SoC Hub luo uutta kilpailuetua suomalaisille teknologiayrityksille

Julkaistu 21.1.2021
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Ensimmäinen suomalainen järjestelmäpiirisuunnittelun ekosysteemi, SoC Hub, aloittaa toimintansa Tampereella. Hanke yhdistää alan tutkijat sekä teknologiaa kehittävät ja sitä sovelluksissaan hyödyntävät yritykset.

Nyt rakennettavan ekosysteemin ansiosta järjestelmäpiirien suunnittelu ja toteutus on mahdollista myös pk-yrityksille, joilla ei välttämättä ole aiemmin ollut mahdollisuuksia yksin tehdä kaikkia tarvittavia investointeja. Järjestelmäpiirien kehittämiseen tarvittavasta teknologiasta ja tietotaidosta vastaavat yhdessä Tampereen yliopisto, Nokia ja ryhmä alan kotimaisia yrityksiä. Osana ekosysteemiä yritykset voivat kehittää järjestelmäpiirien (System-on-Chip) tarvitsemaa teknologiaa ja prototyyppejä nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Yhteisössä alan tekijät kohtaavat, jakavat tietoa ja oppivat toisiltaan yhteisissä projekteissa, verkostoitumistapahtumissa, seminaareissa ja muissa liiketoimintaa kehittävissä toiminnoissa. Toimintaa koordinoivat Tampereen yliopisto ja Business Tampere.

–  SoC Hub laajentaa merkittävästi Tampereen seudun piiriteknologian osaamiskeskittymää Business Finlandin ja Pirkanmaan Liiton EU-rahoituksella, sanoo Smart Tampere -ohjelmajohtaja Seppo Haataja Business Tampereesta.

Vaativan teknologian kehittäminen edellyttää syvällistä osaamista sekä laajaa yhteistyötä toimijoiden kesken. Kutsummekin yrityksiä laajalti mukaan toimintaan, Haataja lisää.

– Yhteistyökumppanit kehittävät järjestelmäpiirejä yhdessä. Muunneltava arkkitehtuuri ja ketterät suunnittelumenetelmät tarjoavat yrityksille ainutlaatuisia mahdollisuuksia erilaistaa tuotteitaan. EU-tason yhteistyötä tehdään järjestelmäpiirejä kehittävän saksalaisen Scale4Edge-projektin kanssa, lisää tietokonetekniikan professori Timo Hämäläinen Tampereen yliopistosta.

SoC Hub -ekosysteemihanke avataan 27.1.2021 webinaarilla, joka järjestetään osana Tampere Smart City Week -tapahtumaa. Webinaarin ohjelma keskittyy järjestelmäpiirien liiketoimintavaikutuksiin, yhteiskehittämiseen SoC Hub -ekosysteemissä sekä järjestelmäpiirisuunnittelun tulevaisuuteen.

Webinaarin pääpuhujia ovat Nokian SoC-kehityksen johtaja Veijo Kontas, Scale4Edge -yhteistyöprojektia johtava Wolfgang Ecker Infineon Technologiesta sekä maailman johtavan puolijohdevalmistaja TSMC:n Senior Account Manager Marco Vrouwe.

Tutustu Boost competitiveness through System-on-Chip -webinaarin ohjelmaan ja rekisteröidy tapahtumaan.  Lisätietoa ekosysteemin toiminnasta saat Soc Hubin verkkosivuilta.

Seppo Haataja
ohjelmajohtaja, Smart Tampere, Business Tampere