Satu Herrainsilta: GEMBA-opinnot tukena toimitusjohtajana aloittaessa

,
päivitetty 3.10.2023
Satu Herrainsilta
Päättävässä asemassa aloittaessa johtamiskoulutusohjelmat tarjoavat laaja-alaisen ponnahduslaudan. Tamperelainen Satu Herrainsilta siirtyi talousjohtajasta toimitusjohtajaksi General Executive MBA -opintojensa loppuvaiheessa.

Satu Herrainsilta on pohjakoulutukseltaan kauppatieteiden maisteri Tampereen yliopistosta. Valmistuttuaan hän työskenteli mm. tilintarkastajana pääkaupunkiseudulla. Herrainsilta on lisäksi suorittanut tilintarkastusalan erikoistumistutkinnon KHT-tutkinnon.

Vuonna 2016 hän aloitti työt Partnos Oy:llä talousjohtajana. Partnos on perheomisteinen monialayhtiö, ja sen toimitusjohtajaksi Herrainsilta siirtyi 2022.

- Partnosilla on kaksi ravintolaa ja yksi ratsutila, mutta suurimman osan ajastani vie kiinteistö- ja sijoitustoiminta, Herrainsilta kertoo.

Talousjohtajana työpöydällä oli myös HR-johtaminen uutena osa-alueena.

- Ihmisten johtamisesta minulla ei ollut aiempaa koulutusta. Aloin pohtia lisäopintoja, vaikka esihenkilötyötä olinkin aiemmin tehnyt. Käytännön lisäksi tarvitsee kuitenkin teoriaa tueksi, Herrainsilta kertoo.

- Olen aina kokenut tärkeäksi kehittää osaamistani. Pohdin erilaisia vaihtoehtoja osaamisen kehittämiselle ja hallituksemme puheenjohtaja ehdotti pidempikestoista koulutusta, josta ehkä löytyisi isompaa sparrailutukea. Hallituksessamme ei ole ulkopuolisia jäseniä, joten jokin laajempi verkosto opintojen kautta voisi olla eduksi. Sitä kautta Executive MBA -opinnot tulivat esiin.

Satu Herrainsilta harkitsi useamman EMBA-ohjelman välillä, niin Jyväskylän yliopiston kuin Aalto-yliopistonkin. Tampereen yliopiston General Executive MBA vei lopulta voiton.

Kallistuin Tampereen yliopistoon GEMBAan, sillä se on suomenkielinen. Nämä ovat niin tärkeitä asioita, että koin eduksi opiskelun omalla äidinkielellä. Ja toki alumnina oli helppo palata Tampereen yliopistolle. Olihan se hauskaa olla taas Pinnissä luennolla, Herrainsilta kertoo.

Asetimme hallituksen puheenjohtajan kanssa heti aluksi tavoitteet ohjelmalle sekä minun itseni että yrityksen osalta. Kehittämistyöksi päätimme omistaja- ja sijoitusstrategian tekemisen yritykselle.

Yhdessä oppien

GEMBA-ohjelmassa aloittaminen oli innostavaa. Yli kaksivuotinen ohjelma edellytti sitoutumista ja ajankäytön organisointia.

Ajankäyttöähän tämä vaatii, ja sitäkin mietin jo ohjelmaa valitessa. Tulin siihen tulokseen, että kokonaisuus ja ohjattu oppiminen yhdessä ryhmän kanssa tietyllä tapaa pakottaa tekemään sen ajankäytön valinnan. Määräajat auttavat, ja ohjelman aikataulutus on kuitenkin toimiva, Herrainsilta sanoo.

- Oppimistyö, laajuus, ajankäyttö ja syventyminen ovat ohjatussa ohjelmassa aivan eri tasolla kuin yksittäisiä kursseja suorittaessa. Pandemiasta ja poikkeusajoista huolimatta ryhmämme muodostui tiiviiksi verkostoksi, siitä kiitos ohjelman asiakkuuspäällikkö Pauli Mesiälle.

Herrainsillan mukaan aiempi työkokemus tekee opiskelusta rikkaampaa:

Moni ehkä ajattelee, että onko tämä sitä samaa kuin aiemmin yliopistossa. Mutta se on ihan muuta! Maisterintutkinto tarjoaa teoriapohjaa, mutta käytännöstä ei siinä vaiheessa tiedä mitään. Nuorena opiskelijana sitä ei voinut kuvitella millaisia tilanteita tulee eteen. GEMBA-opinnoissa pystyin enemmän reflektoimaan omia kokemuksia, yhdessä muiden kanssa.

Yhdessä ryhmän kanssa eteneminen olikin todella antoisaa. Satu Herrainsilta odotti erityisesti HR-johtamisen oppeja, mutta kokee saaneensa paljon enemmän.

- On valtava etuoikeus saada jakaa kokemuksia johtoryhmätyöstä. Jokaisella osallistujalla on muille annettavaa. Kaikki olivat jo kokeneita ja suurin osa päättävässä asemassa. Ei voi kuin oppia paljon, kun pääsee opiskelemaan yhdessä itseään fiksumpien ihmisten kanssa. Näitä kokemuksia ja hyviä käytänteitä ei voi saada mistään kirjasta lukemalla, Herrainsilta iloitsee.

- Yritysmaailman vierailijaluennoitsijat olivat erittäin hyviä. Esimerkiksi Alkon edustajan esitys heidän yrityskulttuuristaan jäi vahvasti mieleeni. Hyvin tärkeitä olivat aina jaksojen lopuksi tulleet oppimistehtävät, joissa reflektoida läpikäytyä.

Ohjelman päättyessä Herrainsilta aloitti Partnosin toimitusjohtajan tehtävissä.

- Siinä kohtaa opinnot helpottivat todella paljon työtäni. Tiesin mitä minulta odotetaan ja toivotaan, ja sain tukea ensimmäistä kertaa toimitusjohtajan tehtävässä aloittaessani. Ilman ohjelmaa ei kehittämistyönäni ollut omistaja- ja sijoitusstrategia olisi ollut yhtä syvällisesti analysoitu, Herrainsilta kertoo.

GEMBA tukee johtajana kasvua

Satu Herrainsilta suosittelee monialaista GEMBAA kaikille johtajille sekä henkilöille, jotka ovat siirtymässä johtamispositioon tai johtoryhmän jäseneksi. Yhteistyö ohjelman aikana kantaa pitkälle:

Meidänkin ryhmässämme oli hyvin monen ikäisiä ja monelta eri alalta. Toimialojen risteäminen tällä tavalla on huikean hienoa. En tiedä miten muuten voisi saada tuollaisen reilu parinkymmenen ihmisen verkoston, joille voi soittaa minkä tahansa haasteen kanssa ja he ovat aina valmiita auttamaan. Tällaisia kontakteja ei aikuisiällä helposti saa.

- GEMBAn jälkeen koen olevani johtajana kehittyneempi ajattelija. Pystyn nyt strategisempaan ajatteluun, isommin ja monitahoisemmin. Näkee lähelle ja voi arvioida pidemmälle, miten isoon kokonaisuuteen vaikuttavat ne pienet yksityiskohdat ja päinvastoin. Tämä ajattelun laajeneminen on ollut se suurin juttu, Herrainsilta pohtii.

Partnosin näkymät ovat positiiviset haastavista ajoista huolimatta. Yritys on toiminut pitkään ja nähnyt monenlaisia aikoja. Pitkä historia tukee ja asiat asettuvat perspektiiviin.

- GEMBA-ohjelmasta saa työnantaja paljon. Henkilökohtaisesti koen tämän myös olleen hieno matka, joka auttaa varmasti koko urani ajan. Kehittymispolulla jatkamme, Herrainsilta päättää.

Teksti: Annamari Penttinen