• Kaksi alakoulun oppilasta ovat oppitunnilla värittämässä monisteen tehtävää.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Erityisopetuksen perusharjoittelu alakoulussa (KAS.ERI.410) 5 op

2 Erityisopetuksen perusharjoittelu alakoulussa (KAS.ERI.410) 5 op

2.1 Ajoitus

III opetusperiodi

2.2 Edeltävät opinnot

Erityispedagogiikan perusopinnot (25op) sekä Kasvatusalan työelämään tutustuminen (orientoiva harjoittelu) KAS.ORIE.020

2.3 Tavoitteet

Opiskelija
– perehtyy erityisopetuksen toimintaympäristöön ja osallistuu monipuolisesti koulun toimintaan
– perehtyy erityisopettajan työtehtäviin ja rooliin oppimista, kehitystä ja hyvinvointia tukevassa monialaisessa yhteistyössä
– osaa kehittää yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojaan erityisopettajan roolissa
– saa valmiuksia tuen tarpeen tunnistamiseen ja arviointiin painottaen oppimisvaikeuksien näkökulmaa hyödyntäen monipuolisesti erilaisia arviointivälineitä
– osaa suunnitella erityisesti oppimisvaikeuksiin kohdistuvaa tukea huomioiden oppijan oppilaan kokonaistilanteen, osaa toteuttaa tukitoimia ja arvioida tuen vaikuttavuutta
– ymmärtää pedagogisen dokumentoinnin merkityksen oppimisen, koulunkäynnin ja hyvinvoinnin tuen prosesseissa

2.4 Sisällöt

Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan opetusta yhteistyössä harjoittelua ohjaavan erityisopettajan, normaalikoulun lehtorien sekä muiden opetusharjoittelijoiden kanssa.  Pääsääntöisesti harjoittelu toteutetaan yksilöharjoitteluna.

Suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan oppilaiden ja oppilasryhmien ryhmäkohtaiset ja oppilaskohtaiset tarpeet ja edellytykset sekä oppiaineiden ainedidaktiset lähtökohdat.

Harjoittelu koostuu opetuksen seurannasta, opetettavista tunneista, reflektiosta, kollegiaalisesta yhteistyöstä, yksilö- ja pienryhmäohjauksesta, luennoista, seminaareista ja muuhun erityisopettajan työhön tutustumisesta.

2.5 Toteutustavat

Ilmoittautuminen 15.9.2025–17.11.2025

Seurantaviikot 7.1.2026–16.1.2026

Opetusviikot 19.1.2026–20.2.2026

Seminaarit 2 t

– Aloitusseminaari 1.12.2026 klo 12.15-13.45 sisältäen turvallisuusnäkökulman ja normaalikouluun tutustumisen.
– Erityisopettajaharjoittelun teoreettinen ja käytännöllinen viitekehys
ke 7.1.2026 klo 13.15–14.45 Normaalikoulun auditorio

Pienryhmäopetus 25 t

– Ohjaavan erityisopettajan tapaaminen ma 1.12.2026 klo 14.15–15.45
– Lisäksi yksilö ja ryhmäohjauksia erikseen sovittavina aikoina.

Harjoitukset 39 t

Opetuksen seuraamista/osallistuvaa havainnointia (18 t)
– Opetusryhmien seuraamista ja havainnointia 7.1.2026 – 16.1.2026.
– Lisäksi omaa opetusta edeltävien opetustuntien seurantaa harjoittelun aikana.

Opetusta 17 t  19.1. –20.2.2026
– 10 tuntia yhteisopettajuudessa
– 7 tuntia pienemmässä ryhmässä tai pienryhmässäErityisopettajan muuhun työhön tutustumista  4 t
– esim. konsultaatio, oppilashuolto, moniammatillinen työ ja huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö

Reflektiotekstin palautus 04.03.2026 mennessä

Itsenäinen työskentely 67 t

Yht. 135 t

2.6 Toteutustapojen lisätiedot

Perusharjoittelu suoritetaan Normaalikoulussa painottuen joko luokanopetuksen yhteydessä annettavaan erityisopettajan opetukseen tai aineenopetuksen yhteydessä annettavaan erityisopettajan opetukseen. Opetusharjoittelussa tehdään yhteisopettajuutta myös lehtoreiden sekä luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoiden kanssa mahdollisuuksien mukaan. Aineenopetuksen yhteydessä annettavan erityisopetuksen harjoitteluun kuuluu 1 op lukiossa suoritettavaa harjoittelua.

Perusharjoittelut KAS.ERI.410 ja KAS.ERI.420 suoritetaan perusopetuksessa ja lukiossa siten, että kaikki opiskelijat pääsevät harjoittelemaan eri ikäisten oppilaiden erityisopetusta harjoittelukokonaisuuden aikana.  Osana harjoittelua tehdään yhteistyötä luokanopettajien ja aineenopettajien kanssa. Jos perusharjoittelu KAS.ERI.410 ei opiskelijalla toteudu alakouluympäristössä, suoritetaan perusharjoittelu KAS.ERI.420 alakoulussa. Ohjaaja määrittää harjoittelussa teemat luokan ja oppilaiden/opiskelijoiden tarpeiden mukaan.

Työskentely sisältää opetuksen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyjen, ryhmäkohtaisten tukimuotojen ja oppilaskohtaisen tuen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia sekä oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen kokonaisuuden suunnittelua ja raportointia. Lisäksi opettajaksi kasvun reflektio ja siitä kirjoitettava teksti kuuluu osaksi harjoittelun suoritusta.

2.7 Ohjaus

Aloitusseminaarissa ja ensimmäisessä lehtoreiden ohjauksessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytännöistä ja sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä pari- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.

Ohjausteemoja

ma 12.1.2026 Samanaikaisopettajuus ja yhteisopettajuus
(yhdessä luokanopettajaopiskelijoiden kanssa)

ma 2.2.2026   Haastavat tilanteet opettajan työssä
(yhdessä luokanopettajaopiskelijoiden kanssa)

Muita ohjausteemoja mm. seuraavista aiheista

– Harjoitteluaineiden erityispiirteet
– Ikätasoinen osaaminen sekä oppimisvaikeuksien ilmeneminen
– Jakso- ja tuntisuunnitelmien laatiminen
– Erityisopettajan erilaiset työskentelymuodot
– Kielitietoisuus opetuksessa

2.8 Reflektioteksti

Kirjoita reflektioteksti, jossa pohdit alla lueteltuja teemoja harjoittelujaksostasi. Otsikoi reflektiotekstisi yläotsikoiden mukaisesti. Koko reflektiotekstin pituus on n. 4–6 sivua. Muista, että reflektiotekstisi painopiste on omassa kehittymisessäsi. Ota siis huomioon anonymiteetti: Älä kuvaa harjoitteluluokastasi mitään, minkä perusteella voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita tai opettajia. Älä siis sisällytä tekstiisi esimerkiksi nimiä, sukupuolia tai ihmisten ulkoisia piirteitä.

Hyväksytyssä suorituksessa on reflektoitu kaikkia seuraavia osa-alueita teoreettinen viitekehys huomioiden:

Omat tavoitteet suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin
– Mitä asetit harjoittelujakson tavoitteiksi, miten saavutit tavoitteet ja miten edistit niiden toteutumista?

Oma ammatillinen kasvu
– Kuvaile osaamisen kokemuksia opetusharjoittelujakson aikana
– Pohdi ryhmälle suunnitellun tuen merkittävyyttä toimintaympäristön muokkaamisessa. Olivatko tukitoimet riittäviä?
– Millaisia havaintoja teit opettamiesi ryhmien ja yksilöiden tarpeista ja edellytyksistä?
– Miten kehityit ryhmän ja oppilaan tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa? Entä arvioinnissa?

Vuorovaikutustaitojen kehittyminen
– Millaisia tunteita vuorovaikutustilanteet oppilaiden kanssa herättivät sinussa ja miten käsittelit niitä?
– Analysoi yhteistyötä muiden opetusharjoittelijoiden ja lehtorien kanssa ja pohdi omaa kollegaksi kasvuasi.
– Pohdi, miten moniammatillinen yhteistyö toimi harjoittelusi aikana. Kuinka yhteenkuuluvuus luokan-/ aineenopettajan ja opetettavan ryhmän kanssa toteutui?

Opettajan etiikka ja yhdenvertaisuus
– Miten oma toimintasi tuki oppilaiden autonomian, yhteenkuuluvuuden ja pätevyyden kokemusta?
– Millaisia ristiriitatilanteita kohtasit ja kuinka ratkaisit niitä?
– Millaisia kieliin, kulttuureihin ja katsomuksiin liittyviä huomioita teit harjoittelun aikana?  Miten pyrit huomioimaan kielten, kulttuurien ja katsomusten moninaisuutta ja yhdenvertaisuutta?
– Miten ryhmäkohtaiset ja oppilaskohtaiset tukitoimet ja tuen muodot edistivät yhdenvertaisuutta?

Syventävä reflektio

– Valitse yksi harjoittelun aikana esille tullut tilanne tai kokemus, jonka koet jollain tapaa merkitykselliseksi. Kirjoita siitä Miten reflektoin -kuvion kysymysten mukaisesti edeten ylhäältä alaspäin (kuvio löytyy esimerkiksi tämän oppaan luvusta 1.2).

2.9 Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, jaksoon liittyvät erilliset oppimistehtävät sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.