TechBites-tapahtumassa tutustutaan teknologian pimeään puoleen

Julkaistu 25.10.2019
TechBites
Pitäisikö meidän olla huolissamme kaupallisesta tiedustelualasta? Mitä netin pimeällä puolella tapahtuu ja miksi tätä kysymystä täytyy tutkia? Miten tahallisesti valheellinen tieto leviää netissä? Mitä uhkia teknologian kehityksellä voi olla? Vai ovatko huolemme aiheettomia? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastataan TechBites-tapahtumassa 30. lokakuuta.

Tämänkertaisen TechBites-tapahtuman teema Dark Side of Technology kuvastaa teknologiaan usein liitettäviä kysymyksiä ja huolia. Tapahtumassa kuullaan kolme keynote-puheenvuoroa ja lisäksi lyhyempiä esityksiä lukuisista eri aiheista. Puhujat ovat tutkijoita ja yritysten edustajia.

– TechBites nostaa esiin makupaloja tekniikan alan tutkimuksesta ja teknologian sovellusalueista. Se tukee yritys- ja tutkimusmaailman vuoropuhelua ja edistää yhteistyön käynnistämistä, kertoo tapahtuman tuottaja Marjut Kemiläinen.

Kolme keynote-puheenvuoroa teknologiasta

Ensimmäisenä puhuu väitöskirjatutkija Mikko Räkköläinen. Hän tutkii ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan liittyvien tehtävien kaupallistumista. Monet tiedustelupalvelut ostavat palveluita yksityisiltä firmoilta, mikä herättää monia turvallisuuteen ja yhteiskuntaan liittyviä kysymyksiä. Nopeasti kehittyvä teknologia haastaa sekä valtiot, yritykset ja yksilöt pysymään mukana muuttuvassa maailmassa.

Juha Nurmi tutkii netin pimeitä nurkkia: esimerkiksi huumekaupan, henkilötietojen myynnin ja hakkeroinnin maailmaa. Tutkimuksen avulla Nurmi pyrkii tunnistamaan niitä yrityksiä, jotka saattavat joutua laittoman toiminnan kohteeksi. Tor-verkon ja muiden netin pimeän puolen järjestelmien kautta rikolliset pystyvät helposti peittämään digitaaliset jälkensä. Tämän takia ajanmukainen ja laadukas tutkimustyö on ensiarvoisen tärkeää yritysten ja yksilöiden tietoturvalle.

Kolmas keynote-puhuja on yliopistotutkija Jaana Parviainen. Filosofin tutkimuskohde on tietämättömyys: kuinka se näyttäytyy nykymaailmassa, jota kuvataan totuuden jälkeisenä paikkana, jossa sosiaalinen media luo saman mielisille ihmisille kaikukammioita. Parviaisen NEGATE-hanke tutkii, kuinka tarkoituksellisesti valheellinen tieto leviää ja miten se aiheuttaa paineita monilla asiantuntijasektoreilla.

Verkostoitumismahdollisuuksia sekä tutkijoille että yritysten edustajille

Päivän toinen osuus on nimeltään Pitch and Catch. Tutkijat pitävät yrityksille lyhyitä esityksiä omasta tutkimusalastaan ja –hankkeestaan, minkä jälkeen yleisö valitsee itseään eniten kiinnostavat aiheet. Tapahtuma tarjoaa verkostoitumismahdollisuuksia yritysten ja akateemisen maailman edustajille.

Lokakuun TechBites-tapahtuma on järjestyksessään kuudes. Ensi vuonna Tampereen yliopisto järjestää kolme TechBites-tapahtumaa.

Tapahtuman kolmas osuus, Science Playground, tarjoaa osanottajalle mahdollisuuden syvempään keskusteluun. Tutkijat hakeutuvat omilla ständeilleen, jossa he osallistuvat keskusteluun aiheesta kiinnostuneiden vieraiden kanssa.

Puhujat keräävät päivän aikana heille osoitettuja TechBites-seteleitä, johon kuulijat voivat kirjoittaa kommentteja, kysymyksiä tai antaa yhteystietonsa.

– Keskustelun pohjana voidaan käyttää myös yliopistossa kehitettyä Impact Canvasia®, etenkin jos halutaan tarkastella keskiössä olevan tutkimusteeman vaikuttavuutta eri näkökulmista, Leena Köppä sanoo.

Köppä toimii Science Playgroundin valmentajina ja fasilitaattorina yhdessä Marja Hyypiän kanssa. He sparraavat pitchaajat huippusuoritukseen jo ennen TechBites-tapahtuman h-hetkeä.

– Kolmannen erän lopuksi lasketaan, montako TechBites-seteliä kukin pitchaaja sai, ja kuka yleisöstä on antanut niitä eniten. Tämän leikkimielisen kisan voittajat palkitaan. Parhaita palkintoja ovat tietysti hyödyllinen kontakti, näkökulma tai uusi yhteistyökumppani, Hyypiä toteaa.

TecBites-tapahtuma lokakuun 30. päivä kello 8.15–11.00 Hervannan kampuksella, Kampusareenan ensimmäisessä kerroksessa. Tapahtumaan tulee ilmoittautua 28. lokakuuta mennessä.

Lisätietoja: Marjut Kemiläinen, +358 407372787, marjut.kemilainen [at] tuni.fi