Opiskelijoiden innovaatioprojektit voivat auttaa laajentamaan uravaihtoehtoja

Tampereen yliopiston Teaching, Learning and Media Education -maisteriohjelman opiskelijat Paula Veras, Tingting Zhang, Faria Zahin ja Thao Do ovat paitsi opiskelukavereita myös innovaatioiden kehittäjiä. He osallistuivat viime syksynä Demolan opiskelijaprojekteihin, joissa tarkoituksena on kehittää demoja ja konsepteja yhteiskunnallisiin ongelmiin fasilitoidun yhteiskehittämisen keinoin.
Kahdeksan viikon Demola-projektin aikana korkeakouluopiskelijat pääsevät harjoittelemaan tulevaisuuteen suuntautuvaa projektityötä ja saavat tästä opintopisteitä. Projektien aikana monialaiset tiimit tekevät sekä itsenäistä työtä että kokoontuvat yhtenäisesti. Demolan asiantuntijat ja yritysyhteistyökumppanit sparraavat opiskelijoita läpi prosessin. Loppuhuipennuksena on kansallinen tapahtuma, jossa projektien lopputulokset esitellään.
Vapaa kokeilu auttoi kehittämään idean opiskelijan omasta AI-neuvojasta
Faria Zahin kuvaa, että Demolassa ilahduttavaa oli vapaus tehdä ja kokeilla. He kehittivät yhdessä ryhmänsä kanssa tekoälyyn pohjautuvaa työkalua, joka auttaa opiskelijaa navigoimaan akateemisella urallaan ja yhdistämään tavoitteet käytännön opiskeluun. Työkalu voi auttaa esimerkiksi sopivien kurssien etsimisessä.
Ennen valmiin idean syntymistä Zahinin tiimi kävi läpi kuusi iteraatiokierrosta, joissa jokaisessa kokeiltiin eri käyttäjäprofiilien avulla sitä, mihin suuntaan ideaa pitäisi kehittää.
Myös Demolan henkilökunnan ja muiden tiimien palaute auttoi kirkastamaan ideaa.
– Halusimme rakentaa sillan sen välille, mitä työmarkkinat odottavat ja mitä korkeakoulut tuottavat. Otimme askeleen, jonka avulla ongelmaa voidaan ratkoa eteenpäin, hän kuvailee.

Monipuolinen tiimi kehitti demon lapsen puhetta tukevista sovelluksista
Paula Veras, Tingting Zhang ja Thao Do työskentelivät samassa tiimissä projektissa, jossa he kehittivät lasten puheen tuottoa tukevia virtuaalisia ratkaisuja. He kehittivät demoonsa lisäominaisuuksia, joita voi täydentää sovelluksiin, kuten lasten peleihin. Niiden avulla lapsi voi esimerkiksi kommunikoida pelien hahmojen kanssa tai lapsi voi harjoitella ääntämistä. Lisäksi tiimi kehitti idean puhetta tukevista minipeleistä.
Tiimiläiset korostavat, että projekti menestyi heidän erilaisten taustojensa avulla. Monipuolisen osaamisen lisäksi he tulevat jokainen eri puolilta maailmaa: Brasiliasta, Kiinasta ja Vietnamista.
– Tiimissämme oli mukana kaksi luokanopettajaa ja animoija. Itse olen psykologi, Paula Veras kertoo.
Jokainen pystyi hyödyntämään omia vahvuuksiaan. Siinä missä Paula Veras auttoi psykologina tiimiä fokusoitumaan ja kohotti tarpeen mukaan tunnelmaa, Tingting Zhang toi tiimin kehittämisen tueksi vanhemman näkökulman mukaan asiakasymmärrystä varten. Thao Do taas esimerkiksi taikoi tiimin visuaaliset esitykset yömyöhään kuntoon. Tiimiin kuului myös Meysam Eghbalpour, joka käytti lukemattomia tunteja uusien ideoiden kehittelyyn ja teknisen asiantuntemuksensa hyödyntämiseen tiimissä.
Kokemus auttoi näkemään itsensä uusissa rooleissa
Faria Zahin kehuu, että Demola-projekti antoi mahdollisuuden tarkastella koulutusalaa eri näkökulmista. Projektin aihe on myös hyvin linjassa opintojen kanssa ja tukee opiskelua.
– Lisäksi kokemus antoi ideoita pro gradu -työhön ja ylipäätään tulevaan tutkimukseen tulevaisuudessa, Zahin sanoo.
Tingting Zhang nostaa esille tulevat työmahdollisuudet.
– Projektimme antoi minulle uuden suunnan tulevaa työtä varten. Voin hyödyntää projektimme aihepiiriä myös työmarkkinoilla ja yhdistää digitaalisen ympäristön ja lasten kielikehityksen teeman toisiinsa, Zhang sanoo.
Paula Veras ja Thao Do kehuvat, että projekti oli voimaannuttava ja se avasi heidän silmänsä sille, missä kaikkialla he voivat työskennellä tulevaisuudessa.
– Aiemmin ajattelin, että opettajan koulutuksella voin työskennellä vain opettajana. Nyt projektin jälkeen uskallan sanoa, että voin tehdä kasvatusalan tietämyksen avulla useita asioita ja pystyn näkemään itseni uusissa rooleissa, Thao Do sanoo.
– Voimme pistää pystyyn vaikka yrityksen, Paula Veras päättää.
Moni projekti jatkaa demon jälkeen
Tiimit omistavat omien projektiensa tulokset, joten työ voi jatkua myös Demolan jälkeen.
Demolan luova johtaja Jere Wessman kertoo, että esimerkiksi viime syksyn 2024 projekteista yli puolet oli sellaisia, joiden idean kehittämistä opiskelijat jatkoivat eteenpäin Tampereen kaupungin ja Demolan yhteisessä Pre-startup-ohjelmassa.
– Monet osallistujista myös innostuvat hyödyntämään tuloksia gradu- tai diplomitöissä ja löytävät projektin aikana mielenkiintoisia tutkimuskysymyksiä, jonka ympärille lopputyötä voi alkaa rakentaa, Wessman kertoo.
Demola on auttanut korkeakouluopiskelijoita työelämätaitojen kehittämisessä jo vuodesta 2008. Wessman kannustaa opiskelijoita tieteenalasta riippumatta hakeutumaan mukaan Demola-projekteihin.
– Demola on hyvä keino kerryttää työelämäosaamista, kokemusta ja verkostoja sekä kehittää ammatti-identiteettiä jo opintojen aikana, hän sanoo.
Kirjoittaja: Elina Kirvesniemi





