Muumien satumaailma puhkeaa eloon Muumioopperassa

Julkaistu 26.8.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Muumiooppere
Muumipeikon roolia esittävä opiskelija Johannes Rannankari Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistautuu rooliinsa intensiivisesti. Muumipeikossa on leikkisyyttä, ja sen Rannankari tekee hymyssä suin. Hymy täytyy sisäistää hahmon eleisiin, sillä kaikki mitä tekee puvun sisällä, välittyy myös katsomoon.

Muumioopperan harjoitukset Tampereen Pyynikkisalissa ovat käynnissä ja lavasteet löytävät paikkansa näyttämöltä. Muumihahmot työstävät omia roolejaan ohjaajan, ohjaajan assistentin ja kapellimestarin kanssa.

– En näyttele Muumipeikkoa, vaan mietin minkälaisia muumit ovat, ja peilaan sitä omaan elämääni, minkä kautta voin samastua muumeihin. En pyri olemaan tv:stä tuttu Muumipeikko, vaan löytämään itsestäni sisäisen muumiuden, Rannankari miettii.

Ensi-iltansa 13. syyskuuta saava Muumiooppera on monikerroksinen ooppera, johon mahtuu niin oratoriolaulua, operettia kuin elektronista tanssimusiikkiakin. Ilkka Kuusiston säveltämä ooppera perustuu Tove Janssonin 1974 kirjoittamaan kirjaan Vaarallinen juhannus. Muumiooppera tarjoaa kaikenikäisille mahdollisuuden tutustua samaan aikaan sekä oopperan että muumien maailmaan. Rannankarin rooli ainutlaatuisessa oopperassa Muumipeikkona edellyttää monenlaista osaamista.

– Minun pitää saada omaan kehoon sellainen fiilis, että saan sen saman tunteen välittymään tuohon Muumipeikon pukuun. Toisaalta Muumipeikko on hahmo, joka pohtii paljon kaikkea, ja löydän itsestäni paljon sellaisia muumipeikkomaisia asioita. Koko ajan pitää muistaa kannatella sitä eläytymistä. On paljon kaikenlaista, mitä täytyy osata, koska Muumipeikko on paljon lavalla ja roolissa on tosi paljon laulettavaa, Rannankari toteaa.

Tuotanto
Tuottaja Elina Orjatsalo, Muumipeikko Johannes Rannankari, tuotantosihteeri Noora Nenonen ja ohjaajan assistentti Veera Aaltonen

Harjoittelua, hienosäätöä – ja huipentuma

– Muumien satumaailma on hieno ja sieltä löytyy monia kerroksia, sävyjä ja syvyyttä. Me mahdollistamme nyt tämän satumaailman toteutumisen oopperassa. Ajankuva tulee esiin laulutavoissa. Yleisö pääsee kurkistamaan sellaisiin puoliin Muumilaaksosta, joita ei ole vielä nähnyt, kertoo tuottaja Elina Orjatsalo TAMK Musiikista.

Ooppera toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Valkeakosken kaupunginteatterin kanssa, ja ohjaajana toimii teatterinjohtaja Minna Kangas. Lähes 50 TAMK Musiikin ja Tampereen konservatorion opiskelijaa, Valkeakosken kaupunginteatterin näyttelijää, Valkeakosken teatteriopiston ja Valkeakosken musiikkiopiston opiskelijaa esiintyy lavalla. Laulajat ovat TAMK Musiikin tutkinnon Musiikkipedagogi-opiskelijoita sekä Tampereen konservatorion 2. asteen muusikko-opiskelijoita että musiikkiopiston oppilaita. Muumioopperaa esitetään aluksi kolme kertaa Tampereen Pyynikkisalissa, ja sen jälkeen on seitsemän esitystä Valkeakosken kaupunginteatterissa.

– Päätimme tehdä Muumioopperan, koska meidän opiskelijoiltamme löytyivät oikeanlaiset äänet ja sopivat hahmot. Se on myös pedagogisesti hyvä teos. Muumien maailma sopii mielestämme hyvin oopperaan, koska olemme Suomessa ja Tampereella on maailman ainoa Muumimuseo, kertoo tuottaja Orjatsalo.

Ison esiintyjäjoukon lisäksi tarvitaan paljon muitakin henkilöitä, jotka varmistavat esityksen onnistumisen. Yksi heistä on ohjaajan assistentti, Veera Aaltonen. Hän avustaa ohjaajaa muun muassa merkitsemällä asioita muistiin partituuriin eli oopperan nuotteihin.

– Kirjoitan muistiin tärkeitä asioita, mitä näyttämöllä tulisi ohjauksen mukaan tapahtua. Esimerkiksi milloin esiintyjän kuuluu astua näyttämölle ja missä hänen paikkansa siellä on. Tämä nopeuttaa ohjaustyötä paljon, sillä näin ohjaaja voi varmistaa asioita, jos jokin on epäselvää, sanoo Aaltonen.

Tiiviin harjoitusrupeaman jälkeen koittaa se hetki, jolloin sali täyttyy katsojista ja jokainen esiintyjä pääsee tarjoamaan parastaan. Se on luovuuden ja taiteellisen näkemyksen tulos sekä ahkeran ja intensiivisen työskentelyn huipentuma. Siihen kun lisätään ripaus näyttämön taikaa, lumoa on vaikea sanoin kuvailla. Se täytyy jokaisen itse kokea paikan päällä.

Ensi-ilta Tampereen Pyynikkisalissa 13.9.2019 klo 19.00. Muut esitykset Tampereen Pyynikkisalissa 14.9. klo 15.00 ja 15.9. klo 15.00, Valkeakosken kaupunginteatterissa 21.–29.9.

Lisätietoa Tampereen Musiikkiakatemia

Lisätietoa Valkeakosken kaupunki