TAMKin opiskelijat elämyksiä luomassa Purkutaidetalo Pinni47:ssä

Julkaistu 6.6.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Purkutaidetalo Pinni47, pressikuvassa taidetta seinällä.
Purkutaidetalo tarjoaa aivan uudenlaisia taide-elämyksiä Tampereen kesässä. Kuva: Pinni47
Tampereen keskustan ensimmäinen purkutaidetalo Pinni47 avautuu kesäkuussa ja tuo aivan uudenlaisen lisänsä Tampereen taide- ja kulttuurikesään. Osoitteessa Pinninkatu 47 sijaitseva viisikerroksinen rakennus puhkeaa kukkaan hetkeä ennen purkamistaan seiniä ja rajoja rikkovana taidenäyttelynä ja kulttuuritilana. Mukana Pinni47:n toteutuksessa on myös Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoita.

Purkutalon taidekäytön operoimisesta vastaava Pirkanmaan luovat tuottajat ry on syntynyt TAMKin Tuottajapankki-hankkeen yhtenä tuloksena, ja kokonaisuuden sisällöntuotantoa on lähdetty viemään eteenpäin vahvasti Tuottajapankin verkostojen voimin.

Teemu Mäenpään kuratoima näyttely on avoinna 7.6. –30.7.2023. Maksullisen näyttelyn lisäksi rakennuksen toiseen kerrokseen avautuu kaikille avoin maksuton taidetila, jossa järjestetään kesän aikana pop up -näyttelyitä, videoesityksiä, tapahtumia ja työpajoja. Talolle voi tilata myös yksityisiä opastuskierroksia tai järjestää oman tilaisuuden.

Nauti opiskelijoiden ja alumnien taiteesta

Viisi TAMKin kuvataiteen (Fine Art) koulutuksesta tänä keväänä valmistunutta opiskelijaa jatkaa lopputöidensä näyttelyä Pinni47:ssä. Mukana ovat Mia Kyllösen, Teuta Pashnjarin, Emily Laakson, Salla Kuoppamaan ja Gabriella Presnalin teokset. Kuratoituun näyttelyyn on valittu mukaan joukko TAMKin alumneja, mm. Emmi Kallio, J.P Köykkä, Maarit Luttinen ja Hermann Sebastian Schultz.

Täydennä elämystä piharavintolassa

TAMKin restonomiopiskelijoiden omistama osuuskunta Pipa Company tuo kesä-heinäkuun ajaksi ravintolavaunun Pinninkatu 47:n sisäpihalle. Pipa-tiimin mielestä ruokakin on taidetta, ja tämä ajatus maistuu ja näkyy heidän italialaishenkisessä ruokalistassaan. Vaunu, paviljonki ja terassi palvelevat taidetalon kävijöitä keskiviikosta sunnuntaihin kello 12–19.

.

Pinni47 on pilottihanke, jossa tutkitaan, kuinka purkutuomion saaneita rakennuksia voitaisiin myös jatkossa hyödyntää alueen elävöittämiseen taiteen ja kulttuurin avulla.

Purkutaidetalo Pinni47:n takana on Pirkanmaan luovat tuottajat ry, ja pääyhteistyökumppaneina projektissa ovat muun muassa Tampereen opiskelija-asuntosäätiö TOAS sekä Tampereen kaupungin alueellinen luovien alojen kehittämishanke Operaatio Pirkanmaa. Hankkeessa mukana ovat myös Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma, Tampereen taiteilijaseura, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampere tunnetuksi ry.

Purkutaidetalo Pinni47