Hyppää pääsisältöön
Tampereen yliopisto
saara.m.kallio [at] tuni.fi (saara[dot]m[dot]kallio[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358504421857

Oma esittely

Olen mediatutkimuksen väitöskirjatutkija Viestintätieteiden yksiköstä. Väitöskirjatutkimukseni sijoittuu mediatutkimuksen ja lapsuudentutkimuksen välimaastoon ja tarkastelee, miten viattoman lapsen representaatiota hyödynnetään kaupallisessa ja yhteiskunnallisessa sharentingissa (sharing+parenting) sosiaalisen median alustoilla ja millaista mediavälitteistä toimijuutta/ei-toimijuutta se tuottaa lapsille - myös aihetta koskevassa julkisessa keskustelussa. Lisäksi olen työskennellyt Kuva edellä -tutkimushankkeessa, jossa tutkimme uutismedioiden visuaalista tarinankerrontaa Instagramissa, sekä KODA-tutkimushankkeessa, jossa tutkimme elokuva- ja televisioalan dataistumista ja tekoälyn käyttöä.

Osaamisalueiden kuvaus

Sosiaalinen media, sharenting, lapsuudentutkimus

Tutkimusyksikkö

Taru – Viestintätieteiden tutkimuskeskus / Perla - Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus

Tieteenalat

Mediatutkimus

Tutkimusrahoitus

Pirkanmaan rahasto, Emil Aaltosen Säätiö, Suomen Kulttuurirahasto

Merkittävimmät julkaisut

Mäenpää, J., & Kallio, S.-M. (2025). Sometoimittajan työnkuva ja normalisoituvat käytännöt Instagram-journalismissa. Media & viestintä, 48(2), 36–61.
https://doi.org/10.23983/mv.156556

Kallio, S. M., & Mäenpää, J. (2025). Visuality as an Affordance on Instagram News Production. Digital Journalism, 1–19. 
https://doi-org.libproxy.tuni.fi/10.1080/21670811.2025.2462558

Vainikka, E., Soronen, A., & Kallio, S.-M. (2024). Is prompt engineering the future of screenwriting? Views of professional screenwriters and commissioners about the impact of AI technologies on their profession. Critical Studies in Television, 0(0). https://doi-org.libproxy.tuni.fi/10.1177/17496020241269277

Kallio, S.-M. (2024). Aikuisten neuvottelua lasten näkyvyydestä: Lasten toimijuus ja ei-toimijuus sharenting-
ilmiötä käsittelevissä uutis- ja blogiteksteissä. Media & viestintä, 47(2), 80–103. https://doi.org/10.23983/mv.137682

Kallio, S.-M. (2022). Viattoman lapsen representaatio äitien ilmasto- ja ekologisuusaiheisissa Instagram-julkaisuissa.
Lähikuva – Audiovisuaalisen Kulttuurin Tieteellinen Julkaisu, 35(1-2), 83–100.https://doi.org/10.23994/lk.116479

Kallio, S.-M. (2021). Lasten kaupalliset kasvot: Sharenting-ilmiö äitien blogeissa. Media & Viestintä, 44(3),
52–72. https://doi.org/10.23983/mv.111509

Uusimmat julkaisut