
Oma esittely
Olen mediatutkimuksen väitöskirjatutkija Viestintätieteiden yksiköstä. Väitöskirjatutkimukseni sijoittuu mediatutkimuksen ja lapsuudentutkimuksen välimaastoon ja tarkastelee, miten viattoman lapsen representaatiota hyödynnetään kaupallisessa ja yhteiskunnallisessa sharentingissa (sharing+parenting) sosiaalisen median alustoilla ja millaista mediavälitteistä toimijuutta/ei-toimijuutta se tuottaa lapsille - myös aihetta koskevassa julkisessa keskustelussa. Lisäksi olen työskennellyt Kuva edellä -tutkimushankkeessa, jossa tutkimme uutismedioiden visuaalista tarinankerrontaa Instagramissa, sekä KODA-tutkimushankkeessa, jossa tutkimme elokuva- ja televisioalan dataistumista ja tekoälyn käyttöä.
Osaamisalueiden kuvaus
Sosiaalinen media, sharenting, lapsuudentutkimus
Tutkimusyksikkö
Tieteenalat
Mediatutkimus
Tutkimusrahoitus
Merkittävimmät julkaisut
Mäenpää, J., & Kallio, S.-M. (2025). Sometoimittajan työnkuva ja normalisoituvat käytännöt Instagram-journalismissa. Media & viestintä, 48(2), 36–61.
https://doi.org/10.23983/mv.156556
Kallio, S. M., & Mäenpää, J. (2025). Visuality as an Affordance on Instagram News Production. Digital Journalism, 1–19.
https://doi-org.libproxy.tuni.fi/10.1080/21670811.2025.2462558
Vainikka, E., Soronen, A., & Kallio, S.-M. (2024). Is prompt engineering the future of screenwriting? Views of professional screenwriters and commissioners about the impact of AI technologies on their profession. Critical Studies in Television, 0(0). https://doi-org.libproxy.tuni.fi/10.1177/17496020241269277
Kallio, S.-M. (2024). Aikuisten neuvottelua lasten näkyvyydestä: Lasten toimijuus ja ei-toimijuus sharenting-
ilmiötä käsittelevissä uutis- ja blogiteksteissä. Media & viestintä, 47(2), 80–103. https://doi.org/10.23983/mv.137682
Kallio, S.-M. (2022). Viattoman lapsen representaatio äitien ilmasto- ja ekologisuusaiheisissa Instagram-julkaisuissa.
Lähikuva – Audiovisuaalisen Kulttuurin Tieteellinen Julkaisu, 35(1-2), 83–100.https://doi.org/10.23994/lk.116479
Kallio, S.-M. (2021). Lasten kaupalliset kasvot: Sharenting-ilmiö äitien blogeissa. Media & Viestintä, 44(3),
52–72. https://doi.org/10.23983/mv.111509
Uusimmat julkaisut
Is prompt engineering the future of screenwriting? Views of professional screenwriters and commissioners about the impact of AI technologies on their profession
Vainikka, E., Soronen, A. & Kallio, S.-M., 2025, julkaisussa: Critical Studies in Television. 20, 1, s. 54-72 19 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Sometoimittajan työnkuva ja normalisoituvat käytännöt Instagram-journalismissa
Mäenpää, J. & Kallio, S., 2025, julkaisussa: Media ja viestintä. 48, 2, s. 36-61Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Visuality as an Affordance on Instagram News Production
Kallio, S.-M. & Mäenpää, J., 11 helmik. 2025, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Digital Journalism. 19 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Aikuisten neuvottelua lasten näkyvyydestä: Lasten toimijuus ja ei-toimijuus sharenting-ilmiötä käsittelevissä uutis- ja blogiteksteissä
Kallio, S.-M., 19 kesäk. 2024, julkaisussa: Media & viestintä. 47, 2, s. 80-103 24 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Työkaverina tekoäly?
Soronen, A., Kallio, S.-M. & Vainikka, E., 17 marrask. 2023, julkaisussa: Meteli. 17.11.2023Tutkimustuotos: Artikkeli › Ammatillinen
Viattoman lapsen representaatio äitien ilmasto- ja ekologisuusaiheisissa Instagram-julkaisuissa
Kallio, S.-M., 2022, julkaisussa: Lähikuva. 35, 1, s. 83-100 18 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Lasten kaupalliset kasvot: Sharenting-ilmiö äitien blogeissa
Kallio, S.-M., 30 syysk. 2021, julkaisussa: Media & viestintä. 44, 3, s. 52-72 21 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu