Monilla autismikirjolla olevilla lapsilla ja nuorilla, kuten myös lapsilla, joilla on muunlaisia nepsy-piirteitä, on haasteita sosiaalisissa suhteissaan. Sosiaalisen vuorovaikutuksen erityiset piirteet voivat vaikuttaa kaverisuhteisiin, kuten myös lapsen tai nuoren omaan kokemuksiin ikätoverisuhteista. Monet lapset kokevat yksinäisyyttä, ja yksinäisyyden kokemukset voivat vaikuttaa laajasti lasten psyykkiseen kehitykseen ja hyvinvointiin.
Tässä tutkimusprojektissa selvitetään tekijöitä, jotka liittyvät kouluikäisten neurokirjon lasten tapaan luoda ja kokea sosiaalista yhteyttä. Tarkastelemme sosiaalista yhteyttä kehollisten reaktioiden, kommunikaation, sekä lasten kokemusten tasoilla.
Tutkimme, miten autismikirjolle tyypilliset kommunikaation tavat ja kehollisten reaktioiden rytmittyminen vaikuttavat yhteyden rakentumiseen toisen lapsen ja aikuisen kanssa neuropsykologisessa kuntoutuksessa sekä arviointitilanteissa. Tavoitteena on lisätä tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat yhteyden rakentumiseen, ja miten parhaiten tukea neurokirjon lasten myönteisten sosiaalisten suhteiden luomista.
Tutkimukseen pyydetään osallistumaan neuropsykologisessa kuntoutuksessa käyviä lapsia ja nuoria kuntouttajiensa kanssa.
Rahoituslähde
Koordinoiva organisaatio
Tampereen yliopiston Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE
Yhteyshenkilöt
Terhi Helminen
yliopisto-opettaja, Psykologian tohtori, neuropsykologian erikoispsykologi, Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE:n vastuuhenkilö
Terhi HelminenKatja Dindar
tutkijatohtori
Katja DindarJanni Forsell
psykologi
Janni Forsell
Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE
PSYKE on Tampereen yliopiston psykologian oppiaineen opetus- ja tutkimusklinikka, jossa tehdään psykologian ammattikäytännön kehittämistyötä, asiakastyötä, opetusta ja tutkimusta.
