MET Tutkimuspäivät tuo yhteen lääketieteen, bioteknologian ja biolääketieteen tekniikan osaajat

Julkaistu 29.11.2023
Valkoiseen takkiin pukeutunut mies tutkii mikroskoopilla näytteitä.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan isännöimät vuotuiset MET Tutkimuspäivät esittelevät tiedekunnan monitieteistä tutkimusta ja tarjoavat tilaisuuden verkostoitua. Tapahtuma järjestetään Kaupin kampuksella 30.11.–1.12.2023.

Vuosittainen MET-tutkimuspäivä kokoaa yhteen opiskelijat ja tutkijat kliinisen lääketieteen, solu- ja molekyylibiologian, biofysiikan sekä biolääketieteen informatiikan ja tekniikan aloilta.

Ohjelma tarjoaa kiinnostavia puheenvuoroja tiedekunnan omilta ja kansainvälisiltä huippututkijoilta. Keynote-puhujiksi on kutsuttu muun muassa Pavel Tomancak Max Planck Institute of Molecular Cell Biology and Genetics -instituutista sekä Teresa Coque Ramón y Cajal Institute for Health Research -instituutista.

Tomancak avaa puheessaan geenisäätelyn ja kudosmekaniikan välisen dynaamisen vuorovaikutuksen saloja. Coque puolestaan havainnollistaa mikrobilääkeresistenssin muodostamaa uhkaa ja sitä, kuinka haasteeseen vastataan. Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueen tutkimus- ja kehitysjohtaja Kati Kristiansson kertoo Tampereen yliopistollisen sairaalan ja Tampereen yliopiston yhteistyön merkityksestä ja sen huippukohdista.

MET Tutkimuspäivien ohjelmassa on lisäksi lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan sekä Pirkanmaan liiton yhteistyötilaisuus yrityskumppaneille. Yritysiltapäivässä avataan rahoitus- ja yhteistyömahdollisuuksia tutkimuksen tekijöiden ja yritysten välillä. TKI-toiminnasta ovat puhumassa muun muassa Modulightin perustaja, teknologiajohtaja Petteri Uusimaa ja Orionin Discovery Data Technology Lead Julius Sipilä.

Tutkimuspäivän tavoitteena on esitellä ja parantaa MET-tiedekunnan monitieteistä tutkimusta, luoda yhteistyöverkostoja ja lisätä vuorovaikutusta biolääketieteen alan kanssa.

– MET Tutkimuspäivät on kehittynyt todella merkittäväksi tapahtumaksi. Päivien aikana esitettävät posterit ja suulliset esitelmät antavat erinomaisen kuvan MET-tiedekunnassa tehtävästä tutkimuksesta. Samalla tapahtuma on myös hieno mahdollisuus verkostoitua toisten tutkijoiden sekä kaupallisten toimijoiden kanssa, tiedekunnan dekaani Seppo Parkkila sanoo.

Tapahtuma järjestetään 30.11.–1.12.2023 Kaupin kampuksen Arvo-rakennuksessa.

Toivotamme lämpimästi tervetulleiksi kaikki METin tutkimuksesta kiinnostuneet!

Tutustu ohjelmaan ja puhujiin tapahtuman verkkosivuilla (englanniksi)