Avajaisviikko täyttyy juhlista, kohtaamisista ja keskusteluista

Julkaistu 22.8.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
avajaisviikko
Korkeakouluyhteisö näkyy, kuuluu ja avaa ovensa avajaisviikolla 9.–13.9. Ohjelmassa on perinteisen yliopiston lukuvuoden avajaisjuhlan ohella paljon ohjelmaa ja elämyksiä. Tavoitteena on avata koko laaja ja monipuolinen korkeakouluyhteisö niin henkilökunnalle, opiskelijoille kuin yleisöllekin tapahtumissa sekä verkkoympäristöissä.

Tiistaina 10.9. yliopiston historiallisessa ensimmäisessä avajaisjuhlassa nähdään perinteisten juhlapuheiden ja -kulkueiden sekä musiikin lisäksi rehtorin uusien käätyjen luovutus. Käädyt on suunnitellut taiteilija Pekka Jylhä yhdessä Saarikorpi Designin kanssa. Ruostumattomasta teräksestä laserleikattujen käätyjen taiteellisena ja filosofisena lähtökohtana on ollut ihmisen ajattelun kyky ratkaista valtavan suuria ja toisaalta pieniäkin asioita. Tätä teemaa kuvaavat käätyjen linnunradat, lähiplaneetat ja niiden kiertoradat. Avajaisjuhlassa kuullaan Tampereen yliopiston rehtori Mari Wallsin puhe. Hän on toiminut uuden yliopiston rehtorina vuoden 2019 tammikuusta lähtien. Juhlapuheen avajaisissa pitää Tampereen yliopiston kunniatohtori, lastenkirjailija ja kuvittaja Linda Liukas, joka on tullut tunnetuksi ohjelmoinnin opettajana. Lindan Rails Girls -workshopit kiertävät ympäri maailmaa. Avajaisjuhlan musiikkiannista vastaavat Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri, Tampereen yliopiston laulajat ja Teekkarikuoro. Avajaisjuhlaan voi ilmoittautua mukaan tapahtumasivuilla, joilta löytyy myös tarkempi ohjelma.

Avajaisjuhlaa voi seurata myös verkossa 10.9. kello 13 alkaen.

Keskiviikko tuo opiskelijat katukuvaan

Keskiviikkona 11.9. vietetään erityisesti opiskelijoiden ja Johtajuussymposiumin juhlaa. Johtajuussymposium 2019 – Maailma liikkeessä järjestetään tänä vuonna jo kahdeksannen kerran. Tapahtuma käynnistyy tutkijatreffeillä heti aamukahdeksalta ja päättyy Tampereen EMBA 20 vuotta -kutsuvierasseminaariin.

Tamkin opiskelijoille keskiviikko on tärkeä Tursajaispäivä. Opiskelijoiden Tursaskulkue lähtee Tamkin kampukselta kohti Keskustoria kello 12. Kulkue sekä Keskustorilla tapahuvat juhlamenot ovat näkemisen arvoisia tapahtumia. Tullikamarin Klubilla puolestaan vietetään keskiviikkona Koko kansan sitsejä. Akateemisen pöytäjuhlan puheet, maljat ja laulut pääsee Tullikamarin sitseillä kokemaan aidossa opiskelijaseurassa. Sitseille on ennakkoimoittautuminen, joka on avoinna 10.9. saakka, 5 euron maksu peritään saapumisen yhteydessä.

Sote puhuttaa Tieteen kohtaamispaikassa

Torstaina 12.9. ohjelma jatkuu Tieteen kohtaamispaikassa yliopiston keskustakampuksella. Pohdinnassa on sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä eli tuttavallisemmin sote.  Aiheeseen pureutuvat yhdessä yleisön kanssa Tampereen korkeakouluyhteisön tutkijat. Tilaisuus on kaikille avoin, keskusteluun voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #kestäväsote.

Hervannan kampukselle saapuu torstaina tieteentekijöitä niin esi-, ala- kuin yläkouluistakin. Lapsille ja nuorille on luvassa on työpajoja laboratorioissa, päivän aikana paneudutaan muun muassa robotiikan ja tuulivoiman saloihin. Järjestelyistä vastaavat FabLab Tampere sekä Tampereen yliopiston lasten ja nuorten oma Juniversity.

Kaupunki juhlii violetissa loisteessa

Tapahtumien lisäksi avajaisviikko näkyy kaupunkikuvassa sekä erilaisissa medioissa ja siihen voi osallistua verkon välityksellä. Kaupungin maamerkit kuten Näsinneula ja Tampere-talo loistavat avajaisviikolla yliopiston violetin sävyissä. Yliopiston oman Radio Moreenin Tutkijan taajuudella -sarja antaa tutkijoille äänen.

Akatemiapalkinnon tieteellisestä rohkeudesta vastaanottanut Arri Priimägi kertoo Moreenin sarjassa työstään valoon reagoivien materiaalien parissa. Ääneen pääsee myös pelillistämisen professori Juho Hamari sekä Marika Kokko ja Essi Sarlin, jotka puhuvat painavaa asiaa mikromuoveista ja kiertotaloudesta. Kardiologian ja sisätautien erikoislääkäri, professori Katriina Aalto-Setälä avaa tutkimustaan laboratorio-oloissa tuotetuista ihmisen sydänsoluista.

Valokuvakilpailun toivotaan lähiviikkoina keräävään paljon kuvia ja luovia ratkaisuja. Kilpailuun pääsee mukaan julkaisemalla kuvan avoimen sosiaalisen median tilin kautta, tagit Instagramissa @tampereuni, Twitterissä @TampereUni tai Facebookissa @TampereUniversity. Lisäksi kuvassa tulee käyttää aihetunnisteita #ihminenratkaisee tai #humanpotentialunlimited ja #kuvaaratkaisu. Osuvimmat kuvat palkitaan Tampere-elämyksillä.

Tampereen korkeakoulyhteisön avajaisviikko 9.-13.9. kutsuu mukaan - tutustu ohjelmaan!