Tiina Herttua: "Oli hienoa, että aivoterveyden edistämisen koulutukseen saattoi hakea myös taiteilija- tai kulttuuritaustalla"

Julkaistu 2.2.2021
,
päivitetty 10.2.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuvataiteilija Tiina Herttua hyödyntää Aivoterveyden edistämisen erikoistumiskoulutuksen oppeja kuvataidepajoja suunnitellessaan.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Tiina Herttua, Lahden Taideinstituutista valmistunut kuvataiteilija. Olen tehnyt omaa taiteellista uraa, näyttelytoimintaa on ollut Suomessa ja ulkomailla, yksityis- ja ryhmänäyttelyosallistumisia lienee liki sata. Taiteilijana työskentelen monitaiteisesti eri tekniikoilla. Teemoina taiteellisessa työskentelyssäni ovat ihmisen ja luonnon suhde toisiinsa, yhteiskunnan ilmiöt ja ihmisyyden monet muodot.

Oman taiteellisen työskentelyni ohessa toiminut myös yhteisötaiteilijana. Olen ollut mukana julkisen sektorin taidehankkeissa sekä yhteisötaideprojekteissa kuvataiteen viemisessä hoitolaitoksiin ja monenlaisiin sosiaalisen toiminnan projekteihin. Suomessa olen ollut järjestämässä erilaisia yhteisötaidehankkeita mm. ikäihmisten, lasten, nuorten, mielenterveyskuntoutujien ja turvapaikanhakijoiden kanssa.

Espoossa olin yhteisötaiteilijana projektissa, joiden työpajoihin osallistui 1000 espoolaista ja lopputuloksena syntyi julkinen ympäristöaiheinen taideteos Karakallioon. Australiassa osallistuin projektiin, jossa etsittiin taiteen ja arkkitehtuurin keinoin ratkaisuja Shaeppartonin kaupungin sosiaalisiin ongelmiin. Taiteilijaresidenssissä Tartossa järjestin ja ohjasin taidepajahankkeen paikallisessa seniorikodissa.

Oli hienoa, että Aivoterveyden edistäminen -koulutukseen saattoi hakea myös taiteilija- tai kulttuuritaustalla.

Miten näkemyksesi aivoterveyteen on muuttunut opiskelun aikana?

Olen huomannut, miten se linkittyy ihmisen ihan koko elämään.

Miten osaamisesi aivoterveyden asiantuntijana kehittyi koulutuksen aikana?

Olen oppinut asioita aivoterveydestä sekä hankkinut tietoa ja menetelmiä, joita pystyn hyödyntämään omassa työssäni kuvataidepajojen suunnittelussa ja toteutuksessa. Oman kehittämistehtävän tekeminen oli erityisen hyödyllinen. Siinä pääsi pohtimaan aivoterveyden edistämistä omaan työhön sopivalta kannalta.

Miten aiot jatkossa viedä eteenpäin aivoterveysasioita?

Opintoihin liittyvässä kehittämistehtävässä halusin suunnitella tutkimustietoon perustuvan kuvataidepajakonseptin – aivoterveyttä edistäviä ja aivoterveyden kannalta hyödyllisiä pajoja, joissa käytetään visuaalisen taiteen menetelmiä ja tekniikoita. Kun lähden toteuttamaan pajoja käytännössä, pääsen yhdistämään kuvataiteilijan ammattiani ja oppimiani tietoja aivoterveydestä.

Teksti: Katja Hautsalo
Kuva: Antti Pietilä