Keskusteluntutkimuksen päivillä pureudutaan moraaliin vuorovaikutuksen ulottuvuutena

Julkaistu 16.1.2019
TAY opiskelijat
Tampereen yliopiston Linna-rakennuksen auditorio K103, Kalevantie 5, torstaina 24.1. ja perjantaina 25.1. klo 9 alkaen

Kuinka moraali näkyy vuorovaikutuksessa? Entä miten se ohjaa päivittäisiä vuorovaikutustilanteitamme esimerkiksi töissä tai koulussa? Keskusteluntutkimuksen päivät kokoavat yhteen ajankohtaista suomalaista keskustelun- ja vuorovaikutuksen tutkimusta – tänä vuonna teemalla Moraali vuorovaikutuksen ulottuvuutena.

Kohtaamme päivittäin uutisia, joiden perusteella arvostelemme, jopa tuomitsemme, ihmisryhmiä tai heidän tekojaan. Omaa toimintaamme perustelemme sen sijaan usein moraalisesti parhain päin. Poliittisesti kiistanalaisten aiheiden ohessa myös arkiset ja toistuvat institutionaaliset keskustelut edellyttävät ja rakentavat moraalista järjestystä. Siksi keskustelu on tärkeä empiirisen tutkimuksen kohde ja väline pyrkiessämme ymmärtämään ja muuttamaan yhteiskunnan toimintaa.

Tapahtuman pääpuhujana on Helsingin yliopiston sosiologian professori Anssi Peräkylä, joka on aloittanut vuodenvaihteessa kautensa Suomen Akatemian akatemiaprofessorina. Peräkylä puhuu Tampereella aiheesta Uhanalainen minuus vuorovaikutuksessa. Esitelmä perustuu 11-henkisen tutkijakollektiivin työhön. Kollektiivin jäsenistä Melisa Stevanovic, Mika Simonen ja Sanna Tiilikainen ovat mukana Keskusteluntutkimuksen päivien muissa esitelmissä.

Keskusteluntutkimuksen päiville on ilmoittautunut kaikkiaan viitisenkymmentä aiheesta kiinnostunutta tutkijaa ja opiskelijaa. Tutkimustaan tapahtumassa esittelee 26 tutkijaa, jotka edustuvat muun muassa sosiologian, kielitieteen, sosiaalipsykologian ja kasvatustieteiden aloja.

Lisää Keskusteluntutkimuksen päivistä: https://events.uta.fi/ketupaivat2019/

Lisätietoja:
Väitöskirjatutkija Aija Logren, 050 318 7110, aija.logren [at] tuni.fi (aija[dot]logren[at]tuni[dot]fi)
Yliopistotutkija Samu Pehkonen, 040 190 4005, samu.pehkonen [at] tuni.fi (samu[dot]pehkonen[at]tuni[dot]fi)

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 16.1.2019