Työ- ja organisaatiopsykologian osaamiskeskittymä WOPC

WOPC on Tampereen ja Jyväskylän yliopistoissa toimiva työ- ja organisaatiopsykologian osaamiskeskittymä, josta käytetään lyhennettä WOPC (Work and Organizational Psychology Consortium). Osaamiskeskittymään kuuluu noin 20 psykologian alan tutkijaa työ- ja organisaatiopsykologian alueelta molemmista yliopistoista.

Tausta

WOPC vahvistaa Jyväskylän ja Tampereen yliopistojen työ- ja organisaatiopsykologian tutkimuksen ja koulutuksen yhteistyötä ja toimintaedellytyksiä. WOPC lisää myös alan tutkimusryhmien vaikuttavuutta ja näkyvyyttä sekä laajentaa molempien yliopistojen psykologian tutkijoiden osaamispohjaa työ- ja organisaatiopsykologiassa. Tutkimuksen alueella WOPC:ssa on käynnissä useita yhteisiä tutkimushankkeita

Tavoite ja tehtävät

WOPC:ssa tutkimme työhyvinvointia eri näkökulmista, ja usein tutkimusten painopiste on työterveyspsykologiassa. Teemme tutkimusta, jonka tavoitteena on auttaa ihmisiä ja organisaatioita kehittämään työoloja ja työhyvinvointia. Tällä hetkellä Tampereella tehdään tutkimusta mm. työkuormituksesta palautumisesta, työn ja vapaa-ajan tuunaamista, työn intensifikaatiosta ja psykososiaalisesta turvallisuusilmapiiristä.

Koordinoiva organisaatio

Tampere University, University of Jyväskylä