Seuraavan sukupolven litiumioniakkututkimus laajentui

Julkaistu 10.10.2023
Glove box used by three persons
Tampereen Yliopiston Materiaalitieteen ja ympäristötenkniikan yksikkö laajentaa osaamistaan Gen4a, 4b litiumioniakkujen elektrolyyttien ja elektrodimateriaalien käsittelyyn, valmistukseen ja tuotantoon.

Litiumioniakkumateriaalien käsittely vaatii erittäin puhtaan argonatmosfäärin, jossa hapen ja veden määrä pidetään alle 1 ppm. Näiden olosuhteiden saavuttamiseksi olemme hankkineet uuden, argonatmosfääriä varten suunnitellun hanskakaapin. Laite on varattu tutkimuskäyttöön ja mahollistaa seuraavan sukupolven akkumateriaalien tutkimuksen ja kehityksen.

Järjestelmä käsittää yhteensä kolme hanskaparia, kaikki rivissä samalla puolella. Kokonaisuudessa neljän hanskan kaappi on yhdistetty kahden hanskan kaappiin väliseinällä. Tällainen järjestely mahdollistaa materiaalivalmistuksen yhdessä osassa kaappia ja rakenteiden kokoamisen toisessa. Tohtori Amandeep Singh uskoo, että tämä uusi hanskakaappi mahdollistaa:

• Seuraavan sukupolven litiumioniakkujen testaamisen
  • Lisää tutkittujen anodimateriaalien tuotantokapasiteettia
  • Osallistumisen akkukokonaisuuksien kasausprosessiin

”Osaamisemme anodimateriaalien tutkimuksessa ja tuotekehityksessä, akkutestauksessa ja post-mortem analyysissä sekä akkututkimuksen infranstruktuurin laajeneminen voi asettaa meidät euroopan akkututkimuksen kärkikastiin.”, vakuuttaa tohtori Singh luottavaisena.” Tähän tietenkin vaikuttaa projektirahoitushakemusten onnistuminen ja yliopiston jatkuva tuki akkututkimuksen resurssien parantamisessa.”

Battery materials presented by two persons
Tutkimusapulainen Marissa Cavallotti and TkT Amandeep Singh esittelevät akkumateriaalinäytteitä uuden hanskakaapin edessä.

Teksti: Amandeep Singh
Kuvat: Jonne Renvall