Tampereen yliopistoon valittiin yli 3500 uutta opiskelijaa

Julkaistu 7.7.2022
Kampusareena Tampereen Hervannassa kesäisessä arkistokuvasssa
Tampereen yliopiston kampus Hervannassa. Kuva: Tampereen yliopisto
Tampereen yliopistoon on valittu 3562 uutta opiskelijaa. Opiskelupaikan sai nyt useampi kuin viime vuonna (3395). Hakijoita oli korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa yhteensä 28 881. Tampereen yliopisto oli Suomen toiseksi suosituin yliopisto niin kokonaishakijamäärältään kuin ensisijaisten hakijoiden määrältään.

Tampereen yliopiston suosituimpia hakukohteita kevään toisessa yhteishaussa kandidaatti- sekä kandidaatti- ja maisterikoulutuksissa olivat ensisijaisten hakemusmäärien perusteella aikaisempien vuosien tapaan lääketieteen lisensiaatin, kauppatieteiden ja psykologian koulutukset. Tämän lisäksi luokanopettajan, hallintotieteiden ja yhteiskuntatutkimuksen koulutukset kiinnostivat laajasti.

Suomenkielisissä koulutuksissa aloittaa 3562 opiskelijaa syksyllä 2022. Nyt valittujen lisäksi yhteensä yli 850 englanninkielisiin koulutuksiin hakenutta sai opiskelupaikan jo aikaisemmin keväällä.

Näyttöreittien kautta 144 opiskelijaa sai opiskelupaikan

Näyttöreitti voi toimia joko valintakokeen korvaajana tai ylimääräisenä valintaväylänä hakukohteesta riippuen. Näyttöreitillä hakemisen edellytyksenä on, että hakija on suorittanut hakukohteesta riippuen vaaditun opintojakson tai MOOC-kurssin tietyin kriteerein.

Näyttöreitin perusteella oli mahdollista tulla valituksi tänä keväänä seuraaviin hakukohteisiin: matematiikan ja tilastollisen data-analyysin koulutus, tietojenkäsittelytieteiden koulutus, tietotekniikan koulutus, elinikäinen oppiminen ja kasvatus, kasvatustieteiden koulutus sekä yhteiskuntatutkimuksen koulutus.

Tervetuloa kampuksille uudet opiskelijat!

Uusien opiskelijoiden orientaatioviikot toteutetaan kampuksilla terveysturvallisuus huomioon ottaen elokuun lopussa. Myös tuutoriryhmät kokoontuvat heti ensimmäisestä opiskelupäivästä lähtien.

Opetus toteutetaan lähiopetuksena turvallisuus- ja hygieniaohjeet huomioiden. Hybridiopetusta tai etäopetusta voidaan kuitenkin käyttää silloin, kun sille on pedagogisesti vahvat perusteet. Tampereen yliopisto seuraa terveysviranomaisten suosituksia ja tarvittaessa päivitämme ohjeistuksia.

Kaikkien opiskelijaksi valittujen uusien opiskelijoiden kannattaa tutustua hyvissä ajoin sekä uusille opiskelijoille tarkoitettuun muistilistaan että tutkinto-ohjelmakohtaisiin tarkempiin tietoihin yliopiston nettisivuilla uuden opiskelijan oppaassa.

Opiskelupaikka vastaanotettava viimeistään 15. heinäkuuta

Korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset ovat nähtävissä Oma opintopolku -palvelussa. Hakijan on ilmoitettava opiskelupaikan vastaanottamisesta viimeistään 15.7.2022 klo 15.00 mennessä.

Kaikki kevään toisessa yhteishaussa hakeneet saavat valtakunnallisen tuloskirjeen, joka sisältää opiskelijavalinnan tuloksen sekä valinnan pisteet hakukohteittain. Joissakin hakukohteissa on mahdollista tulla hyväksytyksi varasijoilta. Varasijavalinta päättyy 2.8.2022 klo 15:00. Tampereen yliopiston avoimen väylän haussa sekä yliopistojen siirtohaussa hakeneet ovat saaneet tiedon valintojen tulosten julkaisusta sähköpostitse.

Opiskelija- ja hakijapalvelut
0294 520 400 (ma-pe klo 12-14)
hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi (hakijapalvelut[dot]tau[at]tuni[dot]fi)

Median yhteydenotot