Yleisen mielipiteen suomalainen tutkimusinfrastruktuuri - FIRIPO

Palveluhaku

Tutkimushaku

FIRIPO

Yleisen mielipiteen suomalainen tutkimusinfrastruktuuri (FIRIPO) on Åbo Akademin, Turun yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on luoda valtakunnallinen infrastruktuuri julkisen mielipiteen tutkimukselle Suomessa. Hanketta rahoittaa Suomen Akatemia.

Tavoitteet

1. Julkisen mielipiteen ja äänestyskäyttäytymisen tieteellisen tutkimuksen koordinointi Suomessa
  2. Julkisen mielipiteen tutkimusmenetelmien kehittäminen ja jakaminen sekä julkisen mielipiteen käytön edistäminen päätöksenteossa
  3. Avoimen kontaktipinnan luominen julkisen mielipiteen tutkimiseksi
  4. Avoimen tieteen edistäminen avoimen datan ja avoimen tutkimusyhteistyön kautta yhdessä Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston kanssa

Vaikuttavuus

Infrastruktuurin paneelit tarjoavat tutkijoille työkaluja aineiston keräämiseen ja ajankohtaisiin tapahtumiin liittyvän julkisen mielipiteen tutkimiseen. Deliberaatio- ja päätöksentekolaboratoriot mahdollistavat päätöksenteon ja julkisen valinnan kokeellisen tutkimuksen.

Yhteistyössä Tietoarkiston kanssa

tietoarkiston logo ja teksti