Buse Bilbey toivoo inspiroituvansa Global Young Scientists Summitissa Singaporessa

Julkaistu 4.1.2024
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen Yliopisto
Väitöskirjatutkija Buse Bilbey osallistuu yhdeksän muun nuoren tutkijan kanssa Global Young Scientists Summitiin (GYSS) Singaporessa 8.-12.1.2024. Millennium-teknologiapalkinnon myöntävä Technology Academy Finland on nimittänyt kymmenen tutkijaa suomalaisista yliopistoista ja tutkimuslaitoksista osallistumaan huippukokoukseen hakemusten perusteella.

– Väitöskirjani ohjaaja, tenure track -professori Imran Asghar suositteli hakemista ja päädyin lopulta laittamaan hakemuksen. Erityisesti innostuin siitä, että tapahtumassa pääsen tapaamaan monia huippututkijoita eri puolilta maailmaa, Bilbey kertoo.

– Kannatan vahvasti nuorten tohtorikoulutettavien osallistumista erilaisiin akateemisiin tapahtumiin, jotka altistavat heidät monitieteisille ympäristöille ja tarjoavat laajemman näkökulman heidän tutkimusaloihinsa. Olen erittäin ylpeä voidessani ilmoittaa, että tänä vuonna kolme poikkeuksellista tohtoriopiskelijaani, Buse Bilbey Tampereen yliopistosta sekä Sanaz Zarabi ja Maryam Mousavi Aalto-yliopistosta, on valittu osallistumaan arvostettuun GYSS-tapahtumaan, kertoo professori Muhammad Imran Asghar.

Tummahiuksinen nainen, Buse Bilbey, ja tummahiuksinen mies, Imran Asghar, työskentelevät teknisen laitteen parissa.
Väitöskirjatutkija Buse Bilbey (vas.) innostui hakemaan mukaan Global Young Scientists Summitiin ohjaajansa Muhammad Imran Asgharin (oik.) kannustuksesta. Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Tapahtuma tuo sekä nuoret että kokeneet, maailmankuulut tutkijat yhteen keskustelemaan teknologian kehityksestä ja siitä, kuinka tutkimus voi ratkaista isoja tulevaisuuden ongelmia ja haasteita. Tapahtumaan osallistuu niin Nobel-palkinnon, Millennium-teknologiapalkinnon kuin Turing-palkinnon ja Fields-mitalinkin saaneita huippututkijoita.

Monitieteellisyys tuo uusia näkökulmia tutkimukseen

GYSS on monitieteinen tapahtuma, jonka aiheet liikkuvat kemian, fysiikan, lääketieteen, matematiikan, tietojenkäsittelytieteen ja insinööritieteiden parissa. Tapahtumaan osallistuvilla tutkijoilla on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä keskustelemaan tutkimuksesta poikkitieteellisesti globaalin akateemisen yhteisön kanssa.

– Erityisesti odotan tiederajat ylittävää keskustelua muiden tutkijoiden kanssa. Odotan tietenkin innolla tapaamista Millennium- ja Nobel-voittajien kanssa. Uskon, että jokainen keskustelu ja uusi kontakti voi poikia jotakin ja inspiroida minua omassa tutkimuksessani, Bilbey kertoo.

Monipuolinen ohjelma syventää keskusteluja entisestään

Tapahtuma koostuu luennoista, kokoontumisista, paneelikeskusteluista ja vierailuista erilaisiin kiinnostaviin kohteisiin, kuten Singaporen yliopiston laboratorioihin. Ohjelmaan kuuluu myös pienryhmäkeskusteluja, joissa nuoret tutkijat pääsevät keskustelemaan huippututkijoiden kanssa ja saamaan mentorointia.

– On myös kiinnostavaa nähdä oman alani laboratorioita ja tutkimusta Singaporen kansainvälisen yliopiston vierailulla. Odotan innolla näkeväni ja oppivani paljon uutta, Bilbey hehkuttaa.

Tavoitteena suorituskykyisempää ja kestävämpää uusiutuvan energian tuotantoa

Väitöskirjatutkija Buse Bilbeyn tutkimus käsittelee vihreän vedyn tuotantoa veden elektrolyysin seurauksena palautuvien polttokennojen avulla. Bilbeyn tutkimus kuuluu Uusiutuvat energiateknologiat -tutkimusryhmän (GoGreen) kokonaisuuteen, jonka visiona on kehittää suorituskykyisempää, kestävämpää ja kustannustehokkaampaa uusiutuvan energian teknologiaa. Tutkimus on osa Business Finlandin Research to Business -rahoitettua Smart Manufacturing of solid oxide -hanketta. Sen tavoitteena on kaupallistaa GoGreen-ryhmässä kehitetyt ainutlaatuiset kiinteäoksidikennot tuottamaan vihreää vetyä ja muita sähköpolttoaineita (Power-to-X).

– Minulla on vastuu edustaa Suomea ja Tampereen yliopistoa matkalla ja olen todella innoissani tästä mahdollisuudesta, toteaa Bilbey.

Yhdeksän ihmistä seisoo ja katsoo kameraan.
Global Young Scientist Summitin 2024 suomalaiset osallistujat. Takana: Mahmoud Elsanhoury (Vaasan yliopisto), Tatu Pinomaa (VTT), Buse Bilbey (Tampereen yliopisto) ja Ahmed Sedda (LUT-yliopisto). Edessä: Maryam Mousavi (Aalto-yliopisto), Shruti Jain (Turun yliopisto), Joni Tanttu (Jyväskylän yliopisto), Sanaz Zarabi (Aalto-yliopisto) and Parisa Mapar (FIMM/Helsingin yliopisto ja Amsterdam UMC/Cancer Center Amsterdam (yhteistutkinto)). (Freddy Suarez Rodriguez Åbo Akademista puuttuu kuvasta.) Kuva: Tekniikan Akatemia -säätiö TAF