Sanni Harju: "Aivojen ihmeellisestä koneistosta pitää itse pitää aktiivisesti huolta"

Julkaistu 2.2.2021
,
päivitetty 10.2.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sanni Harju sai Aivoterveyden edistämisen erikoistumiskoulutuksesta työkaluja sekä oman hyvinvointinsa edistämiseen että työrooliinsa päihdehoidossa.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Sanni Harju, sosionomi YAMK, sosiaalialan sekatyöläinen. Tällä hetkellä kehitän sosiaalipuolen palveluita osaksi päihdehoitoa. Työurani on muuntunut vuoden 2020 aikana, toimin aikaisemmin enemmän tapaturmaperäisten aivosairauksien kuntoutuksen parissa ja nykyään työskentelen riippuvuuksien parissa.

Mitä on aivoterveys ja kuinka aivoterveys on osa työtäsi?

Työskentelen päihde- ja peliriippuvuuksista toipuvien ihmisten parissa, ja työssäni tulee hyvin esille se, että riippuvuudet ovat aivojen sairaus. Tuon omassa työssäni esille ihmisen hyvinvoinnin monipuolisuutta huomioimalla esimerkiksi unen ja ravitsemuksen merkitystä. Lisäksi arvioin työssäni henkilön kognition toimintaa, ja jos jotakin huolenaiheita herää, lähetetään asiakas neurologisiin tutkimuksiin.

Miten näkemyksesi aivoterveydestä on muuttunut Aivoterveyden edistäminen -koulutuksen aikana?

Ymmärrys on lisääntynyt paljon, monet asiat ovat aikaisemmin tuntuneet itsestään selvyydeltä, ikään kuin aivot hoitaisivat automaattisesti hommansa. Kun tieto unesta, ravinnosta ja palautumisesta on lisääntynyt, olen oivaltanut, että aivojen ihmeellisestä koneistosta pitää itse pitää aktiivisesti huolta. Aivoterveys on tärkeää: aivoja pitää käsitellä hellästi ja huoltaa.

Miten osaamisesi aivoterveyden asiantuntijana kehittyi koulutuksen aikana?

Asiantuntijuuteni aivoterveydestä on lisääntynyt. Olen esimerkiksi voinut kertoa asiakkaalle aivoterveysopinnoista ja aiheeseen perehtymisestäni, mikä on lisännyt uskottavuutta ja ammatillista asiantuntijuutta. Innostuin kovasti aivoterveyteen liittyvästä teknologiasta ja hankin itselleni Oura-sormuksen. Sen kautta olen oppinut huomioimaan omaa hyvinvointiani aikaisempaa enemmän ja hyödyntämään sormuksen dataa riittävän levon varmistamisessa. Jatkossa tarkoituksena on ottaa teknologiaa, esimerkiksi mobiiliapplikaatio, osaksi riippuvuushoitoja tukemaan omahoidon toteutumista.

Miten aiot jatkossa viedä eteenpäin aivoterveysasioita?

Työssäni aion pitää esillä jatkuvasti uneen, palautumiseen ja ravintoon liittyviä asioita. Näen, että ihmisen hyvinvointi vaatii muutakin kuin irroittautumisen riippuvuuden aiheuttajasta. Kokonaisvaltainen hyvinvoinnin huomioiminen on tärkeää, mutta myös edellytys sille, että pystyy irroittautumaan päihteestä tai muusta riippuvuuden aiheuttajasta, ja muutos mahdollistuu.

Teksti: Katja Hautsalo
Kuva: Sanni Harju