Verkon affektiiviset käytännöt: Vihapuheen tuottaminen, kokemus ja hallinta digitaalisella aikakaudella

Projektin kesto1.9.2021–31.8.2025
KärkialueYhteiskunta

HAFFECT tutkii vihapuhetta affektiivisen käytäntönä ja osana digitaalista arkeamme. Projektissa tarkastellaan sitä, kuinka vihapuheeseen kytkeytyviä tunteita tuotetaan, koetaan, kierrätetään ja hallinnoidaan. HAFFECTissa kiinnitetään huomio myös siihen, kuinka digitaaliset alustat osallistuvat affektiivisten käytäntöjen tuottamiseen ja kuinka vihapuheen hallinnoimisesta on itsessään tullut mediateollisuuden ja digitaalisten infrastruktuurien kannalta keskeinen, myös taloudellinen, kysymys.

Monitieteinen media- ja kulttuurintutkimusta sekä teknologian tutkimusta yhdistävä projekti tuottaa ja syventää teoreettista, metodologista ja empiiristä ymmärrystä vihapuheesta ja siihen liittyvistä affektiivisista käytännöistä, niiden moniulotteisuudesta ja kompleksisuudesta sekä vaikutuksista yksilöihin ja yhteiskuntaan laajemminkin.

Hankkeen rahoittaa Suomen Akatemia.

Yhteistyötahot

Jyväskylän yliopisto