonaisuuksista laaditaan jaksosuunnitelmat sekä opetettavista oppitunneista yksityiskohtaisemmat suunnitelmat. Suunnitelmasta ilmenevät oppitunnin/oppimiskokonaisuuden tavoitteet, opiskeltavat asiat, käytettävät menetelmät ja välineet, ajankäyttö, eriyttäminen sekä oppimisen monipuolinen arviointi.
Kaikki suunnitelmat toimitetaan ohjaaville opettajille. Jaksosuunnitelman tulee olla hyväksytty ennen oman opetuksen alkua. Tunnin/oppimiskokonaisuuden suunnitelma toimitetaan ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin ennen kyseistä tuntia/oppimiskokonaisuutta, jotta hän voi antaa suunnitelmasta ohjaavaa palautetta.









