Hyppää pääsisältöön

Mediatutkimuksen tutkimusryhmä

Tampereen yliopisto
KärkialueYhteiskunta

Mediatutkimuksen tutkimusryhmä kokoaa yhteen joukon tutkijoita, jotka tarkastelevat median yhteiskunnallista merkitystä monin tavoin, makro- ja mikrotasolla. Esimerkiksi dataistumisen ja digitalisoitumisen ulottuvuuksia ja vaikutuksia kulttuurituotannoissa, yhteiskunnan toiminnassa (AI, ADM, alustoituminen) ja valtasuhteissa (valvonta, digitaalinen kolonialismi, eriarvoisuus). Tarkastelussa on myös media-arki, digitaalisena intiimiytenä ja affektiivisena kokemuksena. Tutkimuksella ei ole yhtä tarkkarajaista kohdetta vaan pikemminkin erilaisia kysymyksiä, jotka liittyvät median ja yhteiskunnan jatkuvasti uudelleen muotoutuviin suhteisiin vaikuttaen liikkuvuuden, osallistumisen, jaetun yhteisön, työn ja tuotannon, tasavertaisuuden, kestävyyden, kokemuksellisuuden ja tunteiden rakentumiseen ja merkityksiin.


Monet mediatutkimuksen hankkeista tarkastelevat sosiaalisen median moninaisia merkityksiä yhteiskunnassa sekä media- ja kulttuurintuotannon dataistuneita käytäntöjä kotimaisissa ja kansainvälisissä konteksteissa.


Hankkeissa pohditaan muun muassa materiaalisuutta, dataistumista, tekoälyä, algoritmeja, mediatyötä, vihapuhetta, aktivismia ja tunteita. Tutkimusmenetelmät liikkuvat etnografisista lähestymistavoista monimuotoiseen laadulliseen media-analyysiin; toimintatutkimuksesta big dataan ja laskennallisiin menetelmiin.


Mediatutkimuksen tutkijaseminaari kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Ryhmän johtaja on professori Kaarina Nikunen ja varajohtaja yliopistonlehtori Anne Soronen.

Mediatutkimuksen tutkimusryhmä on osa Taru – Tampereen yliopiston viestintätieteiden tutkimuskeskusta.