Kaikkien aikojen joulukonsertista kehkeytymässä perinne Tampereen tuomiokirkkoon

Julkaistu 21.11.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuoronjohtaja Markus Yli-Jokipii ja kuoro Tampereen tuomiokirkossa.
TAMK Musiikin järjestämä Kaikkien aikojen joulukonsertti soi toista kertaa Tampereen tuomiokirkossa keskiviikkona 29.11. kello 18. Kapellimestarina toimii kuoronjohdon lehtori Markus Yli-Jokipii. Konserttiin on vapaa pääsy.

– Tämä on TAMKin soiva joululahja omalle väelle, korkeakouluyhteisölle ja koko Tampereelle. Niin paljon saa väkeä tulla kuin kirkkoon mahtuu, Markus Yli-Jokipii kutsuu.

Vuonna 2022 kirkko oli ääriään myöten täynnä, eivätkä kaikki halukkaat mahtuneet istumaan. Paikalle kannattaa saapua tänäkin vuonna ajoissa. Lavalla nähdään TAMK Sinfonia, TAMK Musiikin laulusolisteja musiikkiteatterin ja klassisen laulun puolelta sekä kolme kuoroa: TAMK Choral Company, Kamarikuoro Näsi ja Teekkarikuoro. Kamariyhtyeitä ja kirkon upeita urkuja kuullaan myös.

Ohjelmistossa on kaikkea – uutta ja perinteistä, pientä ja suurta, harrasta ja rempseää.

Sävellysopiskelijat ovat tehneet uusia sovituksia jouluisista kappaleista, ja TAMK Median opiskelijat ovat tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana tekemässä valoja ja saliääntä kirkkoon.

– Mahtavaa on saada myös Teekkarikuoro mukaan. Ikkunat ovat auki koko korkeakouluyhteisöön.

Pastori varasi tuomiokirkon, ja loppu on historiaa

Alkuperäinen idea TAMKin soivasta joulujuhlasta tuli oppilaitospastori Jussi Houtulta.

– Varasin tuomiokirkon TAMKille viime vuoden konserttia varten ja olin lirissä. En tiennyt, mitä sinne tulee ja mitä siellä tapahtuu. Sitten törmäsin Markukseen, ja sen jälkeen ei ole hikikarpaloita tarvinnut otsasta pyyhkiä. Parastahan tässä on se, että konsertissa tulee näkyviin se järjetön osaamisen ja intohimon määrä, mitä meiltä TAMKista löytyy, Houttu hehkuttaa.

Jussi Houttu ja Markus Yli-Jokipii.
Oppilaitospastori Jussi Houttu ja TAMKin kuoronjohdon lehtori Markus Yli-Jokipii ideoivat tämänvuotista joulukonserttia.

– Vuosi sitten joulun iloa oli niin paljon sekä lavalla että yleisössä, että Jussi taisi varata tämän vuoden konsertin heti samana iltana. Hauskaa on ollut huomata, että TAMKin opiskelijat ja henkilökunta ovat tulleet käytävillä jo syksyn mittaan kysymään, että tuleeko Kaikkien aikojen joulukonsertti tänäkin vuonna, Markus Yli-Jokipii kertoo.

Nyt Houtun ja Yli-Jokipiin visiona onkin luoda Kaikkien aikojen joulukonsertista jokavuotinen perinne.

Teksti: Emmi Rämö
Kuvat: Johanna Ahonen (pääkuva) ja Emmi Rämö (Houttu ja Yli-Jokipii)